cherry coke Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Uff...hører nå at hun ligger å hoster. Har hostet om kvelden/natten lenge nå, men sover godt. Hun er i kjempeform om dagen og hoster ikke i det hele tatt, og er ikke snørrete. Burde jeg ta henne til lege? Var noen som sa til meg at det var typisk at barn fikk "dynehoste" dvs begynner å hoste med en gang de sovner....stemmer dette da?
pinglo Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Har samme problem med snuppa mi. Har nevnt det for lege og helsestasjon flere ganger. At hun hoster fælt om natta.. Men det er visst helt normalt, ikke noe farlig.. Har de sagt. Men kanskje en ide å oppsøke noen som vet? Liker ikke å få den beskjeden, når noe bekymmrer meg.. At det er helt normalt liksom..
cherry coke Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2009 Hun hadde det i en periode tidligere også, og da sjekket de henne for astma, men det hadde hun ikke. Da kunne de ikke gi en forklaring. Tror jeg får det sjekket ut uansett..
Gjest Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Astma ? Sønnen min på 3 år hostet ekstremt mye på natten, men var helt fin på dagtid. Han går på astmamedisiner nå og de fungerer veldig fint. Nå er det 2 dager siden vi sluttet med de for å se hvordan det går og jeg hører nå at han er i gang med hostingen igjen, så da begynner vi på astmamedisiner igjen i morgen.
pinglo Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Har tenkt astma el no sånt jeg og. Men de har ikke gidda å sjekke henne. Men tror jeg må ta fatt i det snart, for å få sjekket det ut. Tvinge legen til å ta prøver osv. Høres så fælt ut, når hun ligger å hoster hele natta gjennom i lengre perioder.
Ranveig R Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Kor gamal er ho? Har ho vore forkjølt med hoste og så har hosten berre fortsett? Jenta vår var forkjølt og hosta så kvar natt i 2 mnd etterpå (enkelte netter mykje/ille, så ho kasta opp). Neste gong ho var forkjøla hosta ho i 1 1/2 mnd. Og så 2 mnd deretter. Var til utredning på barneklinikken og dei gav ho diagnosen infeksjonsutløst astma. Begynte på astmamedisin då ho var 11 mnd gamal (flutide forebyggande morgon og kveld kvar dag, og ventoline i tillegg når ho hostar). Dette førte til at kvar gong ho har vore forkjøla etter det, har ho ikkje hosta i meir enn 1-2 veker i etterkant. No om ei veke skal vi diskutere med fastlegen om vi skal prøve å kutte ut medisin i sommar og sjå korleis det går. Ho har vore hostefri i over 3 veker no, så det ser bra ut. Tenker sommaren blir bedre enn vinteren. Infeksjonsutløst astma ("barneastma") er noko dei fleste vokser av seg før skulealder.
Lille & Bittelille Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Huff da.. Stakkar liten.. Jenten min holdt på slik også, "dynehoste" som de sier. Etter flere turer til legen, fikk vi astma medisin til henne, og etter det har hun ikke hostet en eneste gang! *bank i bordet* Hun fikk medisin for vel to år siden. De første to ukene fikk hun morgen, dag og kveld, så trappet vi ned etterhvert. Nå trenger hun bare å få medisin når hun blir forkjølet, rett og slett for å unngå "dynehosten". Kanskje du kan prøve å "bygge opp" hodesiden av sengen hennes, om du ikke allerede har gjort det? Jeg tok noen bøker og la under beina ¨på sengen, så hun kom litt opp. Evt en pute under madrassen..? Dette er ihvertfall ting som fungerte for oss Lykke til!
cherry coke Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2009 Hun er 3. Forrige gang fikk hun hostesaft (efidrin??) og etter to dager var hun helt fin. Tror jeg må be om en skikkelig sjekk. Kan de finne ut om det er slik astma kun hos fastlegen?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. mai 2009 #9 Skrevet 2. mai 2009 Gutten til ei venninne holdt også på slik, og det viste seg at det var mugg på soverommet hans. Han hostet også bare når han la seg, var helt frisk på dagtid.
cherry coke Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. mai 2009 Tuller du? Oisann....kan jeg sjekke dette må noen måte selv?
Expat Skrevet 2. mai 2009 #11 Skrevet 2. mai 2009 Sjekk sengebunner og dyner. De bør være allergisikre (altså helsyntet, skummadrass og syntetfyll i dyna). Men natthoste er standard astmasymptom, ja! Det er veldig deilig å ha en inhalasjonsspray rett før leggetid.
Lille & Bittelille Skrevet 2. mai 2009 #12 Skrevet 2. mai 2009 Min jente har også fått efedrin, som hjelper veldig godt! (bruker det selv også, da jeg har infeksjonsutløst astma) Jeg har bare vært hos fastlegen med henne, han anbefalte meg å prøve astma medisin, da han regnet med hun hadde det samme som meg. Og det er visst veldig vanlig, og de aller fleste vokser det av seg. Jeg hadde bedt om å få prøve, så merker du veldig fort om det virker eller ikke. Det er ihvertfall helt forferdelig (både for deg og henne) å hoste så sårt..
cherry coke Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 2. mai 2009 Uff=( Synes atma høres så fælt ut! Har en i familien som har det (voksen) og han blir fort sliten og tungpustet. Men slik er ikke hun i det hele tatt. Hun er frisk som en fisk på dagtid og i full vigør. Hun har sluttet å hoste nå, det er som oftest i innsovningsfasen og en liten tund ut i søvnen. Ikke om morgenen eller om hun våkner på natten. Får ringe legen på mandag uansett. Takk for svar alle sammen=)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. mai 2009 #14 Skrevet 2. mai 2009 Det vet jeg ikke. Hun fikk noen med peiling til å komme og se:) Hun hadde først hatt han til lege, og sjekket ut det meste. Så muggen var liksom det siste de sjekket.
Lille & Bittelille Skrevet 2. mai 2009 #15 Skrevet 2. mai 2009 Masse lykke til! Det går så bra! Klem til deg
Verdens tøffeste mamma Skrevet 2. mai 2009 #16 Skrevet 2. mai 2009 Min datter holdt også på slikt. Var så fælt å høre på.. Og så sov hun så dårlig, stakkars.. Vi har vært til utredning for astma.. Nå får hun medisiner og er en helt ny unge.. :-)
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 2. mai 2009 #17 Skrevet 2. mai 2009 Min eldste holdt på sånn i vinter, vi ble henvist til øre-nese-hals-lege, og fikk astmamedisin, selvom det ikke er påvist astma. Hun fikk Flutide og babyinhalator mot plagene. Begynte med 2 doseringer morgen og kveld, nå har vi kun en dosering på kvelden. Hoster så godt som aldri lenger, og det hjalp veldig.
solita 06 Skrevet 3. mai 2009 #18 Skrevet 3. mai 2009 Mye pollen nå så kan jo hende hostingen er ekstra ille en periode? Har hun skinnfell i senga? Gutten min hadde det og hostet mye selv om fellen ble både luftet og vasket jevnlig. Han ble mye bedre etter at jeg begynte å legge fellen under lakenet. Like varmt men mindre støv :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå