Gå til innhold

Hvor i Oslo vil dere IKKE ha bodd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg akkurat flyttet fra Oslo, men kunne aldri tenkt meg å bo på Veitvet, Grorud, Alnabru, Stovner, Majorstua, Carl Berner, Grønland eller Skøyen, og en god del andre steder også...stort sett pga type bebyggelse, trafikk og forurensing og mangel på grønt.

Det er litt påfallende, og nesten litt morsomt, nå som jeg bor på landet igjen, å snakke med folk som er fulle av fordommer mot Oslo. Det som er helt gjennomgående er at de som er mest sikre på at Oslo er en stor, trist og skummel by er de som aldri har bodd der, og som aldri har sett annet av byen enn Karl Johan og det de kan se fra E6/E18... Flere blir kjempeoverrasket når jeg forteller at også i Oslo så samles vi på barneeskolen på 17.mai og hopper i sekk og kjøper kakelodd til inntekt for skolekorpset, OG at vi kjenner alle naboene våre og at ingen av dem verken horer eller narkiser! Selv om jeg nå er godt plantet på landsbygda igjen, så er Oslo MIN by, og jeg trives der!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

guri malla dra meg i balla!!

blir så forbasket forbanna over at noen snakker slikt om min bydel.. søndre nordstrand har jeg bodd hele mine 28 år..og det er faen ikke bare ghetto, integrasjonsproblemer og masse innvandrere..ohhh spooky!!

det er folk med slike holdninger som "oh nei nå kommer svartingene, la oss flytte, verditap på bolig, etc" som bidrar til å skape såkalte "ghettoer"..trist at det er slikt.. nordmennene rømmer.. trist og trist!!

jeg er oppvokst på holmlia bodde der i 20 år.. elsker stedet.. det er multikulturelt, fine gå stier, rolige fine borretslag, ideelt for barnefamilien, en blanding av alt...men ja dessverre innvandrere som har sine ulike problemer!! men jeg har aldri opplevd noe skummelt der..hatt en kjempefin barndom der!! så alt er ikke mørkt og skummelt her på søndre nordstrand! så det!! :)

Skrevet

Hei

Håper du kan si det samme om ti år. Problemet med "ghettoene" er vel at etnisk norske blir i mindretall, og nesten ser seg tvunget til å flytte hvis ungene skal lære norsk på skolen. Det er sikkert fint på S.Nordstrand, men personlig vil jeg bo et sted der ungene mine lærer ordentlig norsk.

Skrevet

Det meste som er ganske sentrumsnært pga astma og av samme grunn steder som Tveita og Veitvet. Jeg ville ikke bodd på Åsbråten eller Holmlia fordi det blir for mange innvandrere selv for meg (og jeg bor i Groruddalen og trives). Ellers er jeg veldig skeptisk til Romsås og deler av Ammerud pga miljøet der og også snobbefaktoren når man nærmer seg Holmenkollåsen ...

Så egentlig ville jeg ikke ha bodd i mesteparten av byen og jeg burde vel egentlig pelt meg ut på landet hvor jeg hører hjemme, he he.

Gjest Tale30
Skrevet

Oslo er overhodet ikke noen grå og trist by. Når man sier det så vitner det om at man kun har vært her på ferie i kortere perioder. Det var akkurat slik jeg så på byen før jeg flyttet hit.

Nå som jeg bor her vet jeg at Oslo er en kjempegrønn by! Det er vanvittig mange grønne lommer her i form av parker. Vi har Akerselva som har tursti hvor man kan komme seg helt fra sentrum til marka ved å følge elva. Man har flust av turmuligheter bare nen stopp med t-banen i Nordmarka og Østmarka.

Til tross for dette er vi på vei ut av byen nå som vi har fått barn. Har satt en frist for oss selv til skolestart. Vil at jenta vår skal vokse opp med hus og hage i roligere omgivelser.

Skrevet

Det er ikke bare de som ikke har bodd her som tenker slik, skal jeg si deg. Har et par venninner som bor på Majorstua (gjør egentlig alt på Majorstua, skal mye til for å få dem vekk derfra). For noen uker siden var vi på kebabjakt, og utrolig nok dro vi til Torggata. Da sier hun ene:

"Det SER jo ikke farlig ut her. Alle sier jo at det er så farlig på Grønland..."

Skrevet

He he, svigermor nekter å dra til gunerius senteret fordi det er "farlig" der.

Skrevet

Jeg ville aldri ha bodd på Ammerud ,Romsås eller Stovner.

Tildels fordi jeg er oppvokst på Ammerud og har mange dårlige minner derfra og tildels fordi det er så langt fra sentrum .

Jeg bor nå på Holmlia og trives veldig godt her .det er ikke gettoen .

Bor i rekkehus med hage og en stor lekeplass rett utenfor .Alle naboene mine er norske (det bor ca 50 stk i grenda vår og 3 fam er utenlandske).

Det er mange fine turstier her og 10 min til stranda .

Holmlia har et ufortjent dårlig rykte.

Gjest Tale30
Skrevet

Det farligste der er vel trikken

Skrevet

Jo, trikken er faktisk livsfarlig. Men hennes største bekymring er at det er "feil side av byen".

Skrevet

Grønnland. Og alle andre steder etnisk norske, for det meste, ser ut til å skygge unna.

Etter MANGE år her har jeg sett det meste av hva som er å se i Oslo, og tja... Det kan ikke karakteriseres som en GRØNN by nei. Ikke til sammenlikning med omtrent alle andre byer i Norge.

Gjest Tale30
Skrevet

Angående krysset ved Gunerus og trikken. Så en gang en barnehage som var på bytur. De skulle krysse dette krysset som jo må være et av Norges farligste. Barnehagetantene gikk over sammen med halve barneflokken på grønt lys. Når lyset ble rødt hadde ikke alle kommet seg over, men ingen voksne gikk bakerst så de fortsatte å gå, og jeg så trikken komme i det fjerne. Fy fader jeg fikk hjertet i halsen og bestemte meg for å være hjemmeværende til barna runder 30 :)

Skrevet

Det er mye ghetto også. Jeg kunne aldri bodd der, eller latt barna mine vokse opp der.

Skrevet

Bare lurer på hvordan det går an å si at jeg kunne ikke tenke meg å bo der eller der pga miljø, det virker så skummelt, ghetto osv...Hvordan vet man det før man har prøvd da?

Selv flyttet jeg til Romsås for 8 år siden (alltid bodd i Groruddalen), alle var skeptiske og lurte på hvorfor jeg måtte bo der. Vel, etter 8 år så kan jeg bare skryte av romsås. Kjempegodt bomiljø, supre naboer som er sosiale, det er alltid noen å prate med, bare ta seg en tur ut på benken i en av parkene der så dukker plutselig både kaffe, vafler og slikt opp i godt følge med naboer:) Dere som sier at dere ikke vil bo f.eks på Romsås da...Har dere noen gang vært der? Det er jo fantastisk for barn siden det er et bilfritt bomiljø, skogen i umiddelbar nærhet og gangavstand til de flotteste badevann marka kan by på, ikke er det overbefolket der som på f.eks sognsvann en varm sommerdag.

Selv en kollega som måtte flytte fra Holmenkollen til romsås pga div. økonomiske omstendigheter er positivt overrasket, aldri har hun hatt så hyggelige naboer som hilser og slår av en prat i tide (og utide). Det har hun aldri opplevd så lenge hun bodde på "vestkanten"!

Det er i tillegg mange nordmenn der, ikke bare utlendinger, kjeltringer, kriminelle, sosialklienter...Det er kun et rykte som media elsker å dra fram når de skal skrive om elendigheter....Furuset, Romsås, Stovner...er typiske steder som media elsker å dra fram når de skal skrive om integrering, sosial status osv...De glemmer helt det mangfoldet og tilhørigheten folk har til sitt bosted, mange har bodd der hele sitt liv og kunne ikke tenke seg å dra andre steder.

Nå har jeg flyttet til Sørumsand, inn til min sambo, og må si at jeg savner det sosiale fellesskapet der. Her er det god avstand mellom husene, og man møter ikke mange på sin vei ute på tur.

*Sukk, savner Romsås jeg...*

*Romsåspatriot*

Skrevet

Jeg kunne aldri bodd innenfor ring 2; pga at det i sentrumsnære områder er grått, trist, støvete og støyete samt masse eksos. Ville at mine barn skulle vokse opp nærme marka, med skog nærme, utemfor de store trafikkårene og leke på uteområder som er dekket med gress og tuer, ikke bare asfalt og trikkeskinner (dere skjønner kanskje at jeg e roppvokst på landet:).

Helst ikkke innenfor ring 3 heller, faktisk. Av samme grunner. Da vi lette etter sted å kjøpe var faktisk kravet mitt utenfor ring 3, pga luftkvaliteten. I tillegg så synes jeg oslo kan bli veldig øst- og veldig vestkant, og jeg hadde ikke lyst til å bo i et "ekstremstrøk" den ene eller andre veien. Derfor følte jeg Oslo nord var midt i blinken (et eller annet sted i "beltet" fra Sogn via Storo, Grefsen og Kjelsås til Årvoll og Tonsenhagen). Hadde Tonsenhagen som førsteønske pga at strøket er helt fantastisk koselig, og der havnet vi og (kjempefornøyd!) (bydelene bjerke og Grünerløkka er forresten visstnok de stedene i byen med størst tverrsnitt av befolkningen, og det passer meg perfekt. Vil at ungene mine skal vokse opp i heterogene omgivelser)

Ellers føler jeg det er som enkelte over her sier at det er litt skummelt å dømme når man aldri har prøvd å bo et sted. Men jeg ahr vært mye på besøk hos folk på Tøyen, gamle oslo og andre sentrumsnære områder- og det hadde ikke vært noe for meg. Kjenner folk på Holmlia og Hauketo som er kjempefornøyd, selv om mange ikke vil til de områdene pga høy innvandrerandel. Der har man skogen og sjøen nærme, kjempfine bademuligheter på sommeren og det er ikkenoe press mht utstyr og klær (ihvertfall så lenge de er på barneskolen, vet ikke hvordan det er høyere opp).

Har også venner som er oppvokst på Grorud og er kjempefornøyd med det, fine steder finnes det over alt.

Men for meg er altså de veldig urbane områdene utlukket, samt vestkanten (har prøvd Smestad og Lysaker og det blir veldig mye fiff altså)- ville mye heller bodd på øst da.

Skrevet

Har leilighet på Majorstua men trives ikke der. Alle er så pene og jeg føler meg bare stygg og feit... he he..

Liker meg i Ullevål og på Fagerborg og St. Hans Haugen

Skrevet

ville ikkje budd i oslo i heile tatt:)

Skrevet

Jeg ville i allefall langt heller bodd på Søndre Nordstrand enn i Groruddalen. Gr. dalen og Homlia har litt av de samme "problemene", men på HOmlia er det naturskjønt, nærme sjøen og man puster liksom litt friere enn i forurensede Gr.dalen.

Apropo folk som ikke kjenner Oslo: her om dagen spurte en ung jente fra bygda meg om hvorfor jeg hadde kjøpt meg ski jeg som bodde i Oslo. Da jeg fortalte at langrenn er svært utbredt i Oslo, og at det er skiløyper overalt trodde hun jeg tullet..

Skrevet

Ville ikke bodd i Oslo.

Skrevet

Vedr. Romsås (og andre tilsvarende steder):

Noen har sikkert fordommer, men jeg har både bodd og jobbet slik steder. Ja, det kan være pent der, ja, det kan være hyggelige folk osv, MEN desverre så blir det en for stor ansamling mennesker som er ressurssvake der. Det er selvfølgelig ressurssvake og sterke menensker overalt, men hvis det f.eks. er 60% dårlige fungerende familier et sted, og 20% dårlige familier et annet sted, så sier det seg selv at miljøet blir bedre der det er 20%, uavhengig av om din familie er ressursvak eller ei.

Ofte merker du ikke dette før barna dine blir eldre. Romsås er kjempefint for småbarnsfamilier, men mange flytter når barna begynner på skole. Nettop fordi det blir for mange barn som ikke får god oppfølging hjemme, og det setter etterhvert preg på miljøet på skolen og de faglige resultatene, og dette får etterhvert ringvirkninger på fritiden.

Har du hatt barn i skolealder på Romsås eller kun småbarn?

Skrevet

Vedr. Romsås (og andre tilsvarende steder):

Noen har sikkert fordommer, men jeg har både bodd og jobbet slik steder. Ja, det kan være pent der, ja, det kan være hyggelige folk osv, MEN desverre så blir det en for stor ansamling mennesker som er ressurssvake der. Det er selvfølgelig ressurssvake og sterke menensker overalt, men hvis det f.eks. er 60% dårlige fungerende familier et sted, og 20% dårlige familier et annet sted, så sier det seg selv at miljøet blir bedre der det er 20%, uavhengig av om din familie er ressursvak eller ei.

Ofte merker du ikke dette før barna dine blir eldre. Romsås er kjempefint for småbarnsfamilier, men mange flytter når barna begynner på skole. Nettop fordi det blir for mange barn som ikke får god oppfølging hjemme, og det setter etterhvert preg på miljøet på skolen og de faglige resultatene, og dette får etterhvert ringvirkninger på fritiden.

Har du hatt barn i skolealder på Romsås eller kun småbarn?

Skrevet

Ville ikke bodd i Groruddalen, Grønland/Tøyen, Holmlia osv. bydeler med veldig mange "utlendinger". Bor i Vika, like ved Aker Brygge, sentralt og rolig.

Skrevet

Ville forresten ikke bodd i Vika, der synes jeg det er trist. Mange utleieleiligheter, så lite stabilt miljø for barn å vokse opp i.

Skrevet

Jeg ville aldri bodd øst for Akerselva! Og heller ikke på Sagene. Been there done that and didn't like it. Men faktisk så likte jeg godt Grønland. Mye liv :) Om våren og sommeren var det som å være i utlandet. Eksotisk deilig. Men ville ikke bodd der nå som jeg venter barn. Nordstrand og Bekkelaget er også unntak fra regelen. Fantastisk kveldssol på den kanten. Majorstua har jeg også bodd på og elsket det, men ikke med barn over to år.

For øvrig er jeg ingen snobb, bare bittelitt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...