Gå til innhold

Det ble konstatert seteleie idag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer ang dette?

Jeg ser veldig mørkt på å skulle føde i seteleie,men vil samtidig ikke ha KS. Håper virkelig de får snudd babyen. JM skal ringe meg imorgen ang time til snuing. Er dette veldig ubehagelig?

Og hva er best i min situasjon? Setefødsel eller KS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde personlig valgt keisersnitt. Da jeg var gravid i uke 38 snudde babyen seg. Nå snudde min baby seg til tverrstilling da, så jeg fikk ikke valget, men satte meg litt inn i dette med manuell snuing.

Det er, ifølge tallene fra sykehuset jeg var på, en 25 % sjanse for at manuell snuing skal fungere. Men risikoen for at morkaken løsner er relativt høy, høy nok til at det absolutt ikke ble anbefalt.

Det sykehuset jeg fikk min baby på tar ikke imot kjente seteleier, da må man bytte sykehus. Dette er pga at risikoen ved setefødsler er såpass høy.

Lykke til med valget. Det er du som må føle deg komfortabel med det valget du tar. Be om å få snakke med noen som er nøytrale og gir deg konkrete svar på hvilken risiko de ulike valgene dine har. Unngå leger som er helt for keisersnitt, eller jordmødre som er helt imot keisersnitt. Det finnes nok av begge slag, og man merker lett når de ikke er nøytrale:-)

Skrevet

Første min lå i seteleie uten at noen visste det. Og jeg fødte i seteleie etter å ha målt bekkenet. Jeg hadde en fin fødsel, men selvfølgelig med epidural. Men fødsler er så forskjellige uasnett så er vanskelig å sammenligne noe som helst. Jerg hadde en mye tøffere fødsel med andremann som lå med hode ned. Men hadde da bare lystgass.

Skrevet

Heisann:)) Jeg har født to i hodeleie og to i seteleie. Og med hånda på hjerte, det ene er ikke vondere enn det andre. Jeg har ikke hatt smertelindring ved noen av fødslene, fordi jeg er ikke noe glad i å ta slike ting. Det passer meg bare ikke. Hos meg ville de ikke forsøke¨å snu, pga risikoene ved det og det var ok for meg. Jeg ville heller ikke tatt ks om jeg hadde fått det valget. Var frisk og rask etter alle fødslene, ved setefødslene dro jeg hjem hhv 4 timer og 2 timer etter fødsel.

Men når det er sagt, så er dette noe du må kjenne på. Kjenne hva som er riktig for DEG. Ønsker deg lykke til med valget, og like super fødsel som jeg hadde:))

Skrevet

Jeg fikk info fra SuS om at 1/3(!) av alle setefødsler ender i KS. Med så stor sjanse for KS gikk jeg for en planlagt versjon i stedet. Bedre å ta alt i ro og mak med en positiv opplevelse i stedet for så enorm sjanse for at noe dramatisk skjer og at man får en halvveis fødsel for så et hasteKS. Det tenkte jeg.

Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare meg. sitter med en klump i halsen nå kjenner jeg. Har sittet å lest litt inne på nettet om setefødsel og det er jo rene skremselspropagandaen. Der står det bla. at det er større sjanser for medfødte misdannelser når barnet har velgt å legge seg i seteleie osv.. Ble helt nedbrutt av å lese denn infoen jeg. Jeg heller mot å velge planlagt KS men er så redd for tiden etterpå. Hvordan er det for dere som har harr KS er det helt forferdelig etterpå?

Skrevet

Har bare gode erfaringer med keisersnitt selv. Jeg synes også det var grusomt å få beskjed om at det ble keisersnitt. Husker jeg gråt tilogmed, inne på legekontoret. Det var mest fordi jeg hadde forbredt meg mentalt i 9 mnd på å føde naturlig og plutselig ble planene forandret. Men etter et par dager vennet jeg meg til tanken, og i ettertid var jeg veldig fornøyd. Hadde absoluytt ingen plager i ettertid, men det blir jo selvsagt veldig individuelt.

Er gravid igjen og skal ha keisersnitt nå også.

Når det kommer til setefødsler så får en ofte høre historier her inne om at det har gått veldig veldig greit. Og ofte gjør det jo det, men fakta er, som du leser, at det er høy risiko ved setefødsel.

Skrevet

Vet du, det gikk veldig bra. Måtte holde på arret når jeg skulle le kraftig/nyse. Var oppe samme dag, fant maten min selv osv. Tok ting i mitt eget tempo, men det gikk fint.

1. Husk på at du "kjenner" (ikke vondt) at de driver på under operasjonen. KJekt å vite, slik at du ikke tror bedøvelsen ikke funker.

2. Mange plages med luftsmerter etterpå. Lek litt magedanser og kjør 8-tall med hoftene daglig og straks du kjenner de kommer knipende.

3. Du har fordelen med at du har barn fra før. Du slipper det altoppslukende og forvirrende ved å være førstegangs oppi alt sammen.

4. du skal ikke løfte tyngre enn babyen din. Ikke noe problem, la de eldste komme til deg oppi senga, sofaen, stolen. Vis dem arret ditt og forklar hvorfor, hvordan osv.

5. du kan sitte uten problemer etter å ha født!

Lykke til med valget og er det mer du lurer på så bare spør, evt send PM.

Skrevet

skjønner det er høy risiko ved setefødsel det sier seg selv. men det jeg er redd for er om barnet ligger i sete pga medfødte misdannelser.. kjenner jeg er på gråten nå. det er ingen ting som tyder på at det er noe galt,veldig aktiv baby og alt bra på UL. men man blir jo så redd når man leser ting på nettet.

Skrevet

beklager, da leste jeg feil. Det har jeg aldri hørt om før. Mitt barn er iallefall helt normalt og det er jeg også (jeg ble født i setestilling). Jeg kjenner veldig mange barn som har ligget i seteleie og ingen av dem har misdannelser

Skrevet

tusen takk kakedamen :) jeg sender deg en PM iløpet av dagen må hente minste i bhg nå. tusen takk for at du tar deg tid :)

Skrevet

Min første fødsel var med hodeleie, og andre var med seteleie. Den første fødselen var kjempetøff, og jeg ventet faktisk i flere år før jeg torde prøve igjen. Andremann la seg i seteleie veldig tidlig i svangerskapet og der holdt han seg frem til fødselen. Det var aldri spørsmål om snuing. Fødte i seteleie, og hele fødselsopplevelsen var mye bedre enn med førstemann. Selve fødselen når han skulle ut var nok litt verre enn med hodeleie, men ikke verre enn at jeg kunne gjort det igjen. Jeg ville nok ikke valgt KS, det går kjempefint å føde i seteleie. Du blir også veldig godt passet på. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Jeg fødte i seteleie og det gikk veldig fint. Målte bekkenet og fikk epidural i tilfelle hastekeisersnitt. Når du føder i seteleie får du mye tettere oppfølging under selve fødselen. Jeg hadde en fødselslege som sjekket meg hele tiden, og under selve utpressingen hadde jeg 3 fødselsleger, 4 jordmødre og 1 barnepleier tilstede - alt dette selv om det var ingen dramatikk. Følte meg veldig trygg og ivaretatt. Det de "reklamerte" for i Bergen (der kan du ikke velge keisersnitt, men må føde i sete sålenge bekkenet er stort nok, og du er i ellers fin form) da jeg la fram mine bekymringer om å føde i sete (leste jo også masse på nettet), er at risikoen er faktisk mindre for komplikasjoner hos de som føder i planlagt sete enn ved hodefødsel.. Dette pga det blir gjort en så nøye vurdering av mor og foster på forhånd før de blir "klarert" for fødsel (noe som ikke blir gjort ved hodefødsel)... Var jo ikke helt hundre prosent overbevist selv, men fikk ikke så mye tid å tenke over saken for fødselen starta 2 dager etter kontrollen :) (fødte nesten 4 uker for tidlig..). Lykke til iallefall!!!!! Vet godt at den seteleiebeskjeden ikke er så kjekk å få, men det går no aller helst bra uansett om det blir keisersnitt eller vaginal fødsel!

Skrevet

Jeg har ikke vært i samme situasjon selv, jeg vil bare si en ting generelt: IKKE les skrekkpropaganda på nett!! Få heller den informasjonen du trenger fra lege/jordmor. Gjerne fra flere, hvis du har behov for å høre flere sider av saken. Når jeg sier skrekkpropaganda, mener jeg både skrekkpropaganda når det gjelder vaginale setefødsler OG keisersnitt.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde akutt keisersnitt i begynnelsen av februar.

Jeg kom hallveis i fødselen, men så var hjerterytmen hennes så dårlig (hun tålte ikke riene mine) at de måtte få henne ut med en gang, for det ble fare for mor og barns liv.

Jeg ville gått for en planlagt versjon.

Jeg hadde overhodet ingen plager.

Gikk en tur på 3km etter 6dager.

Men dette er jo veldig individuelt.

Men keisersnitt er ikke skummelt!

Jeg skal defintivt ha planlagt keisersnitt hvis jeg noen gang skal ha barn igjen.

Det var ikke en fin start på fødselen, lå med rier i ett døgn, hadde ikke sovet på to døgn så jeg var utslitt.

Gjør det du føler passer deg best! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...