Gå til innhold

Hvis man er gift, hva er oddsen for at man må dele barnet 50-50 ved samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

? Inspirert av vold i hjemmet på klikk.no

Skrevet

Kommer vel ann på mannen, noen synes det er greit å være helgepappa, mens andre vil ha ungene mest mulig...

Eller tenker du på hva sjansen er for at en domstol bestemmer det?

Skrevet

Hovedinnlegger her... jeg lurer på hva en domstol vil dømme om de tjener nogelunde likt og om de tilsynelatende er vanlige omsorgspersoner begge to.

Skrevet

Takk Overlord.

Skrevet

jeg trenger hvertfall ikke bekymre meg,han deltar lite selv om vi er gift,så det blir vel ikke mer enn helge pappa om vi skilles....

Skrevet

det vet man jo ikke på forhånd anonym 19.04 men jeg vil tror at sansynligheten for at mor får hovedomsorgen er større jo mindre barnet er. men far får sikkert utvidet samvær om dere bor i nærheten av hverandre.

det alle aller beste hadde vært om dere klarte å bli enige.

Skrevet

Finnes det noen advokater i oslo som er flinke på familierett? Venninna mi trenger hjelp. På forhånd takk.

Skrevet

Dersom man ser på statistikk er det høyst sannsynlig at mor får hovedomsorgen dersom de ellers stiller likt. Så kan man jo diskutere hvor rettferdig dette er, men det er en annen diskusjon.

Grunnen til at en domstol aldri vil idømme 50-50 er fordi dette er en ordning som krever at foreldrene evner å samarbeide godt. Og det gjør de jo neppe når det blir en rettssak ut av det. Det er også diskutabelt hvorvidt dette er den beste ordningen for barna, men det er også en annen diskusjon...

Skrevet

I dette tilfelle er far voldelig og aggressiv, men han vil ha 50-50 og mor har ingen beviser. Nå blir hun i forholdet for at hun tror faren vil klare å få omsorgen eller 50-50. Hun vil rett og slett beskytte sitt 15 måneder gamle barn.

Skrevet

Fordi han har omsorgsvilje, men ikke omsorgsevne. Når han blir sint svartner det for han og da vet han ikke hva han gjør. Men det er ikke av en sånn karakter at politiet og barnevernet har vært inblandet. Det har vært noen blå øyne og frihetsberøvelse.

Skrevet

Jeg ville rådet henne til å diskutere fremgangsmåte med barneverntjenesten i kommunen. Evnt. anonymt.

Skrevet

Takk for svar overlord. Jeg har også anbefalt henne å slippe noen hint til familievernkontoret. Håper virkelig dette ordner seg til det beste for dem alle. Jeg husker selv hvor forferdelig sinnamann faren min var da jeg var mindre. Hvis mor og far hadde skillt seg og jeg hadde mått være hos han halve tiden vet jeg ikke hvordan det skulle ha gått. Jeg håper selvsagt mannen til venninna mi forandrer seg og blir en koselig fyr. Dette går som sagt i perioder, og tidevis er han snill. Dessverre tok han også kvelertak på henne og jeg er faktisk litt redd for hennes liv. Hun er en sånn forsiktig dame som aldri sier mot han, så jeg fatter faktisk ikke hvorfor han blir så provosert. Det eneste hun prøver å holde på er at de ikke krangler foran barnet, men han ser ikke ut til å bry seg om dette og blir enda mere provosert av at hun ungår konflikter når barnet er tilstede. Jeg har selv hørt at hun ber han vente til ungen skal sove på dagen, men den gang ei... dundre dundre.

Skrevet

Man MÅ aldri 50-50, ingen kan bestemme at det skal være 50-50, det er noe foreldrene må være enige om. Detsom det blir en rettssak om et 15 mnd gammelt barn, er det høyst sannsynlig at det blir mor, da tatt i betraktning av omsorgshistorien. Hvem har vært hejmme i permisjon? Hvem har tatt hånd om barnet om natten? Vært hjemme ved sykdom? Hvem har tatt barnet til legen? Hvem er barnet vant til gjør hva? Konsekvensen av et samlivsbrudd skal være minst endring mulig for barnet.

Dersom mor er utsatt for vold, bør hun komme seg ut av forholdet snarest. Selv om faren aldri har utøvd vold mot barnet, er det svært skadelig for barnet å vokse opp i et hjem der det utøves vold. Det blir en oppvekst for barnet i en evig tilstand av frykt; frykt for å miste den omsorgspersonen det utøves vold mot og frykt for voldsutøver og konsekvensen av vold. De som skal være din tygghet i livet, står barnet overfor tap av en omsorgspersonen som kan bli skadet og drept (voldsoffer) og en som kan skade og drepe (voldsutøver).

Barn som er vitne til vold lever under omsorgssvikt.

http://www.atv-stiftelsen.no/filer/ATV.pdf

Les brosjyren!

Skrevet

Takk til 2024 og overlord for mange nyttige perspektiver. Mvh HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...