Gå til innhold

Blir det rart om ingen skriver sang eller holder tale til konformanten?

Anbefalte innlegg

Det er en litt rar familiekonstellasjon her, og ikke alle er like "gode venner". Så jeg tenkte de får bare prate med hvem de har lyst og ikke føle behov for å gjøre slike ting som jeg skrev i overskriften. Det ser ut til at fars side blir en god del avkortet også("kan ikke komme", "oi, dette kom litt brått på, så vet ikke om det går"(fadder, når invitasjonene ble sendt), "nekter, og barna skal heller ikke"(fars nye, og halvsøsken). Ikke lett. Den eneste jeg er sikker på kommer, er farmor.....

Så det blir den aller nærmeste familie, og jeg vil prøve å lage alt så koselig for konfirmanten som mulig på alle andre plan:)

Jeg klarer ikke lage sang, og skal ellers ordne alt det praktiske, så det hadde blitt litt mye for meg uansett.

Jeg synes jeg sier det jeg ønsker til konfirmanten på daglig basis, så han vet hva jeg tenker:)

Men er det noen som har tanker om spm i overskriften?

Fortsetter under...

Jeg var i en konfirmasjon en gang, der ingen holdt taler, og ingen sang,

Det var den tristeste konfirmasjonen jeg har vært i!

Og jeg har vært i mange konfirmasjoner.

Noen må da kunne si noe til konfirmasjonen. Eller lage en morsom sang, lese et dikt eller ha et innslag sånn at konfirmanten føler seg spesiell.

HI, selv om ikke du kan lage sang, finnes det alltids noen som kan hjelpe deg.

Spør venner og familie. Og hold det hemmelig for konfirmanten.

Det er morsomt å lage sang basert på morsomme hendelser fra barndommen til konfirmanten, og gjør at han føler seg ekstra satt pris på.

Uffameg....;) Ja, men jeg vet ingen som kan lage en sang, jeg.....

Hvilken melodi er vanlig å bruke til slikt, og hvilken er enkel å lage tekst til?

Det har liksom alltid vær min bestemor som har gjort slikt i slekten, og nå er hun død....

Jeg har vært i mange konfirmasjoner, min egen, mine to søsken og en haug med søskenbarn og etterhvert i min manns famile.

I kun en av de konfirmasjonene var det tale og sang, koselig det, men vi hadde det like koselig og morsomt i alle de andre konfirmasjonene.

Både jeg og mine søsken følte av vi var midtpunkt i konfirmasjonene selv om det ikke var tale eller sang til oss, hele familien hadde jo tatt seg tid til å komme i MIN konfirmasjon og konfirmanten visste jo i alle konfirmasjonene at menneskene var der pga han/hun, og for å være helt ærlig er de fleste konfirmanter mest opptatt av gavene!

Vi er en helt vanlig familie både på min og min manns siden, kun ett par som er skilt, så vi hadde ingen problem med å snakke sammen alle sammen og tiden fløy av gårde uten taler og sang, uten pinlige stillheter,

Annonse

Godt å høre:) Kanskje jeg slipper å tenke på dette;)

Jeg har selv alltid syntes det har vært litt "kunstig" med slike sanger osv, og har aldri opplevd at noen holder tale i konfirmasjon. Jeg tenkte tale kunne være erstatning for sang;) Men når andre føler det ikke er nødvendig, så kanskje det ikke er så nødvendig?;)

HI

Den ene konfirmasjonene jeg var i der det var tale og sang blei det jo av og til litt pinlig for konfirmanten, og det er jo på en måte ikke det som er poenget, konfirmanten skal nyte dagen uten å få spotlighten på seg å høre om for oss voksne søte ting fra barndommen, men som for en hormonell konfirmant ofte kan være pinlig.

Ikke stress med det, kommer det naturlig kan du jo si noen ord, og sanger blir veldig kunstige og rare syns jeg.

Jeg synes absolutt det bør være sang eller tale i en konfirmasjon. Det er jo det som gjør det til en konfirmasjon! Og hva så om konfirmanten synes det er litt pinlig der og da? H*n kommer til å tenke tilbake på det senere og synes det er koselig at noen tok seg tid til å si noe spesielt om h*n.

Jeg var i konfirmasjon i dag, hvor konfirmanten hadde bedt om at det ikke skulle være tale eller sang, og det var triste greier. Det var rett og slett som et vanlig bursdaglag bare at gavene var større...

Annonse

I min konfirmasjon så nektet jeg å komme om det skulle vise seg at noen kom til å synge eller holde tale.

De inviterte viste såpass respekt at de da lot være, og likevel så ble det en hyggelig konfirmasjon. Jeg hater sanger og taler.

Jeg har aldri skrevet en tale, og heller ikke en sang.

Men nå har jeg faktisk klort ned en A4 side til konfirmanten, som tale. Så får vi se. Jeg brukte de søkeordene som noen her la inn, og fant litt som kunne brukes.. Takk for dette:)

Jeg får høre med konfirmanten, om han syns det er greit med en liten tale.

Uff... det er jo bare familie, men likevel er det litt skummelt;)

HI

Komfirmasjon (bryllup, dåp og andre selskap også for den saks skyld) uten sang og taler er supert.

Taler er en ting, men sanger er som pest og ødelegger mye bra stemning og samtaler i selskapet.

Så en komf uten sanger er bedre enn en med.

Jeg er ikke vant til taler og sanger i konfirmasjoner, men det har vært kjempehyggelige tilstelninger likevel. Har vært i et par bryllup hvor den ene talen/sangen var verre enn den andre, jeg hadde mest lyst til å synke i jorda. Heldigvis er min samboer av samme sorten som meg og familien min, så her blir det ingen flaue opptredener verken i dåp, konfirmasjon eller bryllup fremover :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...