Gå til innhold

Ferie i Finland og Mummidalen..?

Anbefalte innlegg

Vi har ei datter på snart 2 år som er helt opphengt i Mummidalen. Vi har derfor snakket om å ta en ferie i Finland og besøke Mummidalen.

Syns det er vanskelig å finne beskrivende nok stoff på nettet om selve reisen dit og hvor man kan bestille på best mulig måte.

Noen som har erfaring, noen som har vært der eller kjenner noen som har vært der?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140059783-ferie-i-finland-og-mummidalen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De reklamerer veldig for det på Discovery for tida :) Tror du kan bestille pakketur fra siljaline.no (hvis jeg husker riktig)

Det jeg har hørt har vært todelt. Min søster og familien var der for en stund siden og hadde ikke noe negativt å si om det utenom at parken igrunn ikke var så stor... Noen andre jeg har pratet med har sagt at det var ikke mye lagt opp for turister som ikke kan finsk. Men det var noen år siden de hadde vært der så mye mulig det er forandret nå :)

Har selv veldig lyst til å dra! skrev bacheloroppgava mi om Mummidalen og er helfrelst! :P

Heisann.

Vi har vært i Mummidalen flere år på rad og stortrvives der sammen med våre små.

Vi har en norsk venn som bor bare 10 minutter fra parken så vi har gratis guide og opphold hos ham, det gjør det kanskje litt enklere for oss men jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan :)

Jeg tror også Siljaline har noen pakker hvor du reiser med båt fra stockholm og ender opp i Turku/Åbo (byen rett ved Mummidalen).

Det finnes flere hoteller rett ved parken som jeg tror er fine (og da er det jo praktisk også).

Når du kommer mot parken går du utover en pir og går over en lang bro, så selve parken dekker nesten en hel øy.

Det vi liker aller best med parken er roen som råder der. Det er lite butikker, ingen flashy blinkende lys og "kom og kjøp" skilt. Du får tak i alt du trenger men uten det vanlige "kjøpepresset" som finnes i "alle" andre slike parker.

Man går på stier/broer fra det ene huset/stedet til det andre og får komme inn og titte samt aktiviseres underveis (f.eks lage små trebåter som man setter oppi trauer med vann, klatre i trær etc).

Noe av det første dere møter i parken er en scene med forestillinger både på finsk og svensk. jeg husker ikke hvor ofte de går men ungene elsket det. Mummiene går fritt rundt omkring og plutselig står Mummimamma der og barna kan gå og klemme på dem og ta bilder etc. De er kjempesøte med barna :)

I den ene enden av øya ligger en ganske fin strand så vi pleier å ende opp der. Der kan man kjøpe mat eller nyte medbrakt, det finnes lekeapparater og er deilig med en pust i bakken før man drar hjem eller tilbake inn i parken :)

Mummidalens egne politi går rundt og sjekker armbånd rundt hånden (altså at du har betalt) og dermed er til og med det litt stas (ingen høye gjerder og strenge innganger).

Det er ingenting som er fancy eller nytt eller flott (hvis ikke det har skjedd mye de to siste årene) så d kommer vel helt ann på hva man er ute etter. Det er så jordnært at jeg tror noen blir skuffet rett og slett fordi de forventer mer av en fornøyelses park, men tar dere dagen helt rolig og bruker tiden uten stress og mas så vil dere helt sikkert både dere og vesla få supre minner fra mummiene og mummidalen.

PS: mummiene er også på båten på veien både i spisesal og på discoen etc så spenningen/morroa begynner allerede der for de små. Det finnes også lekerom på båtene og noen er bedre utrustet på dette området enn andre så sjekk på forhånd hvilken båt/tid dere ønsker avreise :)

Jeg vil absolutt anbefale Mummidalen. Vi var der i 2005. Barna våre var da 11/2 og 4 år. De stor koste seg. Dette er nok mer en park for de minste. Jeg syns det var så behagelig at det var så rolig der, men samtidlig mye for barna å gjøre.

Vi reiste med pakketur fra Siljaline. Det vi angret på var at vi hadde nattseiling begge veier. Da er ikke Mummitrollene på båten. Jeg vil derfor anbefale dagseiling en av veiene.

Vi bodde i Åbo, men hvis jeg skal dit igjen ville jeg bodd i Naadendal, det er der Mummidalen ligger. Det er en gammel kjempekoselig by.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...