Gå til innhold

Melke- eller laktoseallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med følgende:

sønnen min er 3 1/2 og har alltid hatt liten appetitt og periodevis tynn avføring. Barnehagen "maser" om allergier, men vi har vært hos legen en del ganger uten at de har funnet noe. Vi tok blodprøve da han var 4mdr, men ikke siden da.

Han får laktoseredusert melk og vi unngår melkeprodukter så vidt det er mulig, men han har fortsatt tynn avføring. Avføringen er periodevis tynn, vannaktig og med vond/sur lukt. Han nekter å prøve doen og bruker fortsatt bleie.

Har noen forslag til hva dette kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Allergitester blir visst ofte falskt negative hos barn. Den sikreste måten å finne ut om han reagerer på melk, er å kutte ut alle produkter som inneholder melk (det er maaaaange, men det finnes mye bra uten melk også :-) ) et par uker og se om det blir bedring. Helst i samråd med lege...

Jenta vår på ett år har også alltid hatt dårlig apetitt og hyppig og løs avføring. Vi kuttet ut melkeprodukter, og allerede etter én dag ble det endring på avføringen. Etter halvannen uke begynte apetitten å ta seg opp. Jeg vet jo ikke om det kan være det samme gutten din har, men noen av symptomene er jo i hvert fall like, så det kan være noe å tenke på.

Lykke til!

Skrevet

Cøliaki har de symtomene. Og det er ikke sjeldent at det ikke slår ut på blodtesten.

Der må det gastroskopi til for å få sjekket 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...