Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke får ordnet barnevakt og må på jobb. Ingen som kan stille opp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg på.

Planleggingsdag i skolen snart, og har fått beskjed på jobb at jeg ikke kan ta avspasering den dagen selvom jeg har 2 dager til gode og flere feriedager fra i fjor.

Ok, nå står jeg her. Har ingen som kan ta seg av datteren min. Kan ikke ta henne med på jobb (6 år), hektiskt arbeidsplass.

Kan jo ikke la henne være hjemme alene en hel dag heller.

Og jobben sier dette er mitt problem. Det ser jeg jo men har ingen løsning og aner ikke hvordan jeg skal få dette til.

Skrevet

Lite forståelsesfull arbeidsplass du har må jeg si... hadde skjønt dem hvis alt av ferie og avspasering var brukt opp, men synes du burde snakke med sjefen din og si ifra at du trenger å avspasere, fordi det ikke finnes noen annen mulighet til barnepass... kan ikke se for meg at noen kan nekte på det....

Skrevet

Du må jo bare nesten si da at du ikke kommer pga du ikke kan trylle fram en barnvakt fra baklomma. Har du ikke barnevakt så har du ikke barnevakt. Ett barn på seks år kan jo ikke være hjemme alene i mange timer alene. Det er jo helt uforsvarlig.

Skrevet

SFO?

Kan hun være hos en klasse venninne den dagen, så kan du si til foreldrene at neste planleggingsdag kan barna være hos meg?

Skrevet

Hvis du ikke kan ta henne med, og ikke får barnevakt, så blir du jo nødt å være hjemme. Jenta kan ikke være alene hjemme. Kan du høre med tillitsvalgte om du har noen rettigheter?

Jeg synes dette var en veldig lite forståelsesfull arbeidsplass.

Skrevet

Forresten: Kanskje hun kan være hos en klassekamerat (og så kan du passe kameraten neste planleggingsdag)?

Skrevet

Ja, det er jammen ikke lett å være aleneforeldre og avhenging av at arbeidsgiver er snill når det er planleggingsdager.

Har hørt om hun kunne være hjemme hos en et par venninder fra skolen, den ene måtte være hjemme hos en tante og den andre skulle reise vekk med foreldrene sine.

Herregud, og jeg som alltid stiller opp for denne arbeidsplassen.

Må vel bare si det som det er.

Kommer ikke, så får de gi meg sparken hvis nødvendig. Kan jo ikke la henne være hjemme alene og ikke kan jeg ta henne med...

Skrevet

Da sykemelder du deg i aller verste fall.Så får sjefen din mene hva han vil.

Skrevet

Tror kanskje jeg ville vurdert å se meg om etter en ny jobb? Hva gjør du neste gang det er planleggingsdag? Har aldri hørt på makan til lite forståelsesfull arbeidsgiver. Dette er elendig personalpolitikk. Snakk med tillitsvalgt!

Skrevet

Å "sykmelde" seg er ikke noe serlig smart i den situasjonen. Alle vil skjønne at det er juks og at du dermed er en løyner. Det vil bare slå tilbke på deg selv ved at du kan miste retten til å bruke egenmelding og at de ellers ikke stoler på deg.

Har du hørt på jobben om det er andre som har samme problem? Kansje dere kan slå dere sammen om barnepasset? Snakket med alle venner og fammilie? Hva med faren?

Har du ikk noe annet alternativ må du jo bli hjemme, men så vidt jeg vet vil det være å regne som skulk og kan i hvertfal om det skjer flere ganger føre til oppsigelse.

Skrevet

På arbeidsplassen min følger de arbeidsmiljøloven og tariffen til punkt og prikke, vi får ingenting mer enn vi har krav på, og vi får faktisk fri ved planleggingsdager på skole/barnehage.

I personalpermen vår står det ramset opp når vi har krav på velferdspermisjon uten lønn, der står dødsfall i nær familie og lignende ting, pluss ved planleggingsdag i barnehage/skole.

Synes du skal sjekke opp med fagforeningen hva du har krav på jeg. Har virkelig vondt for å tro at dette er noe vi på vår sære arbeidsplass får uten at vi har krav på det. Kanskje du har krav på velferdspermisjon du også.

Skrevet

Jeg støtter Poamin her. Å sykemelde seg når sjefen vet at det er pga barnepass er å skyte seg selv i foten. De kan trekke tilbake alle rettigheter ang. egenmelding i lang tid framover. Hvor er faren til barnet ditt? Hvorfor kan ikke han ta fri fra jobben? Det må vel være noen som barnet kan besøke den aktuelle dagen? Klassevenninner? Naboer? Noen du kjenner som har barna sine hos dagmamma som du kunne benyttet deg av denne ene dagen?

Skrevet

Jeg mener at du har krav på fri i denne situasjonen. Du har ikke krav på lønn, men du har krav på velferdsperm uten lønn. Det er mulig de kan kreve at du tar avspaseringen / feriedagene dine en annen gang, det vet jeg ikke, men ingen arbeidsgiver i verden kan tvinge deg til å overlate barna dine til seg selv.

Skrevet

Jag mener også att ha lest ett eller annet sted (nav, arbeidstilsynet el) att du har krav på fri i den situationen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...