Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen :)

Lurte på en ting. Jeg og mannen min har planlagt å få barn nummer 3. Jeg er per i dag hjemme i utvidet ulønnet mammapermisjon fra hovedjobben min (Fulltid). Jeg har jobbet en 60% et annet sted på kvelden for å bidra litt på økonomien. Jeg skal egentlig tilbake i full stilling i september på hovedjobben pg hadde planlagt å være 1-2 mnd på vei da for å få rett til full opptjening men har nå fått beskjed om at de ikke kan tilby meg mer enn en 20% stilling (Jeg har vært ansatt i 10 år) eller en pakke på 6 mnd med lønn (Kan få i månedlige rater).

Hvis jeg blir gravid nå, teller den pakka på 6 mnd som grunnlag da eller får jeg kun beregnet grunnlaget fra 60% stillingen??

Mvh

Fortsetter under...

Den teller.

§ 14-6 Fjerde ledd bokstav d

Etterlønn fra arbeidsgiver likestilles med yrkesaktivitet. Det skilles ikke mellom løpende etterlønn og etterlønn gitt som engangsutbetaling. Etterlønn gis både av private og offentlige arbeidsgivere.

Departementet uttalte i Ot.prp nr. 104 (2004-2005):

”Departementet viser til at det kan være tilfeldigheter som avgjør om etterlønn blir utbetalt løpende eller som en engangssum. Formålet med etterlønnen er imidlertid den samme. Departementet viser for øvrig til at utbetalt etterlønn behandles likt etter dagpengeregelverket, uavhengig av om etterlønnen er utbetalt som løpende ytelse eller som en engangssum.”

”Hensynet til et helthetlig rettighetssystem taler for at også etterlønn utbetalt som engangssum bør gi slik opptjening.”

”Departementet foreslår at etterlønn utbetalt som en engangssum skal danne grunnlag for opptjening av rett til foreldrepenger. Vilkåret må være at utbetalingen skattemessig regnes som lønn.”

Det er et vilkår at etterlønn skattemessig er å regne som lønn.

Når det gjelder etterlønn utbetalt som engangsutbetaling må utbetalingen for deles på en nærmere angitt periode for å kunne vurdere om vilkåret til yrkesaktivitet er oppfylt. Dersom perioden framgår av avtalen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker skal denne legges til grunn. Dersom avtalen ikke angir hvilken periode etterlønnen skal gjelde for må engangssummen divideres på den månedslønnen i den stillingen vedkommende hadde umiddelbart før arbeidsforholdet opphørte.

Eksempel:

Kvinnen skal starte sin periode med foreldrepenger i oktober. Hun har den siste tiden ikke vært i arbeid, etter at hun ble oppsagt i februar. Da hun sluttet i arbeidet mottok hun en sluttpakke på 216 000 kroner. Det framgår ikke av avtalen hvilken periode etterlønnen er ment å dekke. Arbeidsgiver opplyser imidlertid at hun tidligere hadde 18 000 kroner i månedslønn. Etterlønnen tilsvarer månedslønn i 12 måneder, og hun oppfyller dermed vilkårene til opptjeningstid.

Det er ikke hjemmel for å avkorte foreldrepengeutbetalingen mot etterlønn som utbetales i stønadsperioden. Departementet vil vurdere dette spørsmålet i forbindelse med den forestående gjennomgangen av beregningsreglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...