Gå til innhold

koking av flasker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lenge må jeg koke flasker..hvor mange mnd må babyen være før jeg kan slutte med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp sterilisator til micro. Den koster ca 250 kroner og er Guds gave til flaskemammaer! ;-)

Skrevet

Hmm nå svarte jeg ikke på spørsmålet ditt da... Det generelle rådet er vel 6 mnd. Jeg koker fremdeles selv om min sønn er snart 9 mnd. En rørledning med kloakk sprang lekk ved Hamar som er rett over Mjøsa der jeg bor. Tar ikke sjansen på at lilegutt blir syk.

Skrevet

Du må koke i 5 min.

Helsedirektoratet sier man bare trenger koke de første ukene (veldig presist råd!). Smukkene anbeales å koke så lenge man bruker de. Og for premature barn er det egene retningslinjer (kjenner ikke de).

Jeg sluttet å koke ved 6 mnd og hadde da trappet gradvis ned fra 4 mnd (fra å koke hver dag til annenhver, så en gang i uka).

Selv har jeg hatt nok utstyr for en hel dag, slik at jeg bare trengte å koke 1 gang for dagen. Hadde ikke fått plass til alt i en slik sterilisator, så jeg synes koking på gamlemåten fugerte utmerket for min del.

Skrevet

Ble bare nysgjerrig.. hvor får man kjøpt sterilisator da?

Skrevet

Kjøp deg microsterilisator! Det er så mye enklere, og en trenger ikke være redd for at flaskene skal smelte i bunnen av panna om den blir glemt..

anema80: Jeg kjøpte min på barnas hus. Dr.brown sin sterilisator til 200 kr. Den har plass til avent-flasker i tillegg:)

Skrevet

Eller kjøp en timer til kr 10 på nille så du ikke glemmer kjelen....

Skrevet

Jeg for min del sluttet å koke når han var 6 uker. Kjører kun i oppvaskmaskin (vasker smokkene med zalo først). Nå er han snart 4 mnd, og innimellom bare vasker jeg, dersom oppv.maskinen ikke har gått.

Har pr dags dato ikke hørt om noen som har blitt syke her til lands av denne "skumle" melkebakterien som jeg ikke engang husker navnet på. Korrigèr meg gjerne, dersom noen har det...(Og ja, gjett om jeg har søkt på nett og spurt i forumer).

Skrevet

Dette sier det danske mattilsynet:

Modermælkserstatningspulver er ikke sterilt, men kan indeholde de patogene

bakterier Enterobacter sakazakii og Salmonella. Infektion med Enterobacter

sakazakii forekommer sjældent, men er alvorlig. Globalt er der registreret 75

tilfælde af alvorlig infektion med Enterobacter sakazakii i løbet af de sidste 50

år, hvoraf en del med dødelig udgang. Infektionen har stort set været begrænset

til den første levemåned og til syge børn fx præmature med gestationsalder <

34 uger og immuninkompetente børn. Risikoen for infektion er således særlig

høj for præmature og for børn med lav fødselsvægt og for børn med medfødte

immundefekter, men der må også tages forholdsregler for mature børn i de

første 2 måneder af deres liv.

Skrevet

Norske helsemyndigheter sier 3 måneder, dette sier Margrethe Vik på flaskeposten.org i mail til meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...