Anonym bruker Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 Har forstått at det kan være forskjellige "typer" av PCOS... På hvilken måte kan man sjekke dette? Stemmer det at PCOS kan være arvelig, eller at den kan være "selvpåført" mtp p-pillebruk eller dårlig levesett? Håper noen har peiling på dette..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Det stemmer ja Det finnes den genetiske varianten, og den "selvpåførste" varianten. 1/3 av den med PCOS har den genetiske, 2/3 "selvpåført". Om det er noe særlig forskjell, det vet jeg jaggu ikke Jeg tror den genetiske vises tidligere, da man er født med det. Insulinresistens er jo også arvelig... Jeg vet heller ikke om det er en måte man kan teste seg, om man har den genetiske varianten, eller den selvpåførte. Men, lever man sunt, er aktiv osv, og allikvel har PCOS, så kan det vel være en idikator på at man har genetisk PCOS. Lever man ikke sunt,er lite aktiv osv og har PCOS, så vet man jo ikke, hvilken variant man har. Spør legen din Selv så fikk jeg diagnosen genetisk PCOS når jeg var 11 år gammel... Men nå er jeg et ganske "ekstremt" tilfelle, så vet ikke om andre med genetisk PCOS har det på samme måten Forresten... Jeg visste ikke at p-pillebruk kunne gjøre slik at man fikk PCOS? Merkelig, med tanke på at p-pille ble "medisinen" min i mange år, pluss at jeg nå også går på det for å øke sjangsene mine for graviditet
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #3 Skrevet 7. mai 2009 Jeg har aldri hørt om at PCOS kan være selvpåført! Det er helt og fullt genetisk. Men....du kan gjøre PCOS værre ved å spise usundt, ikke trene, være overvektig osv. Jeg har hatt PCOS helt siden puberteten, da var jeg syltyn, senere ble jeg litt større og senere gikk jeg ned i vekt igjen. Da jeg var noen kilo for tung hadde jeg lengre syklus enn nå at jeg er tynn. Men, selvpåført, det tror jeg ikke på! Det er mange overvektige kvinner som ikke har PCOS og har regelmessig mens. Så, du er født med PCOS, men du kan gjøre symptomene værre ved å gå opp i vekt/usunn livsstil. P-piller gir deg ikke PCOS altså!!!! Det er bare tull!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2009 #4 Skrevet 7. mai 2009 Vel, selvpåført høres jo drastisk ut. Men det er nok desverre sant Etter 20 år som PCOS-prøvekanin, har jeg da plukket opp både det ene og det andre ang dette syndromet PS: Beklager skrivefeilen min over. 1/3 er selvpåfør, 2/3 genetisk. Ikke omvendt som jeg skrev først Men, her får du det svart på hvitt: "27. mars 2009 Tittel: Unge jenter spiser seg til barnløshet Ingress: Mange rammes av syndromet PCOS uten å vite det. Kvinner med syndromet PCOS kan få skjegg og fertilitetsproblemer. Sykdommen rammer overvektige jenter helt ned i tiårsalderen. Byline: Line Brustad Brødtekst: Hormonsykdommen Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er den hyppigste årsaken til barnløshet, og mange er rammet uten å vite det. Mellom fem og ti prosent av alle kvinner rammes, og tallet øker stadig. Lidelsen kan gi kvinner mange problemer. Et er vansker med å bli gravid, et annet er økt hårvekst i ansiktet og på kroppen. Flere og flere jenter, helt ned i tiårsalderen får nå stilt diagnosen, skriver den danske avisen DR. Man kan enten arve eller spise seg til syndromet, så i takt med at flere blir fete, stiger også antallet PCOS-jenter. Utviklingen bekymrer både norske og utenlandske eksperter. - Vi ser at overvekt er i jevn frammarsj i hele den vestlige verden. Når flere blir overvektige, vil stadig flere utvikle syndromet, sier, Jan Mellembakken til Dagbladet. Han er overlege ved Rikshospitalet, der spesialister har fulgt kvinner med PCOS gjennom 40 år. Håpet er at arbeidet skal bidra til svar på flere spørsmål om lidelsen. Blir ufruktbare - I Norge har cirka sju prosent av kvinner PCOS. Ikke alle disse kvinnene har spist seg til det, men en god del av dem har det. De erverver syndromet etter at de har blitt så tunge at de mer eller mindre mister menstruasjonen og deretter eggløsningen, sier Mellembakken. De som utvikler sykdommen som følge av overvekt kan imidlertid reversere den hvis de slanker seg. - Overvekt er i seg selv et fertilitetsproblem. Fertilitetsvanskene begynner ved BMI 28 og stiger med økende overvekt. Det blir vanskeligere å bli gravid, selv med hjelp fra oss. Og dersom kvinnen først blir gravid har hun økt sannsynlighet for å spontanabortere, opplyser Mellembakken. Han antar at en tredel av dem som blir rammet av PCOS blir det som følge av overvekt. Resten arver syndromet. - I USA kan det være omvendt, at over halvparten erverver PCOS på grunn av overvekt, tror overlegen. Uvitende rammet Sykdommen kommer til uttrykk hos de fleste når de er i alderen 20 til 25 år gamle. Men flere av kvinnene kan allerede da ha hatt den i flere år. Kvinner som bruker p-piller kan nemlig risikere å ikke oppdage syndromet, fordi pillene hemmer symptomene. Hårvekst - Kvinner begynner som regel på p-piller i 16-17 årsalderen. Disse hemmer flere av symptomene på PCOS, blant annet uregelmessig mens. Dette fører naturlig nok til at flere ikke oppdager at de har sykdommen før de slutter på pillene i slutten av 20-åra når de vil bli gravide, sier Mellembakken. Fertilitetsproblemet er bare ett av de mange konsekvensene PCOS kan ha. PCOS øker i tillegg risikoen for diabetes 2 og livmorkreft. Den kan gi sjelden mens, cyster på eggstokkene, betennelsessykdommen akne, høyt blodtrykk, maskulint håravfall på hodet eller økt hårvekst i ansiktet og på kroppen. Den unormale hårveksten rammer cirka 70 prosent av kvinnene med PCOS. Det består i skjeggvekst, hårvekst mellom brystene, på innsida av lårene, fra skambeinet i midtlinjen til navlen. Den økte hårveksten gjør at en god del av kvinnene med diagnosen må barbere seg daglig. Det er ifølge Mellembakken ikke like lett for alle. - Det finnes ingen refusjonsutgifter for dette, men det burde det absolutt vært. Mange opplever hårveksten som så plagsom at det ødelegger livet deres. Noen sitter hjemme hele dagen og gråter, og jeg kjenner også til at enkelte har utviklet selvmordstanker, sier overlegen."
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #5 Skrevet 9. mai 2009 jeg vet ikke hva jeg skal tro her.. blir litt overrasket faktisk. Jeg har PCO, fant dette ut for 3 år siden ca. Jeg er og har alltid vært slank. Jeg er 30 år i år. Har alltid hatt uregelmessig mens. Vet ikke om dette er normalt for andre uten PCO/S. Jeg har akkurat begynt å ta PCO min på alvor. Har en datter på 8 mnd, som ble til på 1 kur av pergo. Har nylig startet å kutte ut sukker, spise mat med lav GI. leste dette skulle være bra da jeg fant ut at jeg hadde pco. Men gjør noe med det nå, da jeg fant ut av andre her inne, at man får ustabilt blodsukker med å spise sukker og mat med høy GI. Ser bedring allerede. Men det jeg tenker oppi det hele nå om dagen, når jeg er ute å handler mat. DET ER SUKKER I ALL MAT, nesten... utrolig snål verden vi lever i, jeg mener det er ikke rart vi blir overvektig og noen ender opp med PCO. Vet ikke om dette er forsket på, men jeg tror det har en sammenheng med all sukkeret. Huden min begynner å bli bedre også, fått et ekstra kviseutbrudd, men ser sorte hudormer er på vei vekk, noe som jeg før måtte fjerne selv. Og tenker at huden blir snart helt fin igjen, pluss at jeg begynte for en uke siden å bruke ID pudder. Håper nå at hårveksten og forsvinner mer i ansiktet.Når jeg er ferdig å amme, skal jeg videre på laserbehanling, men alt vil ikke forsvinne med laser. Tenker jeg alltid må bruke høvelen. Jeg slet med dette i lang tid, men har innsett realititeten. Og jeg fikk ifjor igejn penger på skatten for utlegg av laserbehandlingen. Ingen i min familie har PCO, såvidt jeg vet. Min mor og mormor har/hadde også litt hårvekst. Men de fleste har vel litt. Ble mye snakk her... Men poenget mitt er, sukker tror jeg er den store syndebukken. Kan også fortelle at min mor har en klubbvenninne som også har PCO, er slank og fikk hjelp med første graviditet. Men på hvert treff damene har, er det hun som alltid hiver seg over godteskålen! Noe jeg må ærlig innrømme, at jeg er den størte grisken i snopeskålen når jeg er på besøk. Og til dere som leser dette som har PCO, får dere også en spesiell smak i munnen etter å ha spist mye snop med sukker eller drukket et glass for mye av vanlig cola? Det fikk jeg, kan ikke huske hvor lenge jeg opplevde å få denne bismaken i munnen av å spise for mye sukker. Men etter sukkerkuttet mitt, har jeg ikke opplevd dette. Ble litt vel langt dette.....
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #6 Skrevet 9. mai 2009 Hei! Vel, sånn som jeg har forstått det, så er det ganske store forskjeller på PCO og PCOS PCO'ere har ikke de samme vektproblemene, virker det som. Heller ikke de store problemene sånn generelt heller, ang hormoner, insulin osv. Hos oss med PCOS kan det bli mer "ekstremt", hvis du skjønner Men ja... Leste en gang for lenge siden at en eller annen tysk dame skrev om karbohydrater. Og at menneskekroppen er ikke "skapt" for å spise overdrevent mye av dette. Noen tåler det selvsagt bedre enn andre, men proteiner og fett er mat vi skal ha. Karbohydrater også, selvsagt, men i form av grønnsaker, korn og slike ting. Ikke sukker Mel og sukker var jo en luksusvare for noen hundre år siden. Og på den tiden så var det få som slet med overvekt og slike ting som maaange sliter med i dag. Selv så har jeg alltid slitt med vekten min. Har aldri vært så voldsomt svær, men alltid hatt litt for mye ekstra, for å si det slik. På det meste var det 20 kg for mye, men kunne allikevel bruke str 40 i klær... Uansett... Jeg var hos min far, og skulle være der 2 mnd pga jobb hos ham. Han hadde da problemer med mellomgulvsbrokken og hadde fått tips fra legen om en diett som kunne være mildere og bedre for magen hans. Dette var noe som minner om Ketolysedietten, men tror den het "steinaldersdietten" eller noe lignende. Så de to månedene jeg var der, spiste jeg samme maten som hans. (og det er 3 mil til nærmeste butikk, så når jeg fikk godtebehov, var det ikke så lett å tilfredstille det behovet, heldigvis). Og på 2 måneder, gikk jeg ned 8 kg... Jeg fikk jo sjokk Leste da mer om dette, og fant ut at lavkarbo og null sukker er ideelt for PCOS'ere Nå er jeg på min idealvekt, og har fått et helt nytt liv etter at jeg oppdaget Ketolysekuren Ja, den bismaken i munnen, etter snop, brus osv kjenner jeg igjen I tillegg er det jo også meget vanlig at PCO/PCOS jenter blir trøtte, grinete og slappe etter sukkerinntak Man kan leve et deilig, flott liv uten sukker
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #7 Skrevet 9. mai 2009 godt å høre! befriende å høre at andre med pco og har denne bismaken av sukker! ALt begynner å henge sammen nå, har hatt mangen åpenbaringer i det siste! Nettstedet her er helt topp for oss å dele og lære av hverandre. Takk gud for internett ;D Skal google litt på den ketolysekuren. Jeg leide en bok på biblioteket her forleden, den syntes jeg var veldig bra. Den heter: GI oppskrifter til hele familien, av Ulrika Davidsson Og SUKKER ER UT ;-D
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2009 #8 Skrevet 9. mai 2009 kom på en ting jeg ikke har lest noen sted..... Er det ok for oss med PCO å spise fruktsukker? Har det i kaffe og bakt litt. Noen andre som bruker fruktsukker?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #9 Skrevet 10. mai 2009 Fruktsukker er vel bedre enn vanlig sukker, sånn GI messig Selv bruker jeg Sukrin. Men nå er jeg mer på lavkarbo enn på lavglykemisk kosthold Fruktsukker er jo så og si 90-100% karbohydrater. Mens Sukrin er 0% karbohydrater Egner seg veldig bra til baking osv
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2009 #10 Skrevet 10. mai 2009 ok, greit å vite! hvor får jeg tak i sukrin?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #11 Skrevet 11. mai 2009 Her kjøper jeg det... Får det i posten http://www.mamut.net/funksjonellmat/shop/ Men vet at enkelte helsekoster selger det... Hvilke aner jeg derimot ikke.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2009 #12 Skrevet 11. mai 2009 HI her! Spennende med denne debatten her, flott å se at så mange har engasjert seg! Jeg tror jeg har den genetiske varianten. Er plaget med endel hårvekst. Heldigvis er hårveksten tynn og lys(stort sett...), så jeg er vel "heldig"... Jeg har derimot lite hår på hodet, og mister ekstremt mye hår Det er ikke hyggelig i det hele tatt. Noen som har tips til hvordan jeg kan stanse dette?? Jeg tror jeg har "arvet" min PCOS av faren min, som hadde MASSE hår på kroppen da han levde. Jeg har hørt at jenter kan arve det av far, er det noen av dere som har hørt det? Ellers så er det helt klart at lavt sukkerinntak gjør underverker for oss med PCO(S). Jeg har selv gått ned 15 kg siden september, og skal ned enda mer. Håper dette på sikt vil resultere i en graviditet for vår del. Lykke til videre jenter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå