Gå til innhold

Dere som har fått invilget ks pga fødselsangst

Anbefalte innlegg

Dere som har fått invilget ks pga fødselsangst og har et planlagt ks, hva sier dere når folk spør hvorfor dere skal ha ks?

Jeg blir så usikker hva jeg skal si, samtidig som jeg ikke ønsker å fortelle til folk at jeg har blitt anbefalt ks av jm/lege pga min fødselsangst og at de har kommet fram at det er det beste for meg.

Dette er jo en privatsak.

Lurer på hva dere andre sier? Er dere åpne, eller kommer dere med hvite løgner?

Fortsetter under...

Synes bare du skal si at legen din mener det er best for deg å ta keisersnitt. At det er hans anbefaling. Det er jo på en måte en medisinsk årsak selv om du har angst. Kropp og psyke kan ikke skilles. Man møter så mange "mødre" der ute som er stolte av sine vaginale fødsler og forteller gjerne om hvor flinke og dyktige de var. Blir så irritert på sånne damer jeg.... Alle er forskjellige...

Lykke til.

Det var bare samboeren min og jeg som visste at jeg skulle ha ks inntil bare noen dager før det skulle skje. Da fikk foreldrene våre vite det fordi vi trengte noen til å passe hunden :) Moren og faren min lurte på hvorfor (ble redd det var noe galt), men svigers stilte ingen spørsmål. Foreldrene mine syntes det var flott at jeg hadde oppsøkt hjelp (jeg er egentlig av "klare selv"-typen) og kunne ikke skjønne at jeg syntes det var flaut å skulle ha planlagt ks.

Noen av de vi hadde gått på svangerskapskurs sammen med og noen venner av oss fikk også vite det er par dager før. De lurte også på på hvorfor - og fikk et ærlig svar, men jeg fikk ikke noen negativ respons i det hele tatt. De syntes det var supert at jeg hadde fått den løsningen som passet meg best.

Hvis noen spør nå, sier jeg det rett ut. I ettertid finnes det ikke flaut! Vi har verdens herligste lille gutt, og om noen har problemer med hvordan han kom til verden, er det deres sak. Men jeg skjønner at du er forsiktig. Det er mer flaut og privat mens man står midt oppi det.

Lykke til - uansett taktikk! :)

Jeg har hatt samme tanken som deg. Føler noen ganger at jeg må forsvare meg for folk når de får høre at jeg skal ha planlagt ks. Jeg tok det opp med min jm, hun sa at det er ingen som trenger å vite grunnen til det. Så hun anbefalte meg å si: " det er en avgjørelse som sykehuset har tatt forde det er best for kroppen min. Da legger du litt av ansvaret over på sykehuset, og folk skjønner at dette er ting de ikke har noe med."

Jeg har brukt den noen ganger nå, og det funker flott. Da blir folk litt paffe og skjønner at det ikke passer med flere spm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...