Gå til innhold

Hvordan vaske bunadskjorte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dytter den inn i maskin på håndvaskprogrammet og med milo. Funker så bra så =)

Skrevet

Jeg leverer det alltid inn til rens

Skrevet

Vasker dem i vaskemaskinen på håndvask 30grader

Skrevet

Jeg trøkker linskjorta mi inn i vaskenett og kjører på vanlig 60 grader hvitvask! Lin tåler jo varm vask, så det er bare broderiet på linningene som må beskyttes.

Synes den blir vitere og renere nå enn før når jeg håndvaska den =)) Bomull derimot må man vel være litt mer forsiktig med =)))???

Skrevet

her går den i maskinen på 40 grader,setter bare ned sentrifugen ned til ca 800 omd, gikk så fint atte :-)

men du må være sikker på at garnet som den er brodert med,er fargeekte.(om det er en brodert,farget skjorte da,vel og merke)

Skrevet

bare sjekk om det er lin eller bomull før du vasker iallefall...lin tåler ikke så mye som bomullen :) og du...ikke stryk før du skal bruke den. Da blir den gul hvis den blir hengende litt

Skrevet

Bunadskjorter skal helst ikke taes i vaskemaskinen pga fibrene i linet. Hos meg er det FY-FY!! Det er tross alt kunsthåndverk vi snakker om....

Kok opp varmt vann i en kjele, putt oppi Biotex hvit og la det kjle seg litt. Når vannet er 50- 60 grader putter du skjorta i kjelen og lar den ligge en stund. Rør rundt slik at såpe og vann kommer til over alt.

En bunadskjorte skal alltid vaskes etter bruk, tørkes for så å puttes i et gammelt putevar. Da får du tatt alle flekker med en gang og skjorten er ren til neste gang.

Noen dager før bruk fukter du skjorten og legger den i en brødpose i 15 min- da er den gjennomfuktet. Voila- stryk i vei!

Skrevet

han ikke lin i skjorta mi....

og jeg vasker min som jeg har fått anbefalt av fagfolk,så er ikke fy-fy for alle.

Skrevet

Men om du leser det jeg skrev så gjaldt dette linskjorter....

Skrevet

Skyller den i milo. Vasker flekker med vanlig vaskemiddel, men ikke fått det enda. En gang ble den gul under armene, da brukte jeg sann hvitt-gjørings middel for å få den hvit igjen... Lett sentrifugering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...