Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #1 Skrevet 7. mai 2009 Baby på 6 uker legger han kl tolv på natta, så sover han til ca sju,uten mat. Så tar han en blund på ca tre timer midt på dagen. bare ti timer søvn på ett døgn!! Noen ganger slumrer han på kvelden. Burde jeg prøve legge han tidligere? Er så redd om jeg legger han tidligere,at han er våken hele natten...
Frøken Freken Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Hei du - søvnmønsteret er ikke helt på g før etter ca 8 uker - jenta mi sov nesten ikke på dagtid i starten, men ble sovebaby da hun var to måneder. 10 timer i døgnet høres litt lite ut. Jeg brukte MAGI-oppskriften fra sovecoach.dk M - mat A - aktivitet G - hva står nå gen for?? I alle fall nå babyen skal sove I - individualtid for mor Altså, da jenta mi hadde fått flaske holdt jeg henne litt, lot henne ligge på teppet ol - men ved første tegn til søvnighet la jeg henne i vuggen. Det var for oss viktig å få lagt henne ned før hun var overtrøtt, ventet vi var det umulig å få henne til å sove. Ekspertene sier at "søvn avler søvn", og det tror jeg på. Jeg ville nok lagt ham tidligere, etterhvert, men i stor grad kommer det an på om du har behov for å legge deg selv litt før. Jeg ville nok vært mest opptatt av å få ham til å sove 1 - 2 timer mellom måltidene på dagtid. Sovner han når du triller ham? Som sagt - det tok 8 uker før jenta mi klarte å finne roen når jeg la henne, som din sønn sov hun godt på natta.
HegeAE Skrevet 8. mai 2009 #3 Skrevet 8. mai 2009 Ville lagt han mykje tidlegare. Våkner han, så hadde eg gitt han mat.
Marengs Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Ja, det høres lite ut. Nå er det jo individuelle forskjeller og kanskje ditt barn bare er den typen som sover lite...? Deilig for deg at han sover hele natta! En av fordelene vi flaskemammaer bare må nyyyyte! :-) Jeg ville gjort det slik: Når han våkner kl.7 får han mat. Kanskje på senga før dere står opp? (Termos med kokt varmt vann, flaske med kokt kaldt vann og dispenser med ferdig oppmålt pulver. Dette setter du på nattbordet når du legger deg. Avent har en flott dispenser med tre rom.) Så står dere opp og steller dere, du spiser frokost og steller litt i huset. I 10-11-tida får han mat igjen, så ny bleie og du legger ham ut i vogna. Kanskje sovner han av seg selv eller du må ut og trille litt. Om han våkner kl.13, kan han få mat og stell igjen, være våken et par-tre-fire timer. Rundt kl16-17 får han melk igjen og du legger ham igjen i vogna for en dupp. Når han er bare 6 uker har det ingenting å si om han sover til godt over kl.18-19. På kvelden vil han kanskje ha mat oftere enn på dagtid? Mine to gutter fikk kveldsmåltid med bare 1-2 timers mellomrom på kvelden. Kunne gjerne spise et godt måltid feks kl.20, så igjen kl.21.30 og igjen kl.24. Den første gutten stresset jeg med å LEGGE. Han måtte liksom legge seg kl.21, så jeg fikk tid oppe alene. Hadde fått det anbefalt av velmenende mor og svigermor. Ble en del skriking og vondt i mammahjertet. Siste gutten fikk være oppe helt til jeg la meg. Han fikk siste kveldsmåltidet på senga før vi la oss sammen. GODT og KOS! :-) Oi, så langt jeg skrev. For å korte ned: Du bør prøve å legge ham ut i vogna et par ganger i løpet av dagen, når du triller så sovner han nok! Du behøver ikke vente på at han skal sovne inne før du bærer ham evt i senga inne eller legger ham i vogna. Legg ham ut! Det har iallefall funka supert for meg, jeg har fått sovebarn og det er superdeilig.
Marengs Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Og du, til gutt nr 2 kjøpte jeg meg sånn ringslynge. Den puttet jeg baby oppi på kveldstid. Når jeg ville se et tv-program sånn i 21-22-tida, ruslet vi fram og tilbake foran tv`en. Sååå kos! Anbefales veldig! Litt fordi jeg var redd for at lillebror skulle gå glipp av den hudkontakten som ammende barn automatisk får, mest fordi det var kos. I tillegg samsover vi. Med storebror var det fy-fy med samsoving. Det er 4 år siden han var baby. Nå er det jo ikke krise å samsove lenger, vettu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå