....mammatilto... :))) Skrevet 6. mai 2009 #1 Skrevet 6. mai 2009 jeg trenger seriøst en liten hagegraver til og få opp de ekkle og store røttene på trærne våres som står ute i hagen pga at vi skal plante hekk. Men aner ikke hvor jeg skal hendvnende meg. Har ringt over alt .... Så ser ikke ut som det blir hekk på oss i år Noen som har gode råd???
Iris Skrevet 7. mai 2009 #2 Skrevet 7. mai 2009 Trær har røtter fordi de trenger dem, ikke for å være ekle! Og trær trekker opp utrolige mengder vann og næring fra jorda, i tillegg skygger de for bakken under seg. Med andre ord: Med slike vokseforhold vil du aldri få en hekk til å trives! Den vil vokse seint, og bli pistretet, hengslete og tynn. I tillegg vil trærne skrante, kanskje får de råteskader med greiner som faller av o.l. hvis du graver over for mye av røttene. Enten må du hugge ned trærne, fjerne røttene skikkelig, fylle på ny god jord og gjødsel, og satse på en tett og frodig hekk etter minimum 5 år (så lang tid tar det minst, i hvert fall hvis du skal klippe den for å få den tett). Eller så må du gi opp hekken og i stedet satse på et fint gjerde mellom trærne. Hvis dette ikke var helt det du hadde planlagt, vil jeg i hvert fall anbefale at du FYLLER på jord under trærne som du planter hekken i, i stedet for å skade trerøttene og plante hekken i tørr og mager jord. Da trenger du store mengder, "3 sekker jord til 100 kr" på Plantasjen er bare tull (dyrt er det også!). De fleste kommuner har et gjenbrukstorg eller lignende gjennom renovasjonsfirmaet som selger finfin hagejord laget av kompost. Den er ofte billig og bra. Ellers selger også mange pukkverk, grustak o.l. jord, som de har fjernet før uttak av sand/stein, kvernet opp og gjerne tilsatt litt sand og gjødsel. Lei en solid tilhenger og hent et lass eller 5. Et annet alternativ: Flytt hekken noen meter innenfor trærne, da klarer du kanskje å grave for hånd. Passer best hvis hagen er stor. Uansett bør ddu også her fylle på med god, næringsrik og ikke for tett jord. Hvis du absolutt trenger en liten minigraver, så regner jeg med at du får opp masse treff hvis du bare søker på "minigraver + utleie" på Google. Det gjorde i hvert fall jeg. Aktuelle firmaer er maskinentreprenører og maskinutleiefirmaer. Du kan også prøve å søke på anleggsgartnere. Ofte har også de en del maskiner, og i hvert fall peiling på å anlegge hager! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå