Gå til innhold

Føde siste semester med støtte?

annsme

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg er begge studenter, og er ferdige på likt, om to år. Vi er babysyke begge to, men jeg skjønner ikke helt hvordan systemet fungerer.. Aller helst kunne jeg tenkt meg å bli gravid nå, men har tenkt en del rundt det, og funnet ut at det kanskje er lurt å vente til siste semester, om to år. Jeg tenkte at om vi ble gravide neste år, så føder jeg siste semester, på vårparten eller noe. Vi er da ferdige med studiene, og har lyst å flytte og begynne å jobbe.

Men får vi noe støtte når vi får barn siste semester? Jeg har lest at flere anbefaler å melde seg på nytt fag til høsten, og ta permisjon fra det. Man trenger heller ikke fullføre året. Men. Vi har jo lyst å flytte videre, og om jeg melder meg på nytt studie til høsten, blir jo sambo nødt å få seg jobb her imens? Må jeg møte opp på det nye studiet, og være tilstede og ta eksamen? Kan vi flytte dit vi vil, han få seg jobb etter studiene, jeg (som da har født) "går på" studiet, selvom jeg har flyttet, og bare ha permisjon der vi da har flyttet? Kan jeg feks. melde meg opp på studie her jeg går nå på HiL, og flytte med sambo og nurket etter studiene, og feks flytte til Bergen, og fortsatt være student ved HiL? Eller har det ikke noe å si hvor jeg bor?

Vanskelig formulert ja, men jeg er dårlig til å forklare :-p Håper dere skjønner hva jeg mener, og at noen har noen råd. Jeg har ikke lyst å begynne rett i jobb etter studiene, for da må jeg jo jobbe fast en stund før jeg kan gå i permisjon osv. Vil egentlig bli gravid så fort som mulig, men jeg må jo tenke på fremtiden og. Om jeg får støtte, og sambo jobber og dermed tjener penger når jeg har født, er jo det midt i blinken. Eller..? Takker for svar! :)

Fortsetter under...

vet ikke helt om jeg forstod akkurat hva du mente.. men svarer så gdt jeg kan;)

for at du skal kunne få fødselspenger fra lånekassen må du ha kommet inn ved ett studie og ha fått permisjon fra dette. Du må også ha vært student siste 6 mnd. (sommerferie telles ikke med). så får du barn på slutten av semesteret, melder deg opp som student til nytt studium og tar perm fra dette så kan du få fødselspenger. Uanvhengig av hvor du bor...

er jo fx folk fra nord som søker seg inn på skoler i sør... og etter din permisjon trenger du ikke begynne på studiet, trenger ikke bli aktiv student. kan da melde deg av studiet. Det er ingen krav til å ta studiet... retten til fødselspenger får man dersom man har vært student før fødsel.

misforstod jeg deg kanskje? eller gir dette litt svar ivertfall?

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/#sommeren

Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til foreldrestipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien.

For å ha rett til foreldrestipend for neste semester, må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet.

Man må ikke ta permisjon heller. Enten akseptere plassen (og slik få alle studentfordeler;) og følge noen fag om man føler for det, eller ta permisjon fra studiet. Lånekassen krever uansett ikke at du består eksamen. Se brosjyren http://www.lanekassen.no/templates/PageWide.aspx?id=12937 . Jeg har termin 16. aug, og er egentlig ferdig til våren, men har ikke plan om å permittere meg. Søkt nytt studium.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...