Gjest Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Gutten min er 4 mnd om en uke. Har fullammet hver 2. time og oftere døgnet rundt til nå. Grei vektopgang. Jeg ønsker ikke at han skal gråte når han trenger meg. Så snart han er litt urolig så er jeg frem med puppen. Det gjør at han ikke er så veldig sulten og spiser lite om gangen og må ha mer mat om kort tid igjen. En ond sirkel. Er kjempesliten og gått ned 24 kg siden fødselen. Nå følte jeg at noe må gjøres ellers kommer jeg til å gå rett i bakken. Siste 2 dager er jeg kjempestreng og venter minst 3 timer mellom måltidene. Kl.1900 på med pysjen, amming og han sovner ved 2000 tiden. I tillegg har jeg flyttet ut av soverommet og sover på gjesterommet til ca 0230-0300 når det er tid for neste amming og neste der igjen ved 0700 tiden. Mannen min sover med han og får han til å sove uten mat når han våkner. Ting fungerer mye bedre nå. Han spiser bedre og lengre ved måltidene. Jeg føler meg mye bedre fysisk siden jeg får iallefall 5 timers sammenhengende søvn. Men har SÅÅÅ DÅRLIG samvitighet. Får han for sjeldent mat? Er jeg en dårlig mor for å ha satt mine behov først? Han gråter aldri, men nå blir han veldig sutrette og liksom fortvila i stemmen når det går for lenge mellom måltidene. Det går rett i hjertet på meg. Sliter skikkelig med tanken at han kanskje er sulten og ikke får mat. Han er jo så liten enda.
Ignatz Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Jeg synes det er kjempebra at du tar litt tilbake kontrollen over ditt eget liv. Det er veldig viktig for deg og for babyen at du også har det bra, og det har du ikke når du sliter deg fullstendig ut på amming. Babyen din justerer selv matinntaket slik at h*n spiser mer om maten blir servert sjeldnere. Når ungen er så stor som din skal det fint gå ann å gå fire timer mellom måltidene, så tre timer høres helt greit ut. Bare husk på at noen dager er barnet mer sulten, så da må du gi litt oftere. Det merker du fort... Jeg må bare legge til at jeg syns alt for mange sliter seg fullstendig ut for å tilfredsstille "behov" som de selv har skapt hos barnet. Da gjør de bare seg selv og resten av familien en bjørnetjeneste. Av og til må de voksne ta kontrollen. Spedbarn vet ikke alltid hva som er best for seg selv, det er jo ikke så rart. Lykke til.
eplejente Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Det er absolutt ikke for sjeldent, hver tredje time! Så vidt jeg vet trenger de i den alderen mat kun hver tredje-fjerde time. Jeg har en baby på 8 uker, og han trenger mat kun hver tredje time. Holdt på ganske lenge fra fødselen ¨amme annenhver time, natt og dag, men det er ikke sunt for hverken mor eller baby. Han blir egentlig aldri ordentlig mett eller sulten, og så går det som du sier i en ond sirkel. Det tar noen dager, kanskje litt lenger, å venne ham til det, for i fire måneder har han jo fått mat annenhver time! Men det er helt riktig det du gjør, bare hold ut så skal du se at han blir mye gladere etterhvert, og det vil også du. Hold ut og stå på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå