Gå til innhold

Dere som har barn med melkeallergi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man kan få melkeerstatning på resept, men hvorden er det ellers med tanke på mat- får man noe økonomisk støtte? Har barn med cøliaki og da får vi grunnstønad automatisk, men det er vel ikke slik med malkeallergi?

Og hvor mye koster slik melkeerstatning ca? Lillemann er 1 år så jeg regner med at det er det vi må bruke da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får MME på resept til barnet er 10 eller 12 år. Legen min fylte ut søknadsskjema og sendte NAV. I mellomtiden måtte jeg legge ut. Kosta 585,- for 400g MME som varer i ett par- tre dager. Når vedtaket var fattet fikk jeg igjen disse pengene. Man kan også søke grunnstønad og/eller hjelpestønad, men jeg har ikke orka å begynne ennå. Har en med allergi mot egg, melk og soya allergi. Pluss eksem. Skal visst mer til enn melkeallergi for å få disse stønadene da det fordyrede kostholdet må overstige 599,- pr. mnd. sammenlignet med normalt kosthold når det gjelder den ene stønaden (Husker ikke vhilken av dem) Mens den andre går på hvor mye tid man bruker ekstra på barnet i fht. andre barn på samme alder. Helt håpløst å dokumentere for meg ihvertfall, men jeg samler på kvitteringer og skal søke en dag jeg får ånden over meg. Med Cøliaki er det faste satser så man slipper å dokumentere med kvitteringer og regnestykker.

Skrevet

Takk for svar;) Jeg var hos legen i dag og tok blodprøver både ang melkeallergi og cøliaki. I mellomtiden skal vi nå kutte alt som har med melk i 3-4 uker for å se etter ev. bedring..

Jeg kjøpte mme på apoteket i dag og betalte kun 160 kr for Prosobee. Nutramigen kostet 250 ca så da vet jeg ikke hva du bruker?

Jeg vet at mange ikke liker Nutramigen så jeg tenkte å prøve Prosobee først og den likte han;) Verre var det når han skulle legge seg nå- da pleier han å få velling så i dag prøvde jeg å lege velling med Holle risgrøt- han tok 30ml og takket for seg...

Men kan jo hende det hjelper etter hvert det da. Kjøpte tre forskjellige typer Holle-grøt så noe må han vel like:)

Skrevet

... og hvis mme kostet så mye og vare 2-3 dager overstiger du jo glatt det beløpet for stønad?

Skrevet

Jeg overstiger ikke beløpet for stønad fordi jeg får Nutramigen på blå resept. Jeg henter derfor ut gratis på apoteket. Vi bruker Nutramigen AA og den koster 585,- pr. boks. Vi kan ikke bruke soyabasert MME pga. soyaallergi. De anbefaler helst at man forsøker å få ungen til å like Nutramigen pga. soyabaserte MME som Prosbee(?) kan trigge soyaallergi hvis ungen er veldig disponert for allergier. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...