Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg ang. foreldrepenger ol.?

Anbefalte innlegg

Etter å ha fått noen kommentarer slengt i ansiktet angående jobb og inntekter nå som jeg er gravid, så har jeg lest litt på nettet angående inntekt og lignende.

Men jeg er litt treg i nøtta og trenger noen ting inn med te-skje som om verdens enkleste menneske må si det..

Men hvordan er det egentlig? Altså, jeg er i jobb og det blir mer enn 6 måneder av 10 måneder før jeg går ut i permisjon,, Men det er pengene jeg ikke skjønner spesielt av : Jeg har en 70% stilling - Får jeg foreldrepenger da? (Eller det burde jeg jo..) Men hvor mye vil jeg få? Vil jeg få rundt det jeg tjener nå eller mindre\mer?

Fortsetter under...

Om du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon og har tjent minst 1/2 G har du rett på foreldrepenger.

Om du velger 44 uker med 100% lønn vi du få det samme som du har nå(om du har fastlønn). Velger du 54 uker med 80% lønn får du 80% av din 70% stilling.

1/2 G er jo bare 35 000 kr og om du har en 70% stilling har du vel tjent det??? Om du har tjent mindre enn 35 000 kr vil det lønne seg å få engangsstønaden istedet for foreldrepenger ettersom man skatter av foreldrepengene men ikke av engangsstønaden..

Åååå.... Nei duda, jeg så for meg at det var mye mer, jeg. =)

Vel, det er bare sånn småsvar som jeg trenger svar på.

Min far begynte plutselig å si at vi ikke kunne klare å behandle et lån med bare en inntekt og lignende..

Hei!

Gitt at du tjener mindre enn 6 G (421000 ca) i 100 % stilling vil du få det samme i lønn som du har hatt til nå. Tjener du over dette er hva du får utbetalt avhengig av om arbeidsgiver utbetaler full lønnskompensasjon i permisjonstiden. NAV dekker bare inntil 6 G.

Vi i Dine Penger har skrevet et hovedoppslag om foreldrepermisjon og foreldrepenger i nummeret som kommer i salg i dag (nummer 5). Her kan du få mange nyttige råd og tips om hvordan dere skal få mest mulig penger og fri.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...