Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 hvordan gjorde dere det med betaling? ble taxisjåføren med inn på sykehuset for å få rekvisisjon? eller hvordan skal dere gjøre det? håper noen kan svare.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #2 Skrevet 8. mai 2009 eh.. om så skulle skje, så betaler jeg taxi på vanlig måte.. Hvorfor skulle jeg ikke det?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har ikke gjort det i forbindelse med fødsel, men jeg har tatt taxi til legevakt en gang. Da måtte jeg betale selv, men fikk igjen det som oversteg egenandelen fra trygdekontoret. Og du over her: Nei, man skal ikke betale selv når man MÅ kjøre taxi til sykehuset om du er syk eller skal føde. Det er en egenandel som jeg ikke husker hvor stor er.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #4 Skrevet 8. mai 2009 Typisk nordmenn å kreve og kreve.. Vet man kan få det dekket, men iall verden. Har man ikke råd til den taxien, så har man ikke råd å sette unger til verden heller...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 8. mai 2009 #5 Skrevet 8. mai 2009 Så hvis man bor slik til at det koster feks 1500 (eller mange ganger så mye) kr i taxi skal man betale det selv, synes du? Hvorfor i all verden skal man det? Og nei, det er ikke få steder man bor såpass langt fra sykehuset at det er en reell pris. Man kan selvsagt ringe ambulansen som er helt gratis, men det er en del dyrere for samfunnet kan man si.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #6 Skrevet 8. mai 2009 haha så tåpelig du er du som svarer så frekt. har faktisk en time til sykehuset, og en time i taxi blir ganske dyrt, vet jeg har rett på å få igjen. du vet nok ikke hva du snakker om! håper noen andre kan svare på hva de gjorde/eventuelt skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #7 Skrevet 8. mai 2009 Jeg som svarer så tåpelig vet faktisk hva du skal gjøre. Du ber om å få refundert pengene via NAV. Men du må faktisk legge ut pengene selv.. Om du da ikke har en rekvisisjon som sykehuset har skrevet ut til deg på forhånd. Jeg mener det jeg sier - vi er så vant til å få alt lagt i hendene at vi krever og krever. Det og det har vi KRAV på.. Hva med å bidra litt? Og uansett - 1500 kr er ingenting. Hva med de som må betale på hundrevis av tusen for å få adoptere?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 8. mai 2009 #8 Skrevet 8. mai 2009 Jeg tror du må legge ut selv, altså, og gå til trygdekontoret med kvitteringen etterpå. Eventuelt ta det opp med legen/jordmoren din og få en rekvisisjon på forhånd? Vet ikke, da jeg har blitt kjørt til sykehuset. Men den ene gangen jeg måtte ta taxi, fikk jeg altså igjen på trygdekontoret.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 tusen takk for svar tosøtesmå-enrødogenblå snilt av deg. noen andre som har vært borti dette? Legen kunne ikke gi ut rekvisisjon på forhånd. Legger jo ut hvis jeg må, men syns jeg har hørt om at taxisjåføren har blitt med inn og fått rekvisisjon.
* SMÅ EINSTEINS Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Jeg har en times tid til sykehuset, å jeg tok taxi henn. Taxisjåføren ble bare med opp å fikk en rekvisisasjon av de på føden. Det gikk fint det.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #12 Skrevet 8. mai 2009 Vi tok taxi, og samboer betalte på vanlig måte.( fem minutter unna).
* SMÅ EINSTEINS Skrevet 8. mai 2009 #13 Skrevet 8. mai 2009 Er vel litt forskjell på de som har en time til sykehuset og de som bare har noen minutter. Turen henn til sykehuset for meg kom på rundt 1200-1300.. Kjipe penger å måtte betale. Så er jo like greit å bare få med taximannen opp så får han det han skal ha av de på føden. Går ikke ann å sammenligne betaling av taxi å de som betaler når de adopterer et barn???
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #14 Skrevet 8. mai 2009 Greit nok at det er kjipe penger å betale, men herregud da kvinne, det er jo du som har bestemt deg for å få barn, så da får du faen m ta å betale for taxien også. Enig med hun over som sier at nordmenn bare krever og krever, tar og tar.
Gjest Skrevet 8. mai 2009 #15 Skrevet 8. mai 2009 Skulle bare mangle at man fikk drosjeturen dekket. Når staten dekker alt av svangerskapskontroller, ultralyd og fødsel hvorfor skulle ikke da reiseutgifter dekkes? Det er mange som ikke får fødeplass i egen hjemby selv om det er sykehus med kvinne/barnavdeling der. Er det riktig at disse skal betale opp til et par tusen kroner for transport til et annet sykehus i et annet fylke? I såfall får vi begynne å prioritere fødeplasser utifra den fødenes økonomiske situasjon. Og det kan du banne på at ingen vil! Ser ikke helt hva adopsjon og drosjetur til føden har til felles........
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #16 Skrevet 8. mai 2009 Herregud jeg tok jo taxi til alle svangerskapskontrollene, det er kun ti min å gå men pga vinter (glatt)+ nedoverbakker turte jeg ikke! Kunne jeg krevd penger for taxi da?
jordbærsjokolade Skrevet 8. mai 2009 #17 Skrevet 8. mai 2009 Dette får du dekket. Og det har du krav på, herregud, selv om man ikke har lyst til å betale over 1000 kroner i taxipenger så betyr det ikke at man ikke har råd til å få barn. Hun har KRAV på å få det dekket, ville vært idioti å ikke ta det i mot. Jeg fikk en blank (dato blank) rekvisisjon av legen min, heeelt uten problemer og helt uten at jeg ble dømt, han fortalte faktisk at kona hans gjorde det samme da hun fødte.
Gjest Skrevet 8. mai 2009 #18 Skrevet 8. mai 2009 Litt forskjell på å føde og svangerskapskontroller mener nå jeg da!!!
jordbærsjokolade Skrevet 8. mai 2009 #19 Skrevet 8. mai 2009 Du, unnskyld meg...Du skriver "hva med å bidra litt" tror du ikke denne kvinnen har jobbet og betalt skatt kanskje? Og hva har adopsjon med saken å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #20 Skrevet 8. mai 2009 Krav, krav, krav... Fysj flate så håpløse nordmenn er... Dere er klar over at staten bruker 50 milliarder i året på trygdebudsjettet hvert år? På grunn av folk som krever og krever.. Om vi hadde tatt litt av dette selv hadde vi sluppet å betale halve lønna vår i skatt!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #21 Skrevet 8. mai 2009 Vi måtte ta drosje til sykehuset (ca 1 times tur). Drosjesjåføren ble med opp og fikk rekvisisjon og så betalte mannen min egenandelen (150 kr?). Veldig glad for den ordningen
* SMÅ EINSTEINS Skrevet 8. mai 2009 #22 Skrevet 8. mai 2009 herregud da kvinne??? hehehehe. jaja. ja jeg har selv bestemt å få barn. Men jeg har da faen ikke bestemt at kvinner skal få dekket slike ting. Men sånn er det bare, å hvorfor ikke benytte seg av det? Jeg har masse annet og bruke pengene mine på en over 1000 kr på taxi. Så da takker jeg med glede ja til rekvisisjon.. Er sånn at vi lever i et land hvor ting er ordnet greit for gravide.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #23 Skrevet 8. mai 2009 Jeg jobber på sykehuset, og hos oss hender det at taxisjåføren blir med pasienten inn for å få rekvisisjon, så det er fullt mulig ja.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #24 Skrevet 8. mai 2009 Har man egen bil og en barnefar som kan kjøre( noe de aller fleste har) har man IKKE krav på taxi, selvfølgelig ikke. Man har IKKE krav på taxi til kontroller da man kan offentlig kom. hvis ikke man har MEDISINSKE årsaker til dette: Fra NAV.NO : Hvem kan få rekvisisjon for bruk av drosje? Dersom du av medisinske årsaker ikke kan benytte rutegående transport eller egen bil, kan du få rekvisisjon for bruk av drosje fra HELFO eller fra den fysioterapeuten som gir deg terapiridning. Dersom du av kommunikasjonsmessige grunner ikke kan benytte rutegående transport eller egen bil, kan NAV Helsetjensteforvaltning gi deg rekvisisjon. Og til dere som mener at man fortjener dette osv: skjerp dere, vi er alle ansvarlige til å begrense de offentlige utgiftene( men føler ofte at i dette forumet er ikke dette vesentlig....)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2009 #25 Skrevet 8. mai 2009 For to år siden bodde jeg en plass der jeg hadde tre timer kjøretur til sykehuset. Siden jeg hadde fått time på forhånd så gikk jeg til trygdekontoret å fikk en rekvisisjon så jeg betalte vel bare litt over 50 kr til taxi sjåføren når vi var kommet frem til sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå