Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest en gang at dersom man kjøper/bestiller barneutstyr i utlandet, så slipper man å betale enten toll eller moms på det. En av delene, men husker ikke hvilken(?). Dette gjelder da kun barneutstyr.

Noen som vet om dette stemmer? Vurderer å bestille vogn fra utlandet, så greit å vite :-)

Fortsetter under...

Skrevet

moms må du nok betale ja,men toll slipper man stort sett unna..er vel i hovedsak kun klær det er toll på?

Skrevet

Så det er tollfritt på barneutstyr som ikke er klær? Er du helt sikker?

Skrevet

Moms, toll og annet man bør vite før man bestiller fra utlandet

Får så ofte spørsmål om disse tingene og skjønner godt at det ikke alltid er like lett å forstå alle disse reglene. Så skal prøve å legge inn noen råd her. Dere må gjerne legge til ting som er relevante.

Moms: Når man bestiller for mer enn 200 kroner må man betale norsk moms. Norsk moms er 25% og i tillegg tar posten 85 kroner i fortollingsgebyr. Unntaket er dersom pakken er merket som gave, da kan verdien være opptil 1000 kroner før man må betale moms.

Toll: Det skal ikke være toll på babyutstyr. Men det er toll på stoff, så det kan være lurt å si fra om at pakken bør merkes som baby carrier og ikke cloth baby carrier eller fabric baby carrier.

Frakt: Når man bestiller fra utlandet er det alltid lurt å spørre hvor mye de tar i frakt først. Når man vil by på noe på ebay bør man alltid undersøke om de vil sende til norge og hvor mye de tar før man byr.

Skrevet

Stort sett det eneste som er MOMSfritt er:

* dersom varens verdi er under 200NOK (verdien i en forsendelse)

*bøker er alltid momsfritt uansett verdi.

Stort sett det eneste som privatpersoner kjøper som det er TOLL på er klær, men har selv aldri opplevd å måtte betale toll på klær.

Tollen er ca 10%

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :-)

Siden en vogn koster over 1000 kr så blir det uansett moms, så den er jo grei, men fint å vite at man slipper toll da!

Jeg har sendt mail og spurt om hva de evt tar i frakt, så nå får jeg vente på svar på pris og sånt før vi bestemmer oss. Er det bare noen hundrelapper i forskjell, kjøper vi heller vognen her, men er det over 1000-1500 kr å spare totalt (inkludert norsk moms, frakt osv), så er det jo verd det!

Annonse

Skrevet

husk på at de fleste leverandører trekker fra dets lands moms, så du ender i teorien opp med å betale mellomlegget mellom det andre landets moms (EU har vel 16-18% eller noe) og 25%.

Men du har ikke KRAV på å slippe å betale det andre lands moms, og må fortsatt betale norsk moms uansett

Skrevet

Ja, de jeg er i kontakt med pleier å trekke av sitt land sin moms, så da blir det "bare" norsk moms jeg må betale i så fall + frakt osv.

Har bestilt ting fra utlandet før, men er så lenge siden at jeg husket ikke dette rett og slett. Vi bestilte bl.a en bilstol fra Danmark for et par år siden og sparte 400 kr på det, og vogn fra Tyskland for 3 år siden som vi sparte ca 1500 kr på. Burde jo virkelig huske dette da egentlig, men hukommelsen min er visst ikke den helt store for tiden, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...