W82 Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Jeg skjønner at en del av dere ønsker å holde på vekten, men vær veldig forsiktig med å droppe poteten og lignende. Poteten er en viktig kilde til jern, og også sink. Sink er avgjørende i celledelingsprosessen, hvilket selvfølgelig er veldig viktig for et lite foster. Det er også et mineral som det er vanskelig å få nok av dersom man reduserer sitt karbohydratinntak til veldig lave nivåer. Videre er grov korn og poteter viktig for å få nok jern - hvilket er et problem for mange gravide.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Hvorfor ikke både droppe de raske karbohydratene og ta et sink-tilskudd? Man risikerer både å gå ned i vekt pluss få nok sink
Andromake Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 Jeg er enig med W82. Poteten inneholder mange næringsstoffer, ikke bare jern og sink. Men, siden jeg selv er kraftig overvektig selv, er ikke poteten min beste venn:-) Kan man ikke gjøre en mellomting, spise f.eks en liten potet, eller en halv en? Tilskudd er greit nok, men i følge min lege er det ikke alle tilskudd kroppen klarer å ta opp, det er lettere for kroppen å ta opp næringsstoffer fra naturlige ting.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Hvis ikke mann får i deg nok, blir mann veldig sliten og orker ikke så mye barnet tar det den trenger uansett. Hva med å spise mere grønnsaker og litt mindre potet. Mye næring i det også. Jeg lager meg f.eks fersk suppe. Med purre, løk, blomkål, fersk asparges, brokkoli, kålrabi og tilsetter noen blokker med buljong med forskjellige smaker. Har egentlig aldri vært noe glad i poteter, går mest i ris. Men må ta jerntabletter. Noe som er vanlig sa jordmor. Men tar også multivitaminer. Barne vokser og legger på seg. Har 3 uker igjen.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 Jeg spiser potet kanskje en gang i måneden og har gjort det i mange år. Har ingen vitaminmangler, ikke jernmangel osv.
W82 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2009 Det er jo veldig kjekt for deg, men veldig mange andre gravide opplever å få jernmangel - mange for første gang i sitt liv. Jeg er heller ikke uenig i at man kan få sunne barn uten å spise poteter, men poteten inneholder som sagt mange viktige næringsstoffer, og kosttilskudd er en dårlig reserveløsning for å få det i seg på naturlig vis. Grunnen til at jeg la ut dette innlegget her er nettopp det at mange overvektig kvinner kutter ned på karbohydrater for å kontrollere vekten sin, men kanskje en ekstra gåtur er en bedre løsning enn å kutte ut vikige kilder til livsviktige mineraler. India og Kina har blitt verdens største produsenter av poteter. Årsaken til dette er at de bytter ut rismarkene med potetmarker fordi poteten inneholder så mye mer næring enn ris.
ellesant Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Jeg personlig tror ikke det er poteten som er problemet i forhold til karbohydrater, kanskje heller droppe hvitt sukker, loff, boller, sånne saker? Mennesket har spist poteter i århundrer uten at det har forårsaket overvekt. Men vi spiser for lite fisk og grønnsaker! Vi bør også heller øke aktivitetsnivået vårt, for meg hjelper det veldig. Gikk faktisk ned ti kg i forrige svangerskap, ikke fordi jeg sultet meg, det gjorde jeg ikke, men pga bekkenløsning gikk jeg og svømte to ganger i uka. Det skal jeg nå også, har fått 20 % sykmelding slik at jeg kan gjøre det i arbeidstida! Da kan man godt spise både poteter og spaghetti og ris, og bacon og kjøtt og digg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå