Gå til innhold

Tips på hvordan gå frem for og bytte hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo bra at livssituasjonen til enkelte her inne aldri vil endre seg da.

Vi må også omplassere hunden vår, dessverre....

Det bør jeg sikkert ikke skrive her, for da får jeg vel så øra flagerer.

Jeg har fått en kronisk sykdom som gjør at turer med hund er helt uaktuelt...

Jeg synes du skal ta kontakt med de du kjøpte hunden av, evt. norsk kennelklubb, evt Fod (foreningen for omplassering av dyr).

Klart hun skulle tenkt på alt dette før hun skaffet seg hund. Men hvis man skal vurdere worst case, så er det i grunn ingen som kan skaffe seg dyr.

Jeg tror derimot at du har tenkt på det meste.

Og jeg synes det er bedre å ta følgene av det som skjer, enn å ha en hund uten livskvalitet.

Ikke selg på Finn og slike steder, da kan du ikke være sikker på at hunden får et godt liv. Ta kontakt med noen som kan hjelpe deg.

Og ikke skaff ny hund ennå. Forsøk uten og se om ikke det fungerer bedre. I hvertfall til livet er litt mer sånn du hadd tenkt.

Jeg ønsker deg lykke til og sier meg enig med hun som var instruktør over her et sted. Går ut i fra at vi snakker om en hundeinstruktør...

Men bytte av hund synes jeg ikke du skal gjøre, så er det sagt også.

Tror ikke det er så lett heller.

Skrevet

Jeg har hatt den eldste hunden min i 6 år nå. Var 18 år når jeg kjøpte den og jeg har flyttet, vært inn og ut av forhold, bytta jobb osv. MANGE ganger siden det. Men hver gang har jeg måttet ta hensyn til at jeg har hund. Maaange plasser jeg skulle ønske jeg kunne bo, men ikke kunnet pga hunden. Hadde ALDRI falt meg inn å kvitte meg med den fordi ting forandrer seg. Har jo skaffet meg et familiemedlem, og jeg viste før jeg fikk den at det er et ansvar som varer de neste 10-12 årene.

Jeg blir skremt når jeg leser at ikke bare ønsker du å kvitte deg med hunden, du skal erstatte den med en mindre hund. Man har den hunden man har valgt seg, og hvis du tror det blir enklere å ha en hund bare fordi den er mindre av størelse, så kan jeg skrive under på at det er feil. Jeg har nå to hunder, den yngste av middels/liten rase, og på mange måter mye vanskeligere å ha med å gjøre.. Må bl. annet løfte den inn i bilen hver gang, noe som ikke er enkelt med stor mage og bekkenløsning. Og den veier likevel 1o kg. Men det er hunden min likevel. Og kommer til å være det til den dør.

Jeg er helt enig i at du ikke skal ha denne hunden, men da heller ikke noen annen hund!!! Du er tydeligvis ikke inneforstått med ansvaret som følger det å skaffe seg en hund. Og du skjønner nok ikke at det ikke er størelsen det kommer an på om du klarer å gi hunden det den trenger av stimuli.

Skrevet

Jeg har både liten rase og STOR rase, noen unge og noen eldre.

Jeg vil si at jeg ikke er videre imponert over den lille rasen vi har.

Hun krever MYE mer enn de store.

Hun griner, fordi hun vil ligge på fanget.

Hun springer rundt, med en gang noen beveger seg.

Bjeffer mye mer enn de store.

Og maser på å gå tur. osv... men vi er jo veldig glad i henne likevel, og vil ikke omplassere henne.

hun har vi nå startet agility med, og det er jo veldig positivt for henne.

Vi har hage, og vi har stor terrasse hundene kan være på når de vil.

Men de holder seg jo mest i nærheten av oss uansett... Så lenge de får velge selv.

Her får de gå ut og inn som de vil. Men de synes det er mye gøyere å være ute når vi er med... jeg er veldig imot hundegård der hunden skal stå å kjede seg! De vil gjerne være sammen med resten av "flokken" sin.

Jeg har en venninne som har samme rase som oss som bor midt i byen i leilighet, 3 etg. ingen hage. det fungerer helt fint.

Som hun sier, hun kan ikke bare åpne døren om morgenen slik som vi, for at hunden kan gå ut å gjøre sitt nødige om morgenen. Hunden er avhengig av at de går ut på tur med den, flere ganger om dagen, men hun synes det fungerer helt fint.

mens vi som har hage vi kan lett få en sovepute på den måten.

og så har vi flere hunder, som er flinke til å aktivisere hverandre.

Men jeg ser ikke på det som positivt, det er faktisk negativt, etter min mening. Mye lettere å skippe en tur, eller en treningsøkt...

vi trener lydighet og søk med hundene.

I tillegg til agility, og det skal ikke mye til for å trene litt søk og hverdagslydighet! enten inne eller ute.

Vi lærer de søk, og barna får gå å gjemme godbiter rundt i huset, som hundene skal finne. super aktivisering, hvis man ikke kan gå ut eller noe.

Gi hunden din psykisk trening, så skal du se du får en roligere og mer fornøyd hund. Selv uten hage.

Jeg ser for meg at hvis dere ikke vil ha denne hunden mer, så omplasser den.

Ikke skaff dere ny hund før dere er sikker på at dere takler en hund som krever like mye som den dere har nå. For man vet aldri hvordn den nye hunden vil bli... Selv om man velger rase med omhu.

jeg har flere av samme rase, og det er store individuelle forskjeller!!

Skrevet

Så fint at du har tatt en slik avgjørelse HI!

Om du mener hunden ikke får det den trenger hos dere, synes jeg du bør selge for en billig penge! Det er jo helt klart for hundens beste!!

Deretter må du tenke på om det virkelig var str på hunden som avgjorde utfallet.. ALLE hunder trenger nemlig mosjon. Men det er jo forskjell på en husky og en tibetansk spaniel f..eks. Men alle trenger uansett et stort spillerom, og både psykisk og mental trening.

OM du kan gi hunden dette, kan jeg gjerne anbefale deg en rase som heter Mittelspitz! Har selv to stykk, og det er flotte, lettlærte, små familiehunder. Hadde golden retriver før disse to, og retriveren krever enormt mye i forhold til disse mosjonsmessig!

Lykke til!

Skrevet

Har lest alle innleggene, også HI sine forklaringer, og vil støtte meg til de som sier at du bør omplassere hunden, og så ikke skaffe deg ny. Klart det kan skje endringer i livet, uforutsette også, som gjør at en ikke lenger bør ha hund for hundens skyld, men det bør jo da også bety at dere ikke bør skaffe dere ny. Gi hunden et bedre liv, og vent med å evt tenke på ny hund til dere igjen bor et sted og har en livssituasjon som passer det å ha hund.

Skrevet

Synes det er en riktig besluttning av HI å forsøke og omplassere hunden. Det er en riktig og moden avgjørelse når man innser at man ikke klarer å gi det hunden trenger. Men, kanskje vente litt med å skaffe en ny???

Som skrevet i andre innlegg her så er det ikke alltid at en liten hund trenger mindre oppmerksomhet/mental stimuli heller.

Jeg har alltid hatt små hunderaser, bichon havanais og nå shetland sheepdog. Disse er aktive hele tiden, og jo mer som skjer, jo bedre er det. Har man en aktiv hunderase (gjeterhund etc) så mener jeg at man må holde på med noe aktivt som stimulerer hodet på hunden. Lydighet, agility, rally-lydighet, spor...Hunder må brukes uansett hva slags rase det er egentlig, men noen trenger mer mental stimuli enn andre. Det nytter ikke slite ut en hund bare på å gå på tur rundt i parken...den må få bruke sansene sine og ha utfordringer for å ha et meningsfult liv, mener nå jeg da...

Skrevet

Hei HI!

har ikke lest alle svarene, men ser jo at det er mye forskjellig som blir sagt.... det er alltid noen som kommer til å kritisere avgjørelsen din. vi måtte omplassere hunden vår for noen måneder siden, vi hadde rett og slett ikke kapasitet til å ha den... selvfølgelig var det de som ikke kunne skjønne det, "dere kan jo bare....." og "alle andre klarer det jo"....

men jeg vet innerst inne at det var en rett avgjørelse og ta.det var behovene til hunden som stod i fokus.

du kan kanskje kontakte oppdretteren?

jeg vil også råde dere til å være en periode uten noen hund for å se om det er faktisk det som passer dere best... det er ikke sikkert det vil hjelpe å gå ned i størrelse på bikkja...

Skrevet

Siden det ble så veldig diskusjon av dette så må jeg vel bare forklare litt mer om hva som har forandret seg her.

Mannen min har vært med i en ulykke og klarer derfor ikke gå tur med en så stor valp som det hunden våres er. Han går mye turer i skogen og er på fisketurer, noe han alltid har gjort, men nå enda mere for ogg trene seg opp. Tidligere har han ikke hatt noe problem med og ta med seg hunden (som er en sjæfer for dere som lurer på det) men nå etter skaden sin så klarer han rett og slett ikke og ta med hunden. Han kommer vel bli bedre etterhvert, men det kommer til og ta lang tid.

Jeg har ikke mulighet til og være ute like mye med hunden som hann har vært, så derfor har den det ikke lenger bra her, derfor vil vi omplassere den så den får det bra et annet sted.

Men samtidlig så synes vi jo det er veldigt synd, og kommer til og savne henne. Mannen min vil jo gjerne ha dette selskapet når han er ute på tur, som han er vandt til. Derfor vurderer vi en litt mindre hund som han klarer av og ta med seg.

Kunne ha skrevet mye mer, men synes det holder sånn.

Kanskje noen som kan forstå litt bedre når dere får vite litt mer.

Skrevet

Ja, da var det som jeg skrev: Helsemessige årsaker.

Schæfere er krevende dyr, store dyr og tunge dyr.

Jeg skjønner situasjonen deres, men jeg vil allikevel anbefale dere å vente. Rett og slett fordi de små hundene har sine andre måter hvor dere kanskje ser at den hunden heller ikke er "rett for dere".

Hva med å sette hunden bort på fôr for noen mnd?

Kanskje det er en kennel/hundetrener som søker etter en hund for å ha på fôr en periode?

Da kan mannen din få tid til å komme seg, samtidig som hunden blir tatt vare på.

Det er absolutt mulig å legge ut en slik annonse for å se om det er noen som er villig til å ta seg av hunden for en tid.

Har hunden noe problem med at den drar i båndet?

Jeg syns synd på dere som står i denne situasjonen, men dessverre vil aldri gresset bli grønnere på den andre siden.

Skrevet

Takk for et litt mer saklig svar. :)

Jo vi har tenkt på og sette den bort en periode bare, men siden det fort kan gå et år før mannen min blir noe særlig bedre så føles det urettferdig mot hunden. Da føles det bedre og vite at den får et hjem hvor den har det bra isteden for og bli flyttet nå for så og flytte tilbake om kanskje et års tid.

Den har alltid dratt endel ja, men begynner og bli bedre med det, men fortsatt ikke såpass at mannen min klarer av det. Er jo tross allt en stor og sterk hund.

Håper bare på og finne et bra hjem til den.

Skrevet

Da ville jeg nok heller satt den bort en periode til noen som kan lære den å gå i band på en skikkelig måte, siden dere ikke har gjort det fra begynnelsen.

Skrevet

:o)

Jeg har sett så mange eiere som ikke klarer å se sin egen begrensning, og blir derfor både sint og frustrert.

Som jeg sa lenger opp her, det er fullt av annonser på finn.no der folk både gir bort og selger hundene sine etter 1år.

Grunnen til at jeg spurte om hunden drar, er fordi det er vanlig hos hundeeiere at det er noe de ikke klarer å få bukt med. Min hund hadde aldri gått i bånd før jeg fikk den. Hun dro og dro og dro. Jeg brukte bare en dag for å få det bort på en vanlig gåtur. 3dg for at det faktisk ble BRA.

Jeg bruker klikkertrening og det er gull verdt.

En schæfer er en stor og sterk hund, men hvis schæferen deres ikke har problematferd i seg selv, er det fullt mulig å trene for at mannen din faktisk kan ha hunden som turkamerat.

Jeg forstår også at han har problemene sine, men det er mulig at han kan klare det.

Det er ingen hunder som _vil_ dra i båndet, det er vondt for de også. De peser mens de gjør, det for å komme seg lengst mulig foran.

Om du og mannen din er villige til å prøve å få det bort, KAN dere prøve klikkertrening.

Jeg har noen klikkertreningssider.

Hvis dere tror at det er helt uoppnåelig, for hundens del og for deres del bør dere gi bort hunden..

Men, bare en ting til: Jeg kjenner ei som har en hund på fôr. Den hunden er fra Finland. Hun skal ha den hunden i ett år..

Det er mulig altså! :)

Og hvis det kan være i nærheten av dere, er det ikke noen umulighet.

Hunden er glad til, bare den får mosjon, stimuli, kjærlighet og mat + vann.

Hunder tilpasser seg veldig fort! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...