Gå til innhold

PPT skal utrede datteren min i mai..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har vært i samme situasjon, hvordan gjøres dette? Via skjema?

Datteren min er 2,5 år og er sen både motorisk og spårkelig. Har kommet seg veldig motorisk etter å ha startet i bhg, men spåkelig så sier hun vel et par ord mer. Men fortstår så å si alt. Bruker tegn til tale på henne og har lært masse tegn. Nå praktiserer hun ca 40 tegn:)

Kanskje ikke så rart å ha litt blanede føleser når dagene nærmer seg?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TIl gutten min fikk vi og b.hagen et skjema som vi fylte ut, der er det spørsmål om alt mulig rart alt fra språk til adferd. Så var det 2 stykker fra PPT som var i b.hagen og observerte han og gjorde seg sine notater.

Så ble vi innkalt til møte hvor de la frem det de hadde funnet. Vedbehov videre sender de dere til 2 linjetjenesten.

Vi syntes det var en lettelse at de satte igang ting, det er mye bedre å vite om noe er "galt" slik at man kan gi barnet den hjelpen det trenger.

Skrevet

Så klart, det blir en lettelse for å vite om noe er "galt", for å få hjelp og sånn. Men samtidig litt følelsesladd for det. Blir så mye synsing.

Takk for svaret ditt

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, mi jente var flink motorisk, men hadde ikke språk i den alderen der. Sa kun "mamma" slik at andre kunne forstå henne. Ellers gikk det mye i "ah-ah" og peking/egenproduserte tegn.

Vi fikk diagnosen Ekspressive språkvansker. BUP utredet, og fant tegn som kunne samsvare med ADHD(men satte ikke diagnosen), emosjonelt litt umoden og med sosiale vansker. Har sjekket for kromosomfeil, og der var det heldigvis ingen funn. Vi fikk beskjed om at vi nok aldri får vite årsaken til hennes problemer....

De sosiale vanskene og "tegn til ADHD" kom nok av språkvanskene, og har vært et "etterslep" vi har slitt med til nå når hun er 9. Det er på bedringens vei:)

Ang språket, så brukte vi tegn til tale for å "starte" språkproduksjonen hennes. Spes.ped anbefalte et opplegg med fulltid i barnehagen og en egentime hver dag til språktreningsopplegg. Det ble også lagt vekt på den sosiale treningen etterhvert utenom de egentimene til språk. Dette hjalp utrolig mye:)

I dag snakker hun som alle andre, har heldigvis ikke tegn til lese og skrivevansker, og nesten helt bra sosialt:)

En liten solskinnshistorie fra en mor som var MEGET bekymret da barnet var 3:)

Det er veldig godt å få sjekket alt, selv med "fare for" en diagnose. Men tenk på det slik; en diagnose kan fortelle fagfolk hvordan de best mulig kan hjelpe jenta, og DU vil få lettere tilgang til informasjon om jentas problemer:) Jenta vil forbli den samme, selv om der skulle komme 10 diagnoser, vet du;)

Skrevet

Tusen takk for at du ville dele historien din med meg. Så kjempe fint at datteren din kom seg etterhvert.

PPT holder på med utredning nå og jeg får svar til uka. Er veeeeldig spendt

Skrevet

Hei!

Ville bare fortelle deg at innlegget ditt gav meg litt håp for min egen jente :) Kjenner veldig på angsten for å få satt en diagnose, hvem hadde sett for seg sitt eget perfekte barn som "unormal" liksom. Det har faktisk aldri vært i tankene mine engang...

Jeg er fortsatt veldig sårbar, prinsessa vår er under utredning nå. Har ikke fått noen svar enda. For vår del er de mest bekymret for dårlig samspill/kommunikasjon; bl.a dårlig blikk-kontakt og lite aktiv søking etter leker med hendene.

Jeg frykter akkurat nå at det dreier seg om autisme, men jeg er ingen fagperson. Hun er bare 10 mnd enda, så vi håper bare at hun vil bli tilnærmet normal og fungere bra i livet når vi får satt inn tiltak såpass tidlig.

Takk for fint innlegg, det siste du skrev traff meg veldig, tårene bare renner her.... :)

Skrevet

For vår del er de mest bekymret for dårlig samspill/kommunikasjon; bl.a dårlig blikk-kontakt og lite aktiv søking etter leker med hendene.

--------------

Du burde be om å bli kontaktet av en marte-meo-spesialist som er spesialist på samspill mellom barn og foreldre, og som filmer enten sekvenser eller hele dager.

Har selv ei jente med bl a epilepsi, forsinket språk/motorikk etc som ble filmet pga bl a manglende blikk.

Alle fikk seg en aha-opplevelse når det viste seg etter filming at jenta var en "flakker" av værste sort, og at joda blikk-kontakten var der, men i 3 til 7 intense sekunder i gangen. Jeg ble så vist konkrete metoder for hvordan trene opp kontakten, så akkurat den biten fikk vi løst ganske så fort.

Husk også å be om å bli sendt inn til spesial øyenlege/optiker på sykehuset. I mitt tilfelle skyldtes lite søking etter leker skjeve hornhinner osv, så jenta mi måtte begynne med briller.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Vi skal til øyelege og en annen spesialist i morra allerede, så da får vi hvertfall sjekka synet. Skal også til øre,nese,hals og sjekke hørsel.

Vi har allerede blitt filmet i forhold til blikket, men bare i noen minutter på helsestasjonen sammen med barnepsykolog. På onsdag skal vi tilbake og filme mer, og da skal en av landets fremste barnepsykologer på samspill og kommunikasjon være med, så håper hun har noe å vise oss. Har allerede noen øvelser vi øver intenst på, i forhold til belønning i form av synging/grimaser/overdreven reaksjon når hun selv søker øyekontakt, og full stopp når hun flakker unna. Legen snakka om epilepsi med oss også, siden hun har hatt feberkramper to ganger. Kunne være et tegn på det, men veldig usikkert.

Hvordan er jenta di nå da? Henger hun fortsatt etter jevnaldrende? Er hun gammel? Her er jenta vår bare 10 mnd enda, så vi er egentlig glad det er satt i gang tiltak såpass tidlig, tross alt. Lykke til videre :)

Skrevet

en av landets fremste barnepsykologer OG EKSPERT på samspill og kommunikasjon, skulle det være..

Skrevet

Tøtta er snart fire år.

Fremdeles et medisink spørsmål som ingen kan svare på.

Epilepsien er ganske bra utredet, og hu har nesten ingen større krampeanfall, kun abcenser.

Motorisk er hu som en to-åring.

Språklig er hun som en to-åring, men begynner å bli svært så flink på tegn.

Har vært til snart alt som finnes av fagfolk, og det eneste dem gjør hver gang er å utelukke muligheter og beklage at dem heller ikke denne gangen kan gi noe svar.

Men, men, en blir vant til det svaret også etter hvert.

Heldigvis ser vi stadige fremskritt i riktig rettning.

Men, uansett, en dårlig nyhet har jeg til deg;

Hvis du tror du har "mye" nå, bare vent til du skal ha barnet ditt i barnehage! Da skal du virkelig få se hvor dårlig barnehagehverdagen er tilrettelagt for barn med spesielle behov ;/

Jeg bor i en større by, men alt av fagfolk i nærheten, men bare å få organisert en fungerende barnehagedag er i støytene en halvdagsjobb..........

Skrevet

Huff, ja, vi får krysse fingrene for at vi har vært heldige med den biten hvertfall. De har allerede ordna så hun får ekstra oppfølging i barnehagen fra høsten der hun skal begynne. Fysio og spesped skrøt veldig av den barnehagen vi har kommet inn på, styreren der hadde visst masse erfaring på akkurat det området. Så får stole på det, og se hvordan det går til høsten :)

Vi vet fortsatt ikke så veldig mye mer om status på jenta vår, har endel vann på ene øret som vi skal tilbake med om to mnd når hun blir ett år. Hun var også litt langsynt, men ikke nok til å få briller. Ingen svar på mr enda.

Skrevet

........jepp, og det bla-bla om barnehage og barnehagestyrer hørte jeg også ;/

Men, hjalp det? Nei........

Uansett. Bor du i en større by, og barnehagen begynner på Ba så styr unna........

Skrevet

Datteren min får kjempe fin oppfølging av spesial pedagog og støttepedagog i bhg. Er kjempe fornøyd:) Det var PPT som innvilget dette. Fikk et brev der det stod hva jenta mi hadde fått innvilget i antall timer på spesial pedagog og støtte pedagog. Har dere fått det?

Skrevet

Å jada, har et fint papir hvor det står krav på utvidet oppfølging i henhold til IP samt 8 timer spes ped i tillegg, samt trening og tegnbruk etter Karlstadmetoden.

Men fungerer det? Neida.......

Og jeg kjefter og klager........

Er hakket før jeg drar dattera mi frem i media for å fortelle hvor dårlige barn med spesielle behov blir behandlet i en av norges aller største byer....

Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir forbanna ja. Bruker tegn til tale og Kalstadmodellen på datteren min. Hvor bor dere? Vi bor i Halden.

Skrevet

Vi bor i en større by i Midt-Norge ;)

Men, driver å ser oss om etter hus i nabokommune/nabofylk som eventuelt kan tilby ungen min en bedre barnehagehverdag og på sikt en god skolehverdag.

Skrevet

Det forstår jeg godt. Alt for dårlig at det varierer så mye hvor man bor når det kommer til hjelpen man faktisk har krav på til barnet sitt. Kjenner jeg blir forbanna og irritert!!!!!

Skrevet

Når jeg leser dette vil jeg bare si : Jeg er klar til kamp !

Føler jeg må slåss nesten hver dag for at mine barn skal få den hjelpen de trenger.

Jeg tror kanskje vi bor i nabokommunen din!

Send meg en PM ?

Skrevet

Så vil jeg svare HI :)

Jeg vet hva dere gjennomgår, det er ubehagelig selv om det er bra de får hjelp. Har to barn med to helt forskjellige diagnoser, jeg hadde den samme klompen i magen da nr to ble utredet som nr en.

Håper det går bra med dere og at PPT er flinke til å holde dere orientert, og at kommunen har penger nok til å gi dere den hjelpen dere har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...