Gå til innhold

Noen som vet? Svangerskapspenger/ferie

Gutt nr.2 på vei:) *fødeklar

Anbefalte innlegg

Håper noen kan svare meg på dette!

Jeg har gått over på svangerskapspenger fram til permisjonen min starter 17.juni. Arbeidsgiveren min vil at jeg skal ta ut ferien min i denne perioden. Kan hun "tvinge" meg til dette? Høres ut som noe jeg taper penger på. Har to arbeidsgivere, og fra den andre jobben skal jeg ikke ha ferie før permisjonen starter, så jeg har ikke behov for ferie fra denne jobben heller.

Fortsetter under...

Ble litt provosert på dine vegne, så jeg prøvde å finne ut av det...Tror neppe hun kan tvinge deg til det... Du har følgende lover på din side i allefall:

ferieloven §6-2:

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Ferieloven §9-2

Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15. Det samme gjelder under permisjon som fedre og andre omsorgspersoner har i tilknytning til fødsel i medhold av arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd.

Arbeidstaker kan kreve å avvikle lovbestemt ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-9 og 14-16.

Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden.

Fant ikke samme beskyttelsen i den tiden du har igjen før permisjonen begynner, men det er jo ikke 2 mnd til hun vil ha deg ut i ferie, så det skulle være ett argument i allefall.

Syns det høres suspekt ut å tvinge deg til å ta ferie rett før du går ut i permisjon. Du kan kanskje høre med din tillitsvalgte/fagforening?

Tusen takk for svar.

Sende arbeidsgiver en mail i går, sa at jeg ikke har behov for ferie nå og at jeg kommer til å tape penger på å ta den ut. Fikk svar om at dette var greit, og hun beklaget for at hun hadde uroet meg. Hadde i mellomtiden snakket med NAV (det hadde sikkert hun også), der fikk jeg omtrent det samme til svar som det du skriver ovenfor. Men det finnes ikke noe gode regler for ferie og svangerskapspenger. Sikkert fordi ingen tar ut ferie når de alikevell ikke er på jobb!!

Det er ingen som tar ut ferie når de er sykemeldte heller, hun på NAV syntes at det var det var det beste å sammenligne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...