Gå til innhold

Haukeland - elendig på amming? Kan man lære dette på egenhånd, tro?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Jeg skal føde på haukeland, og har termin om 4 uker.

Sist slet jeg veldig med ammingen (kort versjon: dysmatur baby som ikke klarte å suge, måtte fullpumpe, elendig melkeproduksjon), og jeg har virkelig virkelig lyst til å få til dette denne gangen.

Men siden jeg bare pumpet sist "kan" jeg jo ikke amme...

Nå får man altså ikke nødvendig hjelp til amming lenger (de skal bare ha 1-2 prs på jobb på barsel, så ammehjelp blir nedprioritert) og det er jo i disse første dagene at ammingen må etableres.

Hva i all verden gjør man da? Jeg har bestemt meg for å reise hjem tidlig ihvertfall, ligger ikke der oppe hvis jeg ikke får hjelp.

Men så til saken da - hvor kan man få hjelp til ammingen ellers? Jeg klarer ikke se for meg hvordan jeg skal klare å lære dette på egenhånd, så vanskelig som det var sist. Klarte bare å få henne til å suge et par ganger på de månedene, og prøvde hver dag. For meg virker jo dette som en umulig oppgave, hehe, men kanskje jeg får en "lettere" unge denne gang?

Finnes det en eller annen genial inn-med-teskje-hvordan-du-ammer-guide noensted? Og hvilke andre steder kan man ta kontakt for å få hjelp? Føler meg ikke komfortabel med å spørre min mor og svigermor om praktisk hjelp til amming heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler på det sterkeste ammevideoen som Gro Nylander har laget- 'Bryst er best'- eller den nye versjonen, 'Nye Bryst er best'.

Den surret og gikk på pumperommet på sykehuset da jeg var der, og den var veldig fin og detaljert, synes jeg, både mht utrdrivning, få igang melken, ammeteknikker etc.

Tror man kan kjøpe den på div butikker- og også på nett via www.ammehjelpen.no . Dessuten anbefaler jeg ammehjelpen.no uansett, der fnner man brosjyrer, forum og kan få svar på spørsmål fra ammehjelperne.

Skrevet

Heisann!

Jeg fikk også dårlig hjelp første døgnet på barsel på KK, men det ble heldigvis bedre etter hvert (men man må virkelig stå på for å få hjelp der!!)

Men det som var bra i fjor vår var at jeg kunne gå på amme-poliklinikken på Storken. Håper virkelig at de ikke har lagt ned den! Ellers vil alle jordmødre, også hun du går til på helsestasjonen, være gode på amming. kan du gjøre en avtale med henne på forhånd, kanskje?

Ellers er det jo selvfølgelig ammehjelpen.

Og så er det jo selvfølgelig mulig at du får en unge som er "lettere" denne gangen. Men litt hjelp bør man få uansett. Jeg hadde lest masse om amming på forhånd, men gjorde mange feil likevel.

Når du kommer på barsel, så gjør det tydelig klart at du ikke fikk til ammingen sist gang, men ønsker å få det til nå, og at du trenger masse hjelp! Så håper jeg at de kan hjelpe deg.

Tragisk at de skal kutte så enormt i budskjettet, det var ille nok når jeg var innlagt i fjor.

Ser du tenker litt på jordmor hjem, og det kan jo faktisk hende at det nesten er bedre, for da får du jo en jordmor på besøk til deg som kan fokusere bare på deg en stund.

Lykke til i alle fall! Du kan jo lese litt i Gro Nylanders Mamma for første gang, den er god om amming, men som sagt kan det være bra med litt praktisk hjelp også - noen som observerer hva du gjør rett og galt og kan veilede deg. Det trengte i alle fall jeg!

Gjest Sauen er høygravid :-)
Skrevet

Den filmen skal jeg prøve å få skaffet :-) Jeg føler meg så utrolig usikker og hjelpeløs når det kommer til dette, og vil virkelig ikke ha flaskebarn igjen hvis jeg slipper det... Sist fikk jeg god hjelp av ammepoliklinikken, ammehjelpen og norsk kompetansesenter for amming, men den beste hjelpen man kan få er jo den praktiske. Og den mest kritiske tiden da er jo de første dagene. Det jeg er redd for er jo å få en baby til som ikke klarer å suge, for da sliter man...

Skrevet

Hei!

Jeg fikk hjelp på ammepoliklinikken på KK. Fikk tilfeldigvis vite om den av en barnepleier som nevnte den i en bisetning. Ringte selv og bestilte time da jeg kom hjem fra føden. Til tross for hjelp som besto av slange på brystet, riktig sugeteknikk, akupunktur osv., så ble aldri ammingen noen stor suksess. Føler jeg gjorde det jeg kunne for å få det til. Lykke til!

Gjest amandine
Skrevet

Du Sauen, vet du var inne på det i en eller annen annen debatt, men virkelig, ta kontakt med ammehjelpen! Og hør med jordmor hjem-prosjektet. Denne gangen var det annerledes for min del også, fordi jeg fikk barnet på brystet med en gang, dvs ikke vasket veiet eller noe, han lå hos meg helt til han fant puppen selv. Det gjorde at jeg fikk melk mye fortere denne gangen, faktisk samme dag. Det ordner seg nok! Spesielt når du er så flink til å be om hjelp som du er. Jeg tenker det viktigste er å bare ta det helt med ro, får du litt hjelp i tillegg da så går det nok. Lykke til!

Skrevet

bare for å gi deg lit mot :)

jeg fikk elendig hjelp på st.olavs. Når jeg dro derfra var brystvortene sprukne og jeg hylte når frøkna skulle suge.

Ei venninne anbefalte salva til madela eller den. husker ikke hva den heter.

men melka var fortsatt ikke kommet skikkelig igang. måtte gi mme etter 5 dager. men ga ikke opp puppen.

jeg søkte heller ikke hjelp da jeg kun har dårlig erfaring med det. Jeg og mini lærte amminga selv. vi ble et ganske godt team, og er litt trist at jeg nå har bestemt å avslutte amminga. hun er snart 5 mnd.

så man kan lære seg å amme selv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...