Gå til innhold

Ferdig utdannet i mai, hva nå?

fløyelsmjuk

Anbefalte innlegg

Jeg og Samboeren min ønsker oss barn, da vi føler vi er klare for det nå. Jeg er ferdig utdannet i mai i år, og har bare hatt deltidsjobb ved siden av. Butikken jeg jobber i blir lagt ned i mai, så jeg kan ikke fortsette å jobbe der slik at jeg kan få perm. penger. Samboeren min er også student og er ikke ferdig før om ett års tid. Han har ikke lenger jobb ved siden av studiene. Jeg er i ferd med å søke etter nye jobber, men hvis jeg skulle bli gravid nå, hva er det egentlig vi har krav på i pengestøtte da? Burde jeg vente med å bli gravid til jeg har jobbet et år, eller hva er det egentlig jeg har krav på? Søknadsfristen for studier er over for lengst, så jeg kan jo ikke få støtte av Lånekassen, men kan kan få det, selv om han er faren?

Håper noen kan hjelpe meg! Beklager at det ble litt innviklet! :P

Fortsetter under...

Du har i utgangspunktet ikke krav på noe om du skulle bli gravid nå, sånn utover engangsstønaden på etparogtredvetusen.

Din samboer vil kunne ta fødselspermisjon med støtte fra lånekassen, forutsatt at du er i jobb.

Det du kan gjøre om du blir gravid mellom nå og august, er å melde deg på et studium fra restetorget til Samordna Opptak, der er det jo alltids noe man kvalifiserer til. Da kan du få rettigheter til fødselsstipend fra lånekassen, selv om studiet ikke fullføres.

Alternativt kan du få deg en annen jobb og rekke å ha inntekt i mer enn seks av ti siste måneder før fødsel. Da vil du få fødselspenger ut fra dette.

lanekassen.no og nav.no har en del info om hva som skal til for å få økonomisk støtte når man får barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...