blomstre Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 I dag fant jeg ut at man på www.matportalen.no kan spørre en ekspert! Matportalen er det nettstedet man skal kunne finne informasjon fra offentlige myndigheter om mat, herunder morsmelkerstatning. Jeg vil derfor oppfordre alle som har eller har hatt spørsmål om mormelkerstatning til å rette sine spørsmål hit, så kanskse de kan ta hintet om at informasjonen som er tilgjengelig på området ikke er tilstrekkelig og tilgjengelig nok... Så send inn spørsmål folkens! Hvilken temperatur er korekt? Kan man varme opp igjen når det bare har vært 10 min pause i matingen? Kan premature bare spise ferdigblandet? Osv, vi lurer da på mye hver dag gjør vi ikke? Spør en ekspert her: http://matportalen.no/kontaktskjema
Mor Løvehjerte Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 GENIALT! Spurte der en gang om koking av vann til mme og grøt og fikk et bra svar. Men nå skal vi se om jeg ikke kan komme opp med noen flere spørsmål som jeg egentlig vet svaret på... hehe!
blomstre Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. mai 2009 Hm, ikke imponert... Jeg la 4 mai inn et spørsmål om korrekt tilberedningstemperatur, etter å ha purret fikk jeg endelig dette svaret 12 mai (8 dagers responstid!): WHO (World Health Organization) kom i 2007 med oppdaterte råd for tilberedning, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning. Mattilsynet har, på bakgrunn av WHOs rapport, og i samarbeid med Folkehelseinstituttet utarbeidet oppdaterte råd for tilberedning, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning. Rådene er ikke en instruks fra Mattilsynet sin side. Det er produsentens ansvar å vurdere denne informasjonen og deretter gi forbrukeren en bruksanvisning som er riktig for deres produkt. Bruksanvisningen skal være utformet slik at produktet er helsemessig trygt og ernæringsmessig tilfredsstillende når det inntas. Produsentens kunnskap om råvarer og sammensetning av egne produkter kan dermed innebære avvik fra rådene gitt av WHO. Det anbefales derfor å følge bruksanvisningen/framgangsmåten på morsmelkerstatningspakken når du tilbereder morsmelkerstatning. Fikk altså svar på at jeg skal bruke temperaturen som står på pakken, men ikke om jeg ved å blande ved 40 grader rissikerer noe mhp bakterier, eller om jeg ved 70 grader rissikerer at næringstoffer går tapt.... Dette overlates altså til produsenten da? :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå