Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge det føles ok er det ingen grunn til å gå over til gule timer enda. Dette vil du kjenne når det blir aktuelt. Spinningtimene kan du jo greit tilpasse selv med motstand og tempo. CorePuls timene bør du være litt mer obs på ettersom du blir tyngre. Her har du skjev belastning på bekkenet stort sett hele tiden i tillegg til at du trøkker til. Dersom du får smerter i bekken bør du velge andre timer enn denne. Så lenge du ikke kjenner noen ting er det greit, men vær obs på symptomer i bekkenet. Du trenger ikke være bekymra for hoppinga. Du kjenner veldig godt når det ikke er behagelig lenger. Jeg er i uke 32 og instruerer fremdeles flere blå timer i uka, med og uten hopping. :) (Hopper riktignok ikke like høyt og "sprettent" som før... Begrenser seg selv.)

Nå fikk jeg endelig logget meg inn.. Se bort ifra den mld jeg sendte deg du.

Men 1.trimester, er det en periode man skal være varsom med trening?

Jeg kjenner ingen ubehag når jeg trener, men jeg tørr liksom ikke å kjøre fullt kjør lenger. Redd for at frøet ikke skal like det.

Det er vel en "hovedregel" som sier at man skal unngå de aller hardeste øktene i 1. trimester. Selv har jeg styrt dette slik at jeg trener opp til syregrensa, men ikke over. Dette har jeg holdt meg til i hele graviditeten. Ifølge en del litteratur får fosteret melkesyre når du får det, men bruker mye lenger tid på å kvitte seg med den enn deg. I tillegg er fosteret i starten mer påvirket av oppheting enn senere.

Melkesyremengden i bena er jo lett å styre på spinningtimer selv, men ikke alltid like lett på timer i sal siden du da "må" følge tempo øvelsesvalg som instruktøren legger opp. Det du kan styre på eks. CorePuls er hvor langt ned du går og hvor høyt du hopper. Anbefaler virkelig Jill Jahrmanns bok "Trening for kule mager". Hun nevner også hvilke timer som passer (sats) i de ulike fasene av svangerskapet. Boka er ikke dyr, men gull verdt for oss som vil trene og vil vite litt mer om trening under svangerskapet. Du kommer også til å trene med god samvittighet etter å ha lest boka. :)

Det viktigste for deg, som er i god form fra før, er vel å opprettholde formen og ikke nødvendigvis bli bedre akkurat disse 9 månedene. Tren slik at du føler deg bra samtidig som du føler at det du gjør er bra for fosteret. Det er uansett kjempebra at du ønsker å trene nå. I de åra jeg har vært instruktør har jeg dessverre sett at veltrente damer legger bort treninga fra starten av graviditeten pga. kvalme og redsel for at det er skadelig. Noen kommer i gang igjen etter at barnet har kommet (og må legge inn en enorm innsats for å komme i form igjen), men mange bare forsvinner. Utrolig synd når man vet hvor godt både mor og barn har av at mor er sprek og har overskudd!

Annonse

Jeg har ikke være veldig kvalm i noen av svangerskapene mine, men har opplevd at treninga har hjulpet mot småkvalme og tretthet. Noen dager har jeg følt at treninga har gitt meg mer energi hele dagen, andre ganger har jeg blitt like kvalm og trøtt etterpå, men har ihvertfall hatt en god time der jeg har følt meg pigg under treninga. :) Mange sier de opplever det samme som meg. En ting er ihvertfall sikkert: Dersom det går 2-3 dager uten trening er jeg mye mer sliten enn de dagene jeg trener!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...