bondeknøl Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Har tenkt litt på denne formen for smertelindring. Min mor fikk den med alle oss 3 Noen som har positive eller negative erfaringer som de vil dele med meg?
2 små og en undulat Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Jeg fikk petidin etter fødselen.. Men det var vel ikke det du tenkte på Jeg skalv sånn etter fødselen og fikk petidin med veldig god effekt. Kanskje det hjelper på å roe den fødende?
godiva med 3 gull Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Trodde faktisk ikke de gav petidin lenger jeg... Fikk det for 5 år siden da jeg fikk min første. Laaaang fødsel, og fikk det så jeg skulle få sove om natten.. HA HA. Jeg ble ubehagelig sløv, fikk ikke sove og hadde like vondt.. eneste var at jeg var for sløv til å kunne gå rundt. Noe jeg synes hjelper veldig når man har riier. Ble ikke spurt om jeg ville ha, og ble temmelig forbannet da jeg skjønte hva det var de hadde gitt meg. ALDRI mer for meg hvertfall.
Lis_82 Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 jeg trodde heller ikke de gav petidin før. Jeg vet efidrin er det vanligste nå, sammen med lystgass. jeg fikk det under min fødsel, det hjalp på at det roet meg ned veldig, men ikke så veldig på smertene dessverre.....
Bring_it_on!!:)) Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Jeg fikk petidin under forrige fødsel.. Etter at det hadde gått maaange timer under aktiv fødsel og jeg var veldig sliten.. Det hjalp ikke noe særlig på smertene.., men jeg sovnet mellom hver rie.. Jeg vet at de fleste ikke liker og gi det.. Det går over til barnet og barnet må ha sprøyte/motgift når det kommer ut.. Jeg kommer til og prøve så langt som mulig og ikke bruke dette under denne fødselen.. Sykehusene jeg sogner til benytter forresten ikke lystgass .. Mange sykehus som desverre har sluttet med dette.. =)
*emeline* Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 Må barnet ha sprøyte/motgift når det kommer ut etter at mor har fått Petidin under fødselen????? Jeg har da fått Petidin ved alle mine 3 fødsler, siste var for 5 år siden. Mine barn fikk ikke noen sprøyte etter fødselen såvidt jeg vet om!! De ble lagt oppå magen min med en gang og lå der til de ble veid og målt....har aldri vært snakk om motgift eller noe sånt. Sikker på dette?? Nå sa jordmor at de er sluttet å gi Petidin, men de gir Morfin, som virker på samme måte, det var vel kanskje morfin i petidin....?
bondeknøl Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2009 Barnet må ikke ha motgift. Petidin skal gis tidlig i fødselsforløpet, sånn at det meste har gått ut når barnet kommer ut. Jeg var nok litt neddopet da jeg kom til verden. tok bare 1 og en halv time før jeg var ute fra første ri De gir motgift av og til. Det er morfin i petidin. Jordmora mi sa de brukte det fortsatt, bare at det ikke var så mye brukt.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Gutten min fikk ihvertfall motgift når han kom ut.. men jeg fikk det ganske sent i fødselsforløpet.., kan være derfor.. Og ja jeg er 100% sikker på at det var peditin jeg fikk og 100% sikker på at baby fikk motgift.. =)
meg & lillegullgutten Skrevet 4. mai 2009 #10 Skrevet 4. mai 2009 Jeg fikk også petidin under min første fødsel. synes det var helt topp jeg:-) Fikk slappet av før selve fødselen satte ordentlig i gang. Du blir sløv og det blir også barnet, men de gir det såpass tidlig sånn at hverken du eller barnet er sløvet når det kommer ut. Var nok derfor din fikk motgift "Blekkis" for at det var såpass langt inn i fødselsforløpet. Jeg anbefaler petidin på det sterkeste. Jeg skal be om det denne gangen også:-)
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 4. mai 2009 #11 Skrevet 4. mai 2009 Nei, jeg fikk det under første fødsel, men det var jo akkurat når pressriene startet- jordmødrene fikk jo nermest tilløp til panikk- og jeg er SUR for at de gav meg det- var veldig tydelig på når jeg skulle ha andre mann, at jeg IKKE skulle ha noe petidin. jeg skrek etter smertestillende da jeg kom inn på sykehuset, men hadde visstnok kun 3 cm åpning så skulle ikke få noenting. Kunne få badekar da- jatakk. en time i badekaret, og jeg trodde jeg skulle DØ hadde så ufattelig kraftige rier- tryglet og bad om smertestillende- men da måtte jeg utav badekaret først sa de. jo, kom meg opp tilslutt, så skulle hun sjekke meg- hun bare så forfjamet opp på meg og utbrøt at jeg hadde 10 cm!!! så forsvant hun ut fra fødestuen for å hente en sprøyte til meg- og kom tilbake og satte den i låret på meg- dette skulle hjelpe (og der satte de jaggu petidin på meg gitt) hjalp jo ingentng, men det som skjedde er at jeg har mistet bruddstykker fra forløsningsøyeblikket. jeg todde lenge at jeg ikke hadde fått henne rett opp på magen, for det "første" jeg husker er at jeg bare lå å så lengselsfullt bort på jenta og var redd hun skulle falle ned fra bordet de hadde lagt henne på- og gått fra henne- men så nå nylig kom jeg på at jeg fikk henne jo opp på meg, og at hun var full i blod og de kommenterte at det var bare mitt blod-ingen fare- jeg var heeeeelt bortevekk, og på et fingerknips var det gått to timer... jeg fikk jo petidinene rett før fødselen var over jeg Fødsel nr to var veeeeeldig annerledes etter forløsningen- jeg var aldeles suuuperhøy på mine egne fødehormoner- jeg var heeeelt med, våken og faktisk reiste meg opp av sengen når de veide jenta, og glante over skulderen på jm som veide babyen- de ble litt forskrekket av formen min- at den var så bra. Men jeg var jo rent tjo og hopp etterpå- en stor kontrast til hva jeg var etter første fødsel- husker ALT etter den forige fødselen, men som sagt, har jo hukommelsestap fra den første- pga dopet så, har DÅRLIGE erfaringer med petidin, og det overrasker meg ikke noe at de har begynt å slutte med det. Det er 5 1/2 år siden den første fødselen min
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 4. mai 2009 #12 Skrevet 4. mai 2009 Huff, tror jeg er litt trøtt- hadde vanskelig for å forstå hva jeg har skrevet her... var første fødselen jeg hadde petidin, hadde det ikke under andre fødsel (sånn hvis noen ikke forsto hva jeg mente i det andre innlegget...) trøtt ja,
*emeline* Skrevet 5. mai 2009 #13 Skrevet 5. mai 2009 Jeg fikk Petidin ganske sent i fødselsforløpet også under min første fødsel. Og jeg kan ikke huske at babyen fikk sprøyte rett etterpå. Men nå er dette snart 15 år siden da, og det kan jo være at de ga motgift uten å si noe til meg. Jeg hadde ingen reaksjon på petidin såvidt jeg vet, verken ved første eller andre fødsel. Under tredje fødsel følte jeg meg ganske susete, trodde det var lystgassen som gjorde det jeg.....så feil kan man ta ) Men uansett så likte jeg kombinasjonen lystgass og Petidin!!
Sørlandsbaby09 Skrevet 5. mai 2009 #15 Skrevet 5. mai 2009 Var på svangerskapskurs i går på sykehuset og der opplyste de at petidin ikke brukes lenger. De bruker nå et eller anna på f (husker selvfølgelig ikke hva det heter). Grunnen til at de har bytta er at halveringstida er mye lavere/kortere i det de bruker nå enn hva det er i petidin.
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 5. mai 2009 #16 Skrevet 5. mai 2009 sniker meg inn fra 2. tri. Men kommer hit om to dager:) Fikk petidin da jeg fødte i fjor (ja to veldig tette dette....) og jeg kommer ikke til å ville ha det igjen. Jeg hadde en evighetsfødsel og alt gikk veldig seint. Fikk petidin og sovetablett da jeg ble lagt inn for at kroppen skulle få slappe av. Sovna ikke og hadde like vondt. Tusla ut på vaktrommet og ble jaget inn på rommet av jordmødrene med beskjed om at jeg ikke skulle ut av senga etter jeg hadde fått petidin! hehe ingen hadde sagt det til meg og jeg kjente meg helt normal. Barnet kom ut nesten et døgn etter at petidinen var satt så hun fikk ikke motgift. Syns heller ikke paralgin major funka mot smerter, men lystgass og epidural var bra... som sagt tok ei stund.... litt over 39 timer. Satser på raskere fødsel denne gang!!!!
Line3 Skrevet 5. mai 2009 #17 Skrevet 5. mai 2009 Jeg har positiv erfaring med petidin, men fikk litt info om den på svangerskapskurs nå (15 år siden jeg sist fødte): Det brukes stort sett ikke lenger. Både fordi barnet ved rask fødsel kommer ut av mor som en slappfisk og må ha motgift, og fordi det virker mer døsende enn smertelindrende på mor. Fikk beskjed om at de brukte morfin istedet. Syntes det hørtes veldig så voldsomt ut....
Sigbeth Skrevet 5. mai 2009 #18 Skrevet 5. mai 2009 Jeg fikk morfin-sprøyte (antakelig petidin) tidlig i fødselsforløpet fordi riene kom så hyppig at jeg ikke fikk hvile mellom. Jeg syntes også dette var topp - sov mellom riene og våknet hver gang det kom en ri. Husker jeg gikk på do en gang da morfinen fremdeles virket - ordentlig sterk rusfølelse - skjønner at man kan bli avhengig! Ingen motgift til barnet, han kom vel 10 timer og vel så det etter at sprøyten ble satt. Tar gjerne dette igjen jeg! Vil ikke ha epidural, synes det er ekkelt å ikke føle noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå