Gå til innhold

Jeg trenger å veksle fra norske til svenske kroner - er det mulig uten gebyrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg bruker visa i minibank i sverige, så er det vel gebyrer? Eller?

Hvis jeg går i banken da? Tar de så og så mange prosent av beløpet i gebyrer da?

Fortsetter under...

Skrevet

Det enkleste er å ta ut penger i minibanken der du er. Vet ikke hvilken bank du bruker, men her kan du lese om reglene hos skandiabanken:

http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/Kort/Priser.aspx

De tar 1,75% av beløpet i påslag, og så kan det tenkes at den utenlandske banken tar et lite gebyr men det er vel ikke alltid tror jeg. Jeg bruker alltid bare minibanker i utlandet, det er enklest og billigst. Går du i banken tar de hvertfall et dyrere gebyr, du kan jo ringe til din bank og spørre.

Skrevet

Jeg vekslet 80 euro inn til norske kroner i en vanlig lokalbank. Det kostet meg 25 kroner. Synes ikke akkurat det er dyrt. De pengene (25 kr) hadde jeg sikkert brukt på et eller annet tull likevel.

Skrevet

All valutaveksling koster. Enten i form av en høyere pris på "varen" svenske kroner (dårligere kurs), eller i form av et vekslingsgebyr (som kan være i kroner eller prosent).

Skal du betale på en forretning eller to i Sverige bruker du VISA-kortet og betaler i SVENSKE kroner (det koster deg en femmer i gebyr pr gang, og du får en kurs som er ca 2 % lavere enn Norges Banks "papirkurs").

Skal du veksle større beløp, anbefales Forex (finnes på Oslo S og i alle større svenske byer). En veksling her er gebyrfritt i Oslo, og du får en kurs som er ca 2,25 % lavere enn Norges Banks. I Sverige er kursen ørlit bedre, men vekslingen koster 30 SEK. De fleste banker har høyere gebyr, typisk 75 - 100 kr.

Bruker du VISA-kortet til kontantuttak i utlandet får du BÅDE dårlig kurs og et saftig gebyr, både i Norge (typisk 30 kr) og utlandet (typisk 100 kr i Sverige/Danmark). Mange banker tar et posentgebyr i tillegg, typisk 1 - 1,25 %.

Vær også klar over at utenlandske butikker helt lovlig kan legge et saftig gebyr (opp til 5 %) på prisen når du betaler med med kort!!! Det er bare i Norge at kortbetaling automatisk er gebyrfritt.

Skrevet

Det hjelper bare så lite om banken din tar 1,75 % påslag (det er ganske vanlig for Norske banker) når den utenlandske banken tar det dobbelte først. Du har liten og ingen kontroll med gebyrene du blir belastet i utlandet når du bruker en utenlandsk minibank til kontantuttak.Etterpå kommer Norske gebyrer på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...