Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Heisann! Jeg lurer på dette med ammepermisjon... Jeg skal begynne å jobbe neste mnd i kommunen, og har et barn på ni ti mnd som jeg ammer. Jeg er vikar, og har ikke snakket med den nye arbeidsgiveren min om ammepermisjon. Jeg trenger noen gode råd for hvordan jeg går frem, og om hva jeg har rett til. Har jeg samme rettigheter som vikar som når man er fast ansatt?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #2 Skrevet 10. mai 2009 Arbeidsmiljøloven: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. AML gjelder enten du er vikar eller fast ansatt. Er du fagorganisert? Kollektivavtaler mellom abeidstakerorganosasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner inneholder ofte gunstigere regler enn loven som er et minimum. I mange kollektivavtaler er det avtalt to timer ammefri pr. dag. Ja du har samme rettigheter som fast ansatte, den tiden vikariatet ditt varer.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #3 Skrevet 11. mai 2009 Tusen takk for svar!! Dette gjør alt så mye lettere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå