Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som vikar i en barnehage (begynnt okt. 08) i 70% stilling (ikke fast), men barnehage skal legge ned en avdeling og noen av oss blir sagt opp (inkludert meg) 1. aug. Jeg har termin 24. nov og lurer på om jeg får foreldrepenger hvis jeg slutter 1. juli (MÅ trekkes 25 dager ferie ellers). Regner NAV de 10 måneder fra jan til okt 09, eller feb til nov 09?? Jeg har jobbet sammenhengende siden jeg begynnt. Skal søker etter en annen jobb, men hvis jeg får ikke en ny jobb.. går det an å fa f-penger som det er nå?

Takk for hjelpen!

Fortsetter under...

Med termin 24. nov vil du gå ut i permisjon 3. november. Om du da teller deg 10 mnd tilbake kommer du til 3.januar. Om du så slutter i jobb 1.juli vil du mangle et par dager på å ha jobbet 6 mnd.. Med andre ord må du finne det litt mer jobb om du skal oppfylle kravet om å ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter.. En løsning kan være å starte permisjonen tidlig, den kan startes opptil 12 uker før termin, men du mister jo da tilsvarende i andre enden (får altså mindre tid hjemme med babyen). Du vil da oppfylle vilkårene for foreldrepenger.. Få deg en time hos nav så får du sikkert svar! Lykke til!

Takk for svaret begge to! Jeg hadde regnet med at jeg kanskje mangler noen dager, men jeg kan godt jobber ut det første uke i juli eller litt mer. Har ikke sendt inn et offisielt brev til jobben enda. Skal også ta en tur til NAV i morgen og spørre!

Takk igjen. :)

Hvis du mister jobben vil du få arbeidsledighetstrygd. Dette teller på lik linje med lønn når det gjelder opptjening av rett til foreldrepenger.

Så du vil ha rett til foreldrepenger!

Hvis du fortsatt er arbeidsledig når du går ut i permisjon, vil nav gjerne regne gjennomsnittet av dine beste 6 mnd for å finne foreldrepengegrunnlaget. (og da er det selvfølgelig best å ha jobbet mest mulig slik at du får flest mulig måneder med ordentlig lønn siden arb.ledighetstrygden er vel på 60 %)

Annonse

Husk at du har mulighet til å starte permisjonen 12 uker før termin! Da vil du ha vanlig opptjening (6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon). Et lurt triks om du ikke får jobb.

Les mer om foreldrepermisjon og foreldrepenger i Dine Penger i salg nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...