Gå til innhold

Term aug 09,har søkt skule 09,men vil søke om perm DERSOM eg får plass..

Prinsemamma82 MedLitenSpire!

Anbefalte innlegg

Eg har altså søkt på skule til høsten men har termin i august så dersom eg skulle komma inn vil eg søka om permisjon 1 år. Eg jobbar for tida 100 % og har gjort det dei siste åra. Kortid skal eg søka om permisjon? (veit jo ikkje om eg får plass) Og kva får eg i foreldrepengar dersom eg takkar ja til skule i juli? Hjelp,eg er ganske grønn på dette området,har i kkje vert borti studier sidan vidaregåande og er no 27 år.. Har søkt tegnspråk og tolking på hib, 3 årig.

blir ytterst takknemmelig for svar,eller tips til kor eg kan finna svar :)

Fortsetter under...

Du søker om permisjon fra studiet når du har fått plassen og takket ja til den, altså etter svaret fra samordnet opptak 20.juli. Og da noen dager etter med tanke på at de må ha fått ditt svar om aksept av plassen.

MEN.... for å kunne ha krav på fødselspenger/foreldrepenger fra lånekassen må du ha vært i utdanning før du får barnet.

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/

Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Dersom det var NAV du tenkte på med tanke på foreldrepenger/fødselspenger så blir det regnet ut fra din inntekt avhengig om du tar 100 eller 80% utbetaling. De har igrunnen ingenting med hvordan du vil disponere tiden din hjemme, det eneste er at du kan ikke være i arbeid. Med din stillings% så får pappan (dersom du ikke er alenemor) 10uker perm fra din perm, men 3før og 6 etter fødsel er forbeholdt deg. Resten er opp til dere hvordan dere vil fordele det, men han skal da ha minst ti uker. Når han skal ta fedrekvoten bestemmer du selv om du vil være hjemme, skole eller arbeid etc. Men skal ha resten av permisjonen må du ut i job eller skole etc. permisjonspengene han får blir regnet ut fra hans inntekt, men må følge deg ang 100 eller 80%.

alt står inne på nav og lånekassen sine nettsider.

nav.no

lanekassen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...