Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #1 Skrevet 9. mai 2009 Vi gikk fra hverandre tidlig i svangerskapet, etter mitt ønske. Grunnen var hans til stadighet ustabile psyke, trusler om selvmord og akutt-innleggelser ved psykiatrisk avdeling. Mye av dette våset hans skyldes oppmerksomhet og et ekstremt behov for sympati, noe både leger og pårørende gjennomskuer. Men pga alt tullet han driver med, og det at han aldri har vist ansvar for barna han har fra et tidligere ekteskap, så ønsker ikke jeg at han skal ha noe foreldreansvar for barnet vi venter. Selvfølgelig skal han få se og være sammen med sitt kommende barn, men det ønsker jeg at skal skje under min kontroll, og evnt hjemme hos oss, eller ute. Jeg vil ikke at barnet skal hjem til han og moren, da de røyker noe helt jævlig, og de tar ikke hensyn til at det er små barn der. De røyker t.o.m på barnerommet der barna hans sover hvis de er på besøk. Så hvordan blir dette ved fødselen, da far ikke kommer til å være med, og heller ikke fylle ut noe farspapirer i løpet av svangerskapet? Faller hele foreldreansvaret på meg da?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Uff.. Det er vel sånn at om en ikke bor sammen da barnet blir født får mor foreldreansvar. Det får hun vel uansett om han signerer farskapspapirene eller ei tror jeg.. I mitt tilfelle skulle jeg ønske at han aldri fikk signert de papirene (får sikkert mye kjeft her nå, men barnefar var såpass ustabil at det beste hadde nok vært om han aldri fikk delta i det hele tatt) Men jeg vet ikke hva som skjer om han ikke får signert.. Om han kan kreve det eller om du kan bare påstå at det ikke er han som er far? Jeg TROR ikke han kan kreve DNA test uten dett samtykke, men dette vet jeg altså ikke. Han kan jo alltids gå til sak mot deg og kreve samvær, men med hans historie (dette har jo sykehuset også i sine papirer) så kommer han nok ikke veldig langt. Slik gikk det ihvertfall med oss.. Han fikk ikke samvær med min datter uten tilsyn av barnevernet. Det første året (om du ammer) kan du nekte han å ta henne noen vei uten deg. Håper det ordner seg for deg!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Dersom dere ikke har folkeregistrert felles adresse ved fødsel, så har du foreldreansvaret alene automatisk. Du kan føre han opp som far, og han kan signere på at han tar på seg farskapet. Det betyr ikke felles foreldreansvar, selv om han godtar at barnet er hans. På det papiret hvor han godtar farskapet, er der en rubrikk for felles foreldreansvar, men for at det skal gjelde, så må du også signere. Du trenger ikke signere på at han godtar farskapet, så du skal her la være å signere. Han kan evt gå til retten, og der vil han kanskje få felles foreldreansvar, om de finner ham noenlunde egnet som far. MEN dette foreldreansvaret har lite å si i hverdagen. Det påvirker kun anskaffelse av pass, navneendring på barnet, innmelding i trossamfunn osv. Altså de store juridiske tingene. Har dere felles foreldreansvar, så må begges underskrift og godkjennelse til i de tilfellene. Felles foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre, og barnefar og barn har rett på samvær, uansett. Du bestemmer ikke samvær alene, selv med foreldreansvar alene. Du bestemmer heller ikke hva, hvor og hvordan samvær foregår, om du ikke har en dom/rettsforlik på at det skal være på en viss måte. Dessverre. Du kan i mekling på familiekontoret legge frem ditt forslag til samvær, far legger frem sitt forslag og så får dere hjelp av meklerne til å komme til enighet. Men dette med samvær uten deg ligger langt frem. Barnet må først bli 1 år, før far kan kreve samvær uten deg tilstede. Han skal komme til barnet for samvær det første året, og du skal være der som trygghet for barnet.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #4 Skrevet 9. mai 2009 Du har foreldreansvaret alene så lenge dere ikke avtaler annet. Det er opp til deg å bestemme om du vil la far ta del i foreldreansvaret. Han kan gå til rettten for å få foreldreansvar, men retten gir sjelden foreldreansvar til en far mot mors vilje dersom han aldri har bodd sammen med barnet. Felles foreldreansvar kan avtales ved å krysse av i nederste rubrikk 6.3 Avtale om foreldreansvar når foreldrene ikke bor sammen på skjemaet NAV 55-00.10 Erkjennelse av farskap. Da må også mor signere for at det skal være gyldig, foreldreansvar er ikke noe han automatisk får uten din godkjenning. Dere kan bli enige om felles foreldreansvar senere og da kan dere bruke skjema Q0199 Avtale om foreldreansvar og sende inn til fokeregisteret. Barnefar rett på samvær med barnet og barnet har rett på samvær med den forelderen det ikke nor hos, se Barneloven § 42. Imidlertid står det ikke noe om hvor mye samvær. Mengden samvær må foreldrene bli enige om seg i mellom. Samvær kan være alt fra en time i året med tilsyn til halvparten av barnets tid. Husk at det som står definert som "vanlig samvær" barneloven, er IKKE NOE MAN AUTOMATISK HAR KRAV PÅ. Det må også avtales. Vanlig samvær passer heller ikke for en liten baby. Samvær skal være til barnets beste, og det som er bra for en 8 åring, passer nødvendigvis ikke for en 8 uker gammel. For så små er det korte og hyppige samvær som gjelder. Et så lite barn kan ikke være uten mamman sin; det første året er det ikke så mye forskjell på morsavhengigheten enten barnet er inni magen eller utenpå magen.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 Om han går til retten, skal det SVÆRT MYE til for at han ikke får foreldreansvar for sitt eget barn. Samvær, det blir noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå