*just me* Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 hei tuppa på 2,5 år har begynt å tisse og bæsje på do. hun har fått dotrapp og er veldig stolt over at hun klarer dette. i barnehagen går hun også uten bleie nå, bruker den kun på lengre turer og når hun sover. dette har pågått ca to uker. vi har selvfølgelig hjulpet henne ved å spørre ofte om hun skal på do, men hun har også sagt fra selv. på kjøleskapet henger det en "plakat" hvor hun limer på klistremerker når hun har vært på do, stor stas. men i bhg i dag hadde hun ikke sagt fra noen ganger selv, og både gjort nr 1 og 2 i buksa;) dette er selvfølgelig vanlig, men er det noen av dere som har noen tips til hvordan man håndterer dette? jeg spurt om hun hadde glemt å si fra og at hun kunne si fra selv om hun var i lek, leken fikk hun fortsette med igjen når hun hadde vært på do. men hun er ikke så mottakelig i dag;) hva gjør dere? vil gjerne oppmuntre henne uten at det blir ubehagelig for henne, er så redd for å gjøre/si noe feil. hvordan veileder dere barna til å huske på at de skal si fra om dobesøk? noen med erfaring om dette? takknemlig for svar!
Solskinnsjenta Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Er ganske stort ansvar for en så liten jente å alltid skulle huske å si ifra selv. Ville snakket med avdelingen og bedt dem om å spørre henne med jevne mellomrom om hun må på do. Kanskje de også har noen råd? Regner med hun ikke er første barnet der som er i sluttfasen med bleier
*just me* Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2009 de er veldig flinke til å spørre i barnehagen. vi spør masse hjemme også, trodde kanskje det ble FOR mye spørring fra oss jeg. men da ser jeg at vi bare skal fortsette med det, hun er selvfølgelig lita enda:) takk
Yo&La+spire Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 D er nettopp fylt 2 år og har gått uten bleie i ca 3 uker. I barneparken og om natten bruker hun bleie enda, dvs fra og med idag slutter hun i parken også (hun har hatt tørre bleier og gått på do der en stund) Eg "maser" litt på henne når vi er ute og også i parken har eg bedt de om å spørre innimellom tilfelle hun glemmer seg ut...her hjemme løper hun på do titt og ofte så det er ikke noe problem;) Tror ikke det er dumt å spørre innimellom så lenge barna synes det er morsomt og gå på do (det synes mi iallefall). Eg pleier ofte å si at "nå skal mamma på do, skal du også?" og da vil hun vere med;) Pakker det litt inn liksom, så det ikke bare blir mas, hehe;)
Super HAPPY mamma;) Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Mi "lille" er og 2,5 år. Sover uten bleie for første gang i kveld. Jeg sier bare"Kom, så skal vi tisse før vi spiser" osv. Dersom hun ikke vil, bare sier jeg, med morsom stemme " jamen tenk hvis du tisser på stolen, så renner det ned på på gulvet. Da kan pus trø i det, og det hadde jo ikke vært så kjekt....."Neeeei, sier hun. Pus kan jo ikke trø i det.....Så går vi på do. Men det er klart at det ikke er alltid hun vil, men etter hvert finner hun ut at det ikke er så deilig med våte klær......Det viktigste er å ikke "pushe" på.. Spent på i natt.
Super HAPPY mamma;) Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Åja......ser at Nicket mitt er meget gammelt......
LHHR Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Da er de første dagene uten bleie (på dagen) unnagjort. Har gått sånn tålelig bra ??? 6 uhell første dagen og 3 andre dagen, er vel ganske vanlig. Han sover fortsatt med bleie og har bleie ute i barnehagen. Men har en lang vei og gå tror jeg.... Han er drøye 3.5 år,så det er jo ikke noe for tidlig å slutte heller. Men han skjønner ikke helt hvorfor han må gå på do for han sier " jeg har jo ikke tisset på meg", men saken er jo at han skal gå litt FØR han tisser i buksa.... Prøver en balanse gang med å mase hele tiden på og gå på do og ta han med på do. I barnehagen går de på do hvert 20 min. Noen ganger kommer det noe og noen ganger ikke. Men har jo kommet et stykke på vei, for inntil nå blånektet han på å gå uten bleie og han skulle aldri livet sitte på do! Gjør ikke noe stort nr. av at han tisser i buksa foreløpig heller. Skfiter og sier han må si ifra neste gang. Prøver med litt belønning i form av nonstopp hvis det kommer noe i do, og har sagt han skal få noe han ønsker seg når han har sluttet med bleie. I barnehagen sier de at alle barn har blitt tørre der og har brukt mellom 2-14 dager på dette. (dagtid), så for meg hele sommeren, men slipper kanskje det da! Synes det hørtes veldig raskt ut.....??? Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå