Gå til innhold

Sparer dere i fond til barna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, ja og nja.

(Vi sparer i fond til de begge, dog samme fondet, jeg opprettet det før finanskrisen så det har ikke akkurat vært helt heldig i det siste, men fond er langvarig sparing og perspektivet er frem til 2026 for min del. Da er min eldste 20. Når det kommer til god råd, vi har hatt det, så har vi hatt en perioden med veldig dårlig råd nylig, og nå er ting på stell igjen...)

Annonse

Sparer for tiden så mye som mulig i fond. Har alt kjøpt opp en god andel nå når børsen har vært på bunnen. Med den lille oppgangen siste tiden så ligger portoføljen min i pluss.

Nå, eller igrunn for ca en mnd siden, var veldig gunstig til å gå inn på.

Problemet med fond/børs er at man vet aldri når det er best å gå inn, man må bare hive seg med og så bli med på de oppturer og nedturer som følger. en spareavtale er vedlig lurt, for da utjevner man risikoen.

En ting som iallefall er sikkert er at børsen er på et historisk sett ekstremt lavt nivå. Om vi ser på den historiske utviklingen ved tidligere kriser har alltid børsen tatt seg oppigjen og fortsatt oppover etter en tid.

Jeg velger mine fond utifra:

-hvilke som har gjort det bra tidligere

-hvilke som har falt mye (mye ned gir også godt potensiale for god oppgang)

-hvilke geografisk område de investerer i

- og litt utifra bransjer de investerer i

Har mest i Odin og Skagen fond.

Sparer bare i mitt navn, ikke barna. Har spareavtaler hver mnd og har i tillegg skutt inn en del engongsinvesteringer når jeg har følt at markedet har vært gunstig.

www.morningstar.no er en grei nettside for å se hvordan hvert enkelt fond har prestert.

Annonse

Ja, det gjør vi, og nei, vi har ikke spesielt god råd, men det handler om prioriteringer...

Vi setter inn 500 kroner i mnd på fondet til mini, og så får i se hva vi gjør når vi får flere barn. Målet er å klare 500 kroner i mnd til alle barna, men ellers får de bare dele likt på det som er der. Dette er ikke et fond vi kommer til å fortelle guttungen om, og han kommer ikke til å få tilgang til pengene før han skal kjøpe seg leilighet, eller er i høyere utdanning, og trenger litt bedre økonomi.

Jeg ønsker ikke at pengene skal svis av på en mnd på Ibiza, eller på vaner som er så dyre at voksne mennesker med full jobb bare kan drømme om dem. Men litt hjelp til huskjøp eller utdanning håper jeg at vi kan gi:)

Vi har satt pengene inn i Odin, Norden, som har middels avkastning, og middels risiko. Og vi gleder oss til oppturen som snart kommer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...