Gå til innhold

Dere som har født en stjernekikker/ansiktsfødsel (samme som 3. trimester)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at min lille baby har festet seg med ansiktet rett opp mot min navle, og at hodet er godt festet og ligger langt nede (bekreftet via ultralyd). Har derfor begynt å tenke veldig på fødselen med tanke på dette. Det er vel en viss sjanse for at babyen kan dreie seg helt rundt og komme med bakhodet først, men det vanligste er visst at de fester seg med ansiktet mot mors rygg. Jeg er i utgangspunktet en kort og slank jente og har lest at man må legge til 8-12 cm (!) i hodeomkrets når barnet kommer som stjernekikker.

Lurer litt på deres erfaringer som har vært gjennom slike fødsler. Ble det tatt hensyn til barnets leie når fødselen begynte eller er det slik at man prøver og det deretter blir foretatt hastekeisersnitt hvis barnet ikke greier å komme ut? Fikk dere alvorlige rupturer? Og fikk dere medikamentell smertelindring? Jeg ønsker i utgangspunktet ikke epidural dersom det er god fremgang i fødselen, men er blitt litt mer usikker nå...

Takker hvis dere orker å svare meg :-)

Fortsetter under...

Begge mine var stjernekikkere, men det ble ikke oppdaget før de kom ut :) Fødslene tok laaang tid (34 og 27 timer), uten pauser mellom riene de siste timene, så jeg fikk epidural fordi jeg var totalt utslitt. Ingen alvorlig ruptur. Sydde to "pyntesting", som jordmoren kalte det, etter hver.

Siden barnenes leie ikke ble oppdaget før fødselen, vet jeg ikke om dette er noe som tas hensyn til. Så vidt jeg vet var begge mine festet riktig i utgangspunktet, men vred seg under fødselen. Legen mente dette hadde med min anatomi å gjøre.

Min gutt var stjernekikker, men dette ble ikke oppdaget før han omtrent var ute. Jeg fikk han ikke ut på egenhånd, så han ble tatt med vakuum/sugekopp etter at jeg hadde presset selv den tiden det var tilrådelig. Jeg hadde i utg.pkt en veldig rask og grei fødsel, og hadde ikke behov for noe smertelindring av noe slag. Men i og med at jeg måtte forløses med vakuum måtte jeg klippes. Fikk da selvsagt bedøvelse før klipping, og jeg kjente ingenting av vakuumet eller at gutten kom ut.

Ble en del sying pga klippingen, men det kunne jo skjedd uten også, f eks at jeg revnet ukontrollert. Stingene var vonde de to ukene de var der, men alle smerter forsvant sammen med stingene. Brukte smertestillende så langt det var mulig, og brukte smertestillende salve på de verste stingene.

Syns jeg kom meg fint gjennom alt, og det har på ingen måte satt skrekken i meg. Det er mye som skjer i kroppen i forbindelse med fødsel, og man reagerer og takler ting på helt andre måter enn ellers, og tro meg, mye av det "biter" seg ikke fast. Også blir man så "rusa" på resultatet(babyen), at man faktisk i ettertid kan syns at fødselen var a piece of cake:-).

Min førstefødte var stjernekikker (typisk at den ungen måtte gjøre noe spesielt ut av seg) og det var ingenlunde den tyngste fødselen. Det ble ikke oppdaget før han nesten var ute. Trengte ikke noe smertelindring. (Eller trengte og trengte - det ble i alle fall ikke noe smertelindring..) Var på sykehuset ca fem timer før barnet var ute. Hadde en liten rift som ikke ble sydd. Har sydd to, tre sting med de andre to. Dette går bra!

Jeg fikk en stjernekikker med førstemann. Beklager å si det, men det var en grusom fødsel...

Det ble ikke oppdaga før han var ute, han satt fast langt oppe i bekkenet, så jeg fikk aldri pressrier og måtte presse han ut med ren vilje. Han satt så godt fast at vakumsuget ikke fikk han ut, en lege fikk han tilslutt ut med tang. Epiduralen min fungerte heller ikke som den skulle.

Når du vet at du får en stjernekikker og det er kanskje med førstemann også? da ville jeg bedt om en fødselforberedende samtale med en lege eller jordmor på sykehuset der du skal føde!! De fleste vil jeg tro trenger ekstra smertelindring med en stjernekikker.

Takk for tilbakemeldinger!

Lykkekløver: Ja, dette er førstemann... Har egentlig gledet meg sånn til fødselen og vært veldig avslappet i.f.t. dette, men begynner å kjenne litt på alt dette jeg har lest om av komplikasjoner. Skal på ultralyd igjen et par uker før termin og skal da ta opp dette skikkelig med jordmor/legen. Får bare håpe det ikke blir en baby med stor hodeomkrets i utgangspunktet, får vel ny vektestimering ved den neste ultralyden også tenker jeg :-)

Annonse

Min lilling var også stjernekikker, og dette ble ikke oppdaget før under fødselen. Jeg hadde epidural som ikke virka noe særlig og han kom ikke ut på pressriene. De prøvde både vakum og tang før han kom ut med vakum på siste forsøk før keisersnitt. Han kom også med tverrsiden av hodet så han satt vel fast også pga. dette. Jeg har ikke født vaginalt før så jeg vet har ingenting å sammenligne med, men...jeg tror jeg skal være glad jeg hadde den epiduralen når de dreiv å dro ham ut. Hehe...jeg hadde revning grad 1. Ett klipp som måtte syes bare. Dette har grodd fint. Jeg har ikke fått skrekken bare så det er sagt:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...