Gå til innhold

hvor tidlig ser man om det er gutt eller jente? erfaringer noen?

hildri

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg var også på ultralyd i uke 12 og fikk vite at det var en gutt. I dag var jeg på ordinær ultralyd og da var det plutselig ei jente der inne!

Hun jeg var hos i dag sa at tidlig i utviklingen har begge kjønn en "utstikker" mellom bena og at det som skiller kjønnene er vinkelen på denne.

• 3 uker senere...

Forje gang jeg var gravid gikk jeg til spesialist da jeg var 10 uker og 2 dager på vei. Han sa at han egentlig ikke burde si noe fordi det var veldig tidlig, men at i vårt tilfelle var det veldig tydelig at det var gutt. Han sa at jentefoster kunne ha forstørret klitoris, men ikke så forstørret som det vår baby hadde. Dette var da som sagt en spesialist, men helt nytt ultralyd utstyr. Han hadde helt rett! Det var en stor og fin gutt:-)

Min bror og kona var på tidlig ultralyd og fikk beskjed om at det var gutt i uke 12. Men det var feil, de har fått ei jente!

Så tidlig er det veldig usikkert, noen tør å tippe kjønn men det er ikke noe jeg ville stolt mye på. Uke 16-18 er en mye bedre tid, da vil det som regel være mulig å se kjønn. Men 100% sikkert er det ikke da heller.

Annonse

Det er faktisk gjort forskning på dette. Har ikke linken her men bare google det. Tror det var New England Journal of medicine. Og her viste det seg at med godt ultralyd utstyr så var det mulig å se kjønnet i over 90 % av tilfellene i uke 12...

Tror nok feilsvar har mest med dårlig utstyr og uerfarent helsepersonell å gjøre

• 4 uker senere...

fostermedisinere som driver nesten kun med ultralyd klarer det rundt 12-13. en "vanlig" gynekolog bruker klare det rundt uke 16-17 . vi var hos overlege i gynekologi i uke 16 og babisen lå veldig fint til, vi så midt mellom bena, men det var rett og slett for umodent til å fastslå kjønnet. men bare en uke senere var det ingen tvil, da behøvde man ikke være lege for å se at det blir gutt.

En godt trenet spesialist med godt utstyr kan nok si det temmelig sikkert, men uke 12 er rimelig usikkert likevel. Klarer man å vente noen få uker til, kanskje 2-3 er man bankers. Bare se her, flotte bilder, så skjønner man hvorfor det er vanskelig å si noe så tidlig. Vi så at det var gutt i uke 12 med begge våre og det var og ble gutter :-)

http://www.baby2see.com/gender/external_genitals.html

The angle of the dangle er av stor betydning, altså vinkelen på utveksten. Hos jenter ligger utveksten litt mer og guttene står den litt mer ut fra kroppen.

• 1 måned senere...

Jeg var hos spesialist i uke 12 pluss 3 og hun fortalte at for spesialister var det lett å se kjønn i denne uke og faktisk tidligere. Kjønnsorganet er likt, men på jentene vinkler det fra 30 grader og nedover. 30 og opp tyder på gutt. Vi fikk besked om jente og ved neste ul i uke 20 var det ingen tvil, jente. Hun sa at med det utstyret og kompetansen til en spesialist kunne en se kjønnet ned til uke 11, men det er ikke lov å opplyse før senere fordi faren for at noen vil velge vekk uønsket kjønn v provosert abort er til stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...