Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

en gutt på 6uker. ganske glups liten en som spiser greit på dagen, men fra 16 og utover henger han i pupper til vi legger han i 7tiden. oppe ca elve,et, tre og så 7tiden igjen for å amme

jeg har ms-multippel sklerose-der energi er min største utfordring og nå er jeg helt tappet.

søvn er vel et tema for alle oss småbarnsmødre, men kunne så ønske jeg fikk iallefall 4timer i strekk. har en gutt på 2år også

i kveld fikk han en pupp og drakk 100ml på flaske etterpå...jada jeg sa glups:)

med broren mistet jeg melk etter 4mnd. da var amming en kamp og alle helsepersonell presset på med amming, men jeg gav opp og gikk over til flaske. tror jeg mistet fordi ejg var sliten og streset.

er redd jeg skal miste melk igjen. virker som jeg har mye melk,særlig i ene pupper der spruten står. bare på ettermiddagen og kvelden jeg føler meg hel tom

huff måtte bare lufte meg litt. blir så kaputt at jeg føler jeg slutter å smile og bare tenker på sengen...

så takk for de som orker å lese. hjelper å få ting ut:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Garantert ikke bare deg, nei. Man blir jo helt zombie av å gå uten søvn sånn. Lillegutten min spiste omtrent sammenhengende fra barnetv til midnatt de første to mnd, men da sov han som regel til fire før han ville ha mat igjen. Fikk litt søvn da, men langt fra nok.

Eneste man kan trøste seg med er vel at det går over... fordelen med å amme så ofte er jo at melkeproduksjonen holdes oppe. Men siden han tar flaske - hva med å la pappan gi flaske til ett av nattmåltidene av og til så du får en litt lengre søvnperiode? tror ikke det vil gå ut over produksjonen din så lenge det ikke blir for ofte.

Nå er min lille snart 4 mnd, og sover sammenhengende fra ni til fem på natta, så det er bedring i sikte, selv om min er i overkant flink nå da :) Stå på i allefall!

Skrevet

Ungen hang på puppen hele kvelden de første 4 mnd. Ikke noe uvanlig i det tror jeg....

Anbefaling - før siste amming på kvelden - gjør deg klar for natten. Etter ammingen tar far over med flaske (som du har pumpet om morgnen, eller mme) og tar leggestellet. Da bør det jo være omtrent 4-5 timer før nurket skal ha mat igjen og du får noen timer sammehengende søvn!

(PS! Jeg var dødssyk og helt utslitt etter fødsel - har også en skade - dette var en overlevelsesteknikk som funket!)

Skrevet

Høres ut som sånn jeg hadde det med førstemann, hun var like glupsk altså, og nektet smokk eller flaske;) Slitsomt ja..

Jeg har da heller ikke MS, men det har faren min, og jeg vet hvor fort sliten han kan bli da.. Synes derfor bare du skal være kjempestolt av at du klarer det så bra som du gjør!! Håper du får til å slappe av/hvile på dagtid da - pass på deg selv også mor;)

Jeg er også "tappet" på ettermiddag/kveld, minner mye om første gang dette.. Jenta mi er bare knapt 3 uker enda, men hun krever masse pupp på kvelden før hun sovner.. Melkespreng på sein natt - til morgen timene da..

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-) Jeg har også en glupsk liten gutt, som har spist annenhver (noen ganger hver) time døgnet rundt... har vært totalt zombiesliten og tør ikke tenken tanken engang om hvordan det ville ha vært med en toåring i tillegg!!! Nå er han 4 1/2 måned og får litt banan med hirse på kvelden og overskuddet mitt øker med hver 3 timersøkt jeg får sove :-)

Uten MS er det beintøft (Begge bestemødrene mine hadde MS, så jeg kjenner sånn sett til sykdommen fra nært hold.)

så synes du er heroisk :-)

Vil bare si at det er et drøyt ammepress i Norge (selv bor jeg i Sveits og her er det anbefalinger, men ikke tilsvarende press) som vi alle burde forsøke å lukke litt ørene for... ja det er veldig bra for barnet og ja man burde forsøke, men når jeg hører om ukesvis med blødende brystvorter eller mammaer som bare gråter flere uker i strekk (pga ammingsproblemer og utmattelse), har jeg mine tvil om det alltid er det beste for barnet. Den psykiske påvirkningen av barnet må jo være vel så viktig som den fysiske?

Håper du får mer sammenhengende søvn snart. Kanskje du har en mann som kan gi MM på flaske 1 gang om natten så du får litt mer søvn? (Vi har en liten flaskenekter... så her har det bare vært å holde ut...)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...