lioness* Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Bare lurer - dere som har fått påvist Leiden mutasjon eller andre koaguleringsforstyrrelser som årsak til SA/MA: Har dere fått noen retningslinjer når det gjelder flyreiser?? Siden det gir en visst økt sjanse for blodpropp liksom, skal man unngå det i tilfelle det har negativ effekt for blodgjennomstrømningen til fosteret? Eller har det ikke noe å si når man uansett går på blodfortynnende?
lioness* Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. mai 2009 Tenker altså på at både flyreiser og svangerskap i seg selv gir noe økt risiko for blodpropp, og at disse koaguleringstilstandene også øker risikoen. Så om man bør ligge unna flyreiser i svangerskapet selv om man går på blodfortynnende, sånn for sikkerhets skyld.
Luddes mamma Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Hei Jeg har også Leiden, og jeg bruker støttestrømper når jeg er ute på lengre flyreiser (og rødvin, som har en litt fortynnende effekt ;-) ). Jeg skal gå på fragminsprøyter om jeg blir gravid igjen. Siden jeg skal ut og fly i sommer spurte jeg legen, og hun sa at jeg skulle følge de normale rettningslinjene for gravide. Altså - det skal gå bra når vi går på blodfortynnende.
Luddes mamma Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Men føler du deg usikker, syns jeg du skal snakke med legen din først!
lioness* Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2009 Ok, da vet jeg det. Jeg har jo ikke fått noe svar på utredningen enda, så det er jo ikke sikkert at det er en sak i det hele tatt, kom egentlig bare til å lure på det. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå