anjaslilje Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Jeg blir jo livredd av å lese diverse doktoravhandlinger på nettet. Dødelighet og misdannelser bla bla. Samtidig har jeg en JM som er veldig lite forståelsesfull og sier bare dette går bra og mere forklaring får jeg ikke. Det står jo helt andre ting på nettet enn: dette går bra! det er jo alt annet enn positivt det som står på nettet.. Noen som har barn som har ligget i seteleie? Er de friske? Hilsen bekymret mamma gravid i uke 37.
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 6. mai 2009 #2 Skrevet 6. mai 2009 Jeg ble født i seteleie, og med hofteleddsdysplasi, men de vet ikke om det skyldes setefødselen eller arv (mange i familien med HLD). Ellers er jeg frisk og normal, hehe, ihvertfall sånn noenlunde...=P
anjaslilje Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2009 har du vært veldig plaget av HD eller er det levelig?
J, J og meg:) Skrevet 6. mai 2009 #4 Skrevet 6. mai 2009 Jeg kjenner flere barn som har ligget i seteleie. Alle er friske...
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 6. mai 2009 #5 Skrevet 6. mai 2009 ...og dette er jo også 22 år siden, og ting har nok forandret seg endel siden da! Når jeg ble født sto det faktisk 10 stykker og så på rumpa mi når den kom ut, studentene måtte jo få med seg en setefødsel når det først skjedde=P
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Nei. Kjenner ganske mange som er/har født sete, men det er ikke noe galt med noen av de barna i dag og noen av de er voksne også =))))
marinas skatt Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Hei på deg. Jenta mi lå leeenge i sete leie,men snudde seg i ukene før fødselen. Hun er nå straks 1 år og bortsett fra tendens til litt eksem og melke allergi , er hun frisk som en fisk :-)
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Har vært plaget ja, lå ikke lenge nok med pute. Belaster mest den siden som ikke har vært plaget, og har derfor lite muskler på HLD-siden, i tillegg til at foten sklir ut hele tiden... Merker det spesielt godt nå i svangerskapet, når jeg i tillegg er plaget med bekkenløsning. Men jeg vil tro de er mye flinkere til oppfølging på HLD-barn nå enn før :-)
1+2=3jenter Skrevet 6. mai 2009 #9 Skrevet 6. mai 2009 Jeg har tvillingjenter som begge lå i sete, og de er friske og raske, ikke antydning til hoftefeil engang! Forstår bekymringene dine, men man blir bare gal av å lese alt mulig rart på nettet... Leser man grundig nok er det aller meste av normale ting vi gjør eller ikke gjør farlig for et eller annet...;-) Lykke til! Det går helt sikkert veldig bra!!!
prekæs Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 nå har jo jeg vært med noen år, men det har jeg aldri hørt. Kjenner flere med barn født i seteleie. Friske og fine:)
happybirthday Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Forstår bekymringene dine. Hadde det likedan selv, og ble skremt av alt som kunne gå galt når barnet lå i seteleie. Mitt råd er å slutte å lese om alt mulig som virker skremmende. Det er greit å oppsøke saklig info som mulige symptomer man bør være oppmerksom på, men ikke forles deg på det. Hadde selv et barn i seteleie og som ble tatt med keisersnitt. Hodet var flatt og llangt (bakover), slik at hun omtrent hadde fasong som en alien/ET. sett fra siden. Hun måtte også få litt oppfølging av fysio etterpå, siden hun hadde ligget med hodet på skakke så lenge i svangerskapet at den ene halsmuskelen var kortere enn den andre. Men alt dette rettet seg av seg selv, fysio var mer som kontroll-timer for å se at halsmusklene ble symmetrisk. Det var ikke noe fare for KISS, selv om jeg selvsagt var litt obs på dette. Jenta vår var tidlig ute motorisk, reiste seg på alle 4 da hun var 6mnd og krabbet. Gikk da hun var 11mnd (selv om hun tok noen få ustøe skritt alene tidligere også da), og prater som en foss nå litt over 1,5 år gammel. Oppfatter veldig raskt og forstår det meste som blir sagt, etteraper alle ord nå omtrent, og har også vist at hun har en sterk selvstendig vilje :-)
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Min lå i seteleie,og hun var helt perfekt,ingenting gale:-) Har heller ikke hørt at de som ligger i sete er mer utsatt for ting..
Heaven har født::) Skrevet 6. mai 2009 #14 Skrevet 6. mai 2009 Hei. Jeg har to setebarn. Ingen av dem har problemer med hofter eller andre misdannelser for den del:) Ta det helt med ro, det går nok bra. Ikke la deg skremme av alt du leser, la være å lese slike ting kanskje:)) Så får du kost deg litt med svangerskapet, istedenfor å bare bli reddere og reddere... Masse lykke til:))
Mille** Skrevet 6. mai 2009 #15 Skrevet 6. mai 2009 Jenta mi lå i sete helt fram til termin, feiler henne ingenting. Ikke les så mye på nettet, man kan jo bli hysterisk av mindre. ;o)
bobbo72 Skrevet 6. mai 2009 #16 Skrevet 6. mai 2009 Hei. Har en sprek og sunn gutt på 2 år, som lå i seteleie nesten hele svangerskapet. For min del mente de at dette skyldes at jeg har en hjerteformet livmor, og at det derfor var vanskelig for ham og snu seg. Gutten ble tatt med planlagt keisersnitt (han var også stjernekikker, så da er det ikke anbefalt med setefødsel), og jeg tror at dersom en eventuell neste er i seteleie vil jeg også velge keisersnitt en gang til. Vet ikke om det innebærer noen større risiko å bli født i setefødsel, enn ved vanlig fødsel. Vet at det er mange til stede ved setefødsel, så de gjør jo det de kan for å minimalisere risikoen for at noe kan skje. Fikke beskjed om at det nok ville være 6-7 stk helsepersonell til stede ved en eventuell setefødsel (bl.a en barnelege). Spør en lege om informasjon dersom det ikke er noe vettig å få ut av jordmor. Lykke til med fødselen, uansett løsning ;-)
LilleStjerne Skrevet 6. mai 2009 #17 Skrevet 6. mai 2009 Min lille datter satt i seteleie omtrent hele svangerskapet og har ikke hatt noen plager. Ble sendt på rutine ul av hoftene men de var helt fine. Mamman min ble også født med baken først og har heller ikke hatt noen problemer. Jeg har aldri hørt noe om eller lest at seteleiebarn har mer missdannelser enn andre barn. Prøv å ikke tenk så mye på det men nyt de siste ukene av svangerskapet ditt. :-)
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #18 Skrevet 6. mai 2009 Første gang jeg hører om dette, men jeg lurer, hva er eksempler på "gale" ting ved de som er født i seteleie?
Viv xx Skrevet 6. mai 2009 #19 Skrevet 6. mai 2009 Nei nei, ikke bekymre deg. Jeg har også en helt perkfekt gutt på 10 mnd som lå i seteleie.
Malin G. Spann Skrevet 6. mai 2009 #20 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er født i seteleie og har vert inn og ut av sykehus siden jeg ble født. Har hoftedysplasi som jeg har vert operert for flere ganger, men dette ligger i familien. Mamma som også er født i seteleie har balt mye med HD også. Hun er nå 55 år og opereres enda. Jeg er snart 26 år, og hadde min (forhåpentligvis) siste operasjon da jeg var 24 år.
anjaslilje Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #21 Skrevet 6. mai 2009 da er heller spm mitt: Hd pga seteFØDSEL eller LEIE.. blir helt rar av å tenke på dette. Kunne man unngått HD (på de dette gjelder) om dere hadde vært tatt med KS?
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. mai 2009 #22 Skrevet 6. mai 2009 Jeg er født i sete, har ingen misdannelser. Faren til datteren min lå i sete og ble tatt med KS. Ingen misdannelser utover at han er tjukk i huet.. Jenta mi er født i sete, og ingen misdannelser der heller, utover at ho skravler høl i huet på morra si ;o) Ingen av oss brukte pute )
Ønderkåver Skrevet 7. mai 2009 #23 Skrevet 7. mai 2009 Er vel seteleie som har skylda for HLD vel? Jeg kom med rumpa først. Jordmor som mamma gikk til kontroll hos ga f i å opplyse om dette, så det kom som en liten overraskelse på fødestua. Jeg er født 2. januar, så da mamma kom inn første nyttårsdag så var det ikke anestesilege på plass, så keisernsnitt var utelukket. Selv om mamma sa på kontroller at det var noe rart med hoftene mine så ble det bare avfeid som tull, helt til jeg var flere måneder, da var det for sent for pute, så jeg ble gipsa fra livet og ned. Og den fine nye vogna jeg hadde ble byttet ut med tvillingvogn:) Alle mine unger (3 stk) har blitt sjekka som nyfødte, men ingen har hatt HLD, det er heller ingen jeg vet om i tidligere generasjoner som har hatt det, så det er nok ikke arv som har skylda i mitt tilfelle. Da er det verre med den råtne ryggen min, jeg er tredje generasjon som er operert for prolaps (takk mamma og morfar:( ) Tror ikke det hjelper med KS, er nok feilbelastninga pga seteleiet som kan føre til HLD, men kan jo godt hende babyen din slipper unna da, lykke til:)
Salat Skrevet 7. mai 2009 #24 Skrevet 7. mai 2009 Mitt setebarn er frisk og rask, men hun har litt problemer med hoftene. Hun har hoftekuler som peker feil vei. Helt ufarlig, men hun har litt problemer med balanse og hun går innføttes. Mulig hun må operere for det kan lett blir slitasje eller HLD. Men de ser det ann i mange år. Jeg har ikke hørt om så mye annet enn hofteproblemer med setebarn, og det er jo ikke akkurat det værste som kan skje. Ikke les alt du finner på nett! Det går helt sikkert fint.
Grigri m/3 gutter Skrevet 7. mai 2009 #25 Skrevet 7. mai 2009 Sambo er født i sete og han var helt fin. I dag klatrer han i jobben og har aldri hatt problemer med hoftene. En av guttene mine lå i sete, ble født med ks da. Han fikk undersøkt hoftene med ultralyd for å sjekke om det var noe problemer der, og de var helt fine. Husk at det er problemene det skrives om, ikke når det går etter boka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå