Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er heterofil og singel og i gang med egg- og sæddonasjon i St. Petersburg. Jeg prøver å forstå hva alt dette som skjer nå i forbindelse med at Nina Karin Monsen har fått Fritt ord prisen er. Har jeg forstått det rett at det med ekteskapsloven så kom en ny bioteknologilov som gir lesbiske rett til å få barn med kjent donor i Norge? For anonym er vel ikke lov her i Norge? Og at heterofile par hvor man ikke kan bruke mannens sæd kan få bruke sæd til kjent donor. Hva er egentlig det som er nytt og som skaper så mye debatt? Beklager min uvitenhet ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det stemmer at lesbiske par nå har fått tilgang på assistert befruktning med sæddonor i Norge. Under fellesbetegnelsen "ekteskapslov" snakker man egentlig om endringer i både ekteskapsloven, barneloven og bioteknologiloven.

Det stemmer også at man bare har såkalt kjente donorer i Norge, enten man er hetero eller homo.

Det eneste som er nytt i forhold til bruk av sæddonorer er at man kan bruke det selv om man blir to kvinnelige foreldre.

Hvorfor Nina Karin Monsen blander dette med "barns rett til å kjenne sitt biologiske opphav" inn i debatten om ny ekteskapslov kan man jo bare lure på. Det er ikke noe nytt at donorer brukes i Norge og at man dermed får barn som ikke vokser opp med sin biologiske far.

Skrevet

det som skaper så mye debat er at Nina Karin Monsen har fått Fritt ord prisen basert på en hel rekke lattlige utsang som det ikke er hold i. at folk skal få ytre sine meninger er jo greit, noe Nina Karin Monsen har gjort over lengere tid, men at man skal få en pris for å ytre meninger som det ikke er noe hold i og samtidig få 400 000 kr for det gjør mange sinte.

hun er svært konservativ i sitt syn på barns beste, der hun tar til orde for A4 kjærnefamilie, med mann og kvinne. og utalte senest i dag på TV2 klokka 19.00 at om homofili er en medfødt ting, noe sosialister mener, burde det bli behandlet som et handicap på lik linje med andre handicap i form av offentlige støtteordninger og ikke i form av og gi psykisk belastede homofile rett til eksteskap ved endring i ekteskapsloven.

dette kommer fra en kvinne som selv ikke har barn og som selv er vokst opp i en ikke fungerende A4 familie, der hun mente hun ikke ble elsket

det blir litt som når moren min som er barnehjemsbarn og har fått flere hundretusen i estatning for omsorgsvikt, uttaller at enslige ikke burde få adoptere fordi barna har det bedre på barnehjem. samtidig som hun i beruset tilstand flere ganger har snakket om at hun så indelig skulle ønske at den ene læreren hennes hadde adoptert henne, men hun fikk avslag fordi hun var enslig.

det henger rett og slett ikke på greip. jeg tror usikkerheten rundt Nina Karin Monsens egen barndom og behovet for å rettferdig gjøre foreldrenes valg er stor.

det triste er at hun skal vinne fritt ord prisen pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...