Gå til innhold

Fri fra jobb for å ha tilvenning i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jr begynner i barnehage 2. juni, og vi skal ha 3 tilvenningsdager. Har en "krav" på fri ved tilvenning eller er det forventet at en skal benytte avspas./ferie? Jeg har akkurat startet i ny jobb, og har ikke så mye å ta av... Greit å vite før jeg skal prate med sjefen i morgen. Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Jeg jobber ikommunen og vi har tre dager til dette. Vet ikke om det er noe man har KRAV på,men tro det er helt vanlig. Er jo bare å spørre;)

Skrevet

Fant dette på NHO sine hjemmesider:

Spørsmål:

En av våre ansatte har en datter som skal begynne i barnehage. Han har nå henvendt seg til oss og krevd fri med lønn i forbindelse med tilvenning i barnehagen. Han sier at barnehagen krever at foreldrene skal være tilgjengelige de første dagene. Er det riktig at arbeidstakere har krav på fri med lønn i forbindelse med barnehagetilvenning?

Svar:

Arbeidsmiljøloven inneholder ingen regler som sikrer de ansatte fri med lønn i forbindelse med tilvenning i barnehage. Derimot er det en del tariffavtaler som har bestemmelser om korte velferdspermisjoner. Dette kan eksempelvis være rett til permisjon med lønn i forbindelse med dødsfall og for deltakelse i begravelse når det gjelder den nærmeste familie, permisjon med lønn for undersøkelse og behandling hos tannlege/lege eller rett til permisjon med lønn for å følge barn første gang det begynner i barnehage eller på skolen. Hvorvidt din bedrift er forpliktet til å gi fri med lønn vil derfor avhenge av om dere er bundet av tariffavtale, og hva som eventuelt måtte stå i denne. Jeg forutsetter for øvrig at spørsmålet ikke er regulert i den individuelle avtalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...