Gå til innhold

Hvorfor blodfortynnende?

Filja

Anbefalte innlegg

Hei alle,

dette er min første gang her inne på flere år. Jeg blir ikke lett gravid, er 41 år, og nå gravid i min 7. uke. Det er utrolig tungt, antakelig en av mine siste muligheter, og har mistet 4 ganger før over 7-8 år, rundt 10. uke. Burde jo vært mye glede, men det er vanskelig siden man vet at vi har ikke lengre 10 år til å prøve om vi mislykkes denne gangen. Mye gråt, mye vondt, og selvfølgelig forsiktig håp.

Men, alt må prøves; har fått Caulophyllum Thalictroides D-30 fra min osteopat/homeopat, men har ellers en lege som mener det er lite man kan gjøre de første månedene... Jeg skal til han om noen dager, og må gi han noen gode argumenter:

- hvorfor blodfortynnende?

- hvorfor sukkersykemedisin?

Ser også flere som nevner lavkarbo-kosthold. Plutselig gikk det opp for meg at også jeg ble gravid i ketose... har spist litt pasta/hvete de siste dagene og hatt fryktelig vondt i magen, diare, og føler i tillegg det skjer noe med spiren der i magen... noe negativt sådann. Nå går jeg rett over på lavkarbo igjen, uten sukker, hvete, pasta, poteter og ris.

Men, kan noen hjelpe meg med svarene på hvorfor disse medisinene? Kanskje jeg kan overtale legen min til å forsøke...

Fortsetter under...

Jeg fikk forklart at blodfortynnende ( I mitt tilfelle Albyl-e) gir en lettere gjennomstrømning av næringsrikt blod til livmoren. Og Crinone (progesteron-tilskudd/vaginal gel) gir økt slimproduksjon i livmoren slik at egget får mer næringsrikt slim å feste seg i og kose seg....

Sukkersykemedisin har ikke fått,- men leste at det har med å holde blodsukkeret jevnt og at det gir bedre forhold for egget. Gies sikkert i tilfeller hvor en mistenker mye ujevnheter i blodsukkernivået hos mor...

Jeg gikk også på Prednisolon,-som er immunforsvarsdempende,- fordi legen min tror at jeg har et overaktivt immunsystem som støter fra meg embryoet som et misforstått fremmedlegeme...

Alle disse midlene er stort sett for å lage babyhulen vår så perfekt en rugekasse som den kan bli...Med masse mat og mykt,varmt og godt :)

Nå er jeg snart 16 fullgåtte uker :)

Lykke til hos legen din og fremtidige svangerskap:) Jeg fikk beskjed om at jeg fint kunne gå på lavkarbo i svangerskapet,men har også lest at da trenger man gjerne sink- og evt jerntilskudd pga at man skipper viktige kilder til dette. Jeg ble gravid i ketose,men måtte avbryte for jeg ble så kvalm og karboer virket som det eneste som hjalp særlig ;)

Hei Filja

For det første, gratulerer med graviditeten! Skjønner godt at det vanskelig å glede seg med din historie. Og jeg er ikke enig med legen din at det er lite en kan gjøre de første månedene. Dette fikk jeg også høre gang på gang. Helt til i høst, da jeg møtte på en vikar på sykehuset her som hadde satt seg litt inn i habituell abort. Han mente at det ikke var noe galt med fosterene, men med mine vekstvilkår i livmoren. Og derfor fikk jeg Klexane blodfortynnende. For å gi bedre blodstrøm til livmoren. Jeg har 9 SAer bak meg, så det må jo stemme, for denne gangen er alt i skjønneste orden. Venter tvillinger i uke 20, og de er nøyaktig så fine og store som de skal være....

I tillegg var jeg nøye med hva jeg spiste i starten (nå tenker jeg ikke på det mere), tok masse folat (fire ganger så høy dose som anbefalt), omega-3, holdt magen god og varm, passet meg for tunge løft, tok akupunktur og ikke minst fullt sykemeldt. Fikk slappet masse av, og ingen stressing om morgenen eller utover dagen.

Jeg er helt sikker på at alt dette har vært med på å gjøre at det ser så bra ut denne gangen. Så stå på, gjør det magefølelsen sier, og tenk på deg selv! Det er deg og den lille spiren som er viktigst nå!

Håper inderlig det går bra for deg denne gangen! Masse lykke til videre!

Klem fra meg :o)

Gratulere med svangerskapet Filja :o) Jeg går også på blodfortynnende. Albyl E og Fragmin. Jeg går på dette fordi jeg har koaguleringsfeil med blodet mitt. Det er rett og slett for tykt for at fosteret skal få næring. Måtte miste 3 ganger før de fant dette ut. Nå er jeg i uke 21, og alt er i skjønneste orden. Så for meg er det ikke i tvil om at dette hjalp.. Har du fått noe som helst utredning?

Masse lykke til videre.......

Hei dere, og takk til alle.

Jo, jeg har vært til utredning mener jeg: lapraskopi blant annet, og utallige blodprøver etc. Ikke funnet noe galt noen steder som jeg kan huske. Må ærlig innrømme at alle sykehus- og legekonsultasjoner etter hvert fremstår som tåke, men jeg mener fastlegen også sa at her er intet funnet. Har også hatt 3 pergotime-kurer uten at jeg ble gravid. Jeg er allerede sykemeldt, men må nok vurdere å være det fremover. Det er veldig vanskelig, jeg er vanligvis er "rivjern" å arbeide, og har egen bedrift, noe som gjør at å være borte får store konsekvenser. Sånt skaper mye bekymring, som heller ikke er bra...

Jeg skal ta alt dette med meg til legen, og så håper jeg at jeg får i det minste blodfortynnende. Det må da være en utrolig billig "forsikring" om noe skulle gå galt. Jeg har jo tross alt ikke 10 år på å forsøke å få barn...

Skal stikke innom etter onsdagen og fortelle hva jeg og legen blir enige om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...