har nr 3 i magen :) *har født* Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 hva er vanligst? har en mann so ikke ønsker tvillinger.. men er det dumt å barre sette inn ett?
finetine Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Jeg fikk ikke velge selv de 3 første gangene, der var det kun snakk om å sette inn 1 egg. De to neste gangene fikk jeg velge,om jeg skulle sette inn ett eller to. Hos meg er eggene av god kvalitet,men det vil ikke feste seg derfor fikk jeg nok valget selv tror jeg. Jeg valgte da to egg,men ble ingen baby likevel. Det blir bare tvillinger i 20% av tilfellene når man setter inn to egg. Så man må vel nesten veie for og imot i forhold til at det kan bli to(eller fler eggene kan i praksis dele seg igjen inne i magen). Noen sykehus er veldig strenge i forhold til at de setter kun inn ett egg av gangen, jeg tilhører St.Olavs og de er veldig strenge på det. Virker jo som om det lett fester seg hos deg i og med at du har lyktes to ganger,men skjønner tankegangen din. Man føler jo at det er dobbelt så stor sjanse ved innsetting av to da:o). Lykke til uansett!
elmaaani Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Heia! Jeg hører til på Riksen og der tinte de alle de tre jeg hadde på frys. Av disse var det to som ble satt inn. På Riksen sa de at det som var mest vanlig var at det ene festa seg.. mao uvanlig at begge gjør det. Er jo en litt mindre sjanse for videre utvikling med fryse-egg. Hva du bestemmer deg for er vel litt avhengig av om de allerede har tint ett eller to.. hadde nok aldri greid å velge ett av de to emryoene mine.. hva om jeg velger feil...? Mannen min er heller ikke "for" tvillinger, men vi satte inn begge. Og det ene festa seg =) Håper du lykkes, uansett hva du bestemmer deg for =)
har nr 3 i magen :) *har født* Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2009 tusen takk for hyggelige svar begge to! tror kanskje jeg er litt klokere hvertfall greit å høre andres erfaringer også! vi får ta en runde på det veie for og i mot igjen, tusen takk for svar!
IVFlykke?? Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Hei Jeg fikk følgende info fra sykepleier i Haugesund: På offentlig klinikker setter de kun inn et egg ( i alle forsøk ferske og frys) Det blir ikke vurdert to egg før 3. forsøk (hvis du er under 36), hvis du ikke har særlig problemer med eggenes kvalitet eller annet. Dette fordi suksess raten er så høy at antallet tvillinger ville blitt så høyt at helsemyndighetene ville begynt å stille spørsmål ift prosedyren.. Det er jo bra da:-) På private vet jeg ikke men leser her inne at de setter inn to i noen flere tilfeller kan de se ut som. I DK og andre utenlandsklinikker er det like vanlig med to egg.
melina, glad mamma Skrevet 6. mai 2009 #6 Skrevet 6. mai 2009 Jeg hører til Haugesund sykehus, og har fått velge selv hvor mange egg i frys-forsøk. Begge gangene satte jeg inn to. Og ble gravid med tvillinger. Mistet de første i uke 7 og uke 8, men denne gangen er det to jenter her inne som ser ut til å trives godt. Er nå i uke 20. Da jeg fikk spørsmålet, og de sa at begge eggene var av kjempegod kvalitet, var det vanskelig å velge bort det ene syntes jeg. Men det blir jo travelt med to på en gang, men vi gleder oss masse likevel. Lykke til med valget ditt!
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Men de kan ikke tvinge oss til å kaste det ene hvis 2 egg er fine etter opptining....?!Eller? Da skal jeg hvertfall krangle ganske bra først.
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Jeg hører også til Riksen og fikk satt inn to av tre opptinte frysegg (de to fineste). Det var første gang jeg hadde frysforsøk, jeg er 30 år, så det hun sykepleiren sa til en ovenfor stemmer ikke. Glad jeg kunne sette inn to egg - større sjangs for at i hvert fall ett egg fester seg, og etter mye prøving uten hjelp ønsket vi mye heller tvillinger enn ingen! Resultatet for vår del ble en liten krabat om sparker noe masse i magen og kommer til verden nå til sommeren:-) Lykke til uansett hvilket valg du tar!
Søskenhåp adopterer Skrevet 8. mai 2009 #9 Skrevet 8. mai 2009 Standardprosedyrene i det offentlige er: innsett av ett egg ved fersk, innsett av to egg ved frys. Så kommer jo andre ting som spiller inn i tillegg, som alder, hvor mange forsøk, kvaliteten på eggene osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå