Gå til innhold

Hvor mange ganger i døgnet 1 år+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ble anbefalt å trappe ned fra 3 til 2 amminger av hs. Forsåvidt en plan av meg det, men....

Jeg har pleid å gi et fullt puppemåltid på morgnen ett i 3-tiden på dagen og ca 1 time etter grøt på kvelden.

HS mener jeg bør gi melk kun etter måltid og kutte til 2 ganger per dag. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har fått det rådet.

Hva er anbefalingene? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk aldri noe slikt råd, så vi fortsatte å amme som vanlig også etter fylte året, dvs at gutten fikk melk når han ville ha det. Vanligvis fikk han en liten sup med en gang vi kom hjem fra barnehagen slik at han holdt ut til maten var på bordet, morsmelk før han la seg og tidlig om morgenen (dvs før frokost).

Egentlig er vel morsmelk noe av det mest næringsrike barn kan få så jeg skjønner ikke hvorfor man skulle trenge å gi det etter maten da. Uansett spiste gutten min veldig godt i barnehagen og også hjemme, så her var det ikke noe problem. Men hvis du har tenkt å slutte helt å amme så er det lurt å gi pupp etter fast føde for da vil produksjonen din kanskje minke, og av egen erfaring kan jeg skrive under på at en ettåring kan drikke ganske mye morsmelk på tre måltider! ( = skikkelig brystpreng ved ammeslutt)

Skrevet

Det stemmer at morsmelk er næringsrikt, men det gjelder først og fremst spedbarn. Når barnet er over ett år, og ikke legger på seg godt nok, kan det være fordi det spiser seg mett på pupp. Om det er tilfellet hos deg vet jeg selvfølgelig ikke.

Men min erfaring er at snuppa spiser mye bedre hvis hun ikke får pupp før måltidet, men hun spiser godt av puppen selv om hun har fått f.eks middag først.

Men jeg har ikke fått noen anbefalinger fra helsesøster rundt dette, hun har knapt nok kommentert ammingen i det hele tatt. Nå er snuppa 15 mnd og vi er nede i en amming per dag, men det er bare den siste mnd hun har fått så lite.

Kan du ikke spør helsesøster hvorfor du skal kutte ned amminga?

Skrevet

Nå har du vært på helsestasjonen og fått tutet ørene fulle av tull. Har du spurt damen hvor lenge/eller om hun har ammet overhodet?

Er du bekymret for om ungen ikke spiser nok vanlig mat? Da er det bare å gi puppen som dessert. Mat først.

Så må du bestemme deg om du vil amme mer enn 14 måneder. For du ligger an til avvenning til høsten om du går ned til to ganger om dagen nå.

Hvis du vil amme til ungen blir 2, eller lengre, så er det bare å servere vanlig mat 4 ganger om dagen, og pupp som du stevner, eller enda oftere.

Jeg blir helt matt av disse helsesøstrene. De aner ikke hva som skal til for å amme i to år. Det MÅ faktisk gis pupp. Ganske ofte rundt 1 års alder. Det er iallfall min erfaring. Og nå ammer jeg tredjemann. Det tror jeg er 3 mer enn helsesøsteren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...