Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 På generellt grunnlag: Hvor mange halvlitere mener dere det er forsvarlig å drikke når man har ansvaret for barn/baby?
Tommage♀♂ Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 1-2. Spørs hva man tåler, og om barnet er frisk og rask ved leggetid. Er barna våkne gidder jeg ikke drikke noe i det hele tatt
*toppris* Skrevet 1. mai 2009 #3 Skrevet 1. mai 2009 hvis vi har barnepass her hjemme, altså barnevakt så er det nulltoleranse.. selvsagt... men kan godt ta meg ett eller to glass vin selv. gjør ingenting om pappan vil ta seg en øl på kveldstid.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #6 Skrevet 1. mai 2009 Halvlitere klarer jeg ikke forholde meg til, drikker bare rødvin. Og tar meg gjerne et glass eller tre når lille er i seng. Kommer, som nevnt over her, an på hva man tåler. Dritings med ansvar for barn er ikke cool.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #7 Skrevet 1. mai 2009 Jeg har aldri forstått meg på de foreldre som skaffer seg barnevakt, går ut og drikker seg dritings, kommer hjem og sender barnevakten hjem...... Hva er da vitsen? Jeg mener at dersom de har planer om å ta seg "fullt ut" på byn, så bør de ha barnevakten til dagen etter!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #8 Skrevet 1. mai 2009 Ser at flere over her mener at dette kommer an på flere ting: om det er snakk om barnevakt eller foreldrene selv, om man ammer eller ei osv.. Dersom man er alene om å passe barna/-et, bør man ikke røre alkohol, syns jeg.Hva hvis noe plutselig skjer - skal man da fyllekjøre til legevakta? Nei - er det ikke mer enn én voksen til stede, bør man holde seg unna alkoholen. Og er det flere til stede, bør alltid (minst) én voksen forbli edru! Alkohol og barn hører ikke sammen i min verden...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #9 Skrevet 1. mai 2009 Ok, kan spesifisere hva diskusjonen egentlig gikk ut på. To foreldre, to barn (der ene er baby) Far er på besøk hos kompis noen timer på kvelden. Drikker 4 halvlitere. Kommer hjem. Mor blir småirritert fordi hun har bakvakt i natt (dvs. at hun kan bli kalt inn på jobb på meget kort varsel og far blir da alene med begge barna) Mor mener at 4 halvlitere er for mye drikke når man skal ha ansvaret for to barn. Far mener mor overreagerer fordi 4 halvlitere ikke er mye.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2009 #10 Skrevet 1. mai 2009 Mor overreagerer IKKE i det hele tatt!!!!!!!!!!!!!!!! Far burde vite bedre!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #11 Skrevet 2. mai 2009 4 halvlitere på min man kan ikke merkes i det hele tatt iallefall. Så om dette er greit at han drikker i det hele tatt så syntes jeg ikke fire var altfor mye. Men her er det alltid en helt edru til enhver tid =)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #12 Skrevet 2. mai 2009 Jeg har ikke sertifikat, så hvis man ikke kan røre alkohol fordi man skal være kjørbar selv i fall noe akutt skjer, så kan mannen min aldri gå på fest eller reise bort, jeg kan aldri være alene med barna på dagtid osv - dere skjønner tegningen. Man har taximuligheter hvis det er "normal sykdom". Hvis noe alvorlig skjer vil jeg aldri be mannen min kjøre barnet til sykehus, da ringer jeg faktisk ambulanse. Jeg vil ikke drikke meg så synlig beruset at barna opplever en "ekkel mamma", men vi kan mer enn gjerne dele en flaske vin mens ungene sover, null problem for oss. Hva gjelder halvlitere er grensen om begge drikker, tre, evt fire for meg, og seks for ham.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 2. mai 2009 #13 Skrevet 2. mai 2009 Jeg synes alltid det blir litt rart når man argumenterer mot alkohol og barnepass med at en må kunne kjøre bil til enhver tid. Her i huset kan ingen noengang kjøre bil så da er vi kanskje fryktelig uansvarlige? Jeg synes ikke fire halvlitere høres så mye ut på en voksen mann jeg da, jeg har ved flere anledninger tatt med to-tre øl her hjemme på kvelden og jeg regner med at mannen din tåler mer alkohol enn meg.
becky+litjguten Skrevet 2. mai 2009 #14 Skrevet 2. mai 2009 Synes også at det blir merkelig å bruke kjørbarhet som argument. Jeg kjenner da mange som ikke har bil/førerkort, men jeg synes jo ikke at det er uansvarlig at de skal få barn. Om min mann hadde kommet hjem med fire halvlitere innabords så hadde jeg ikke reagert overhodet. Fire halvlitere er ikke mye og dessuten så "endrer" hverken han eller jeg med noe særlig når vi drikker alkohol. Vi drikker jo ikke noe særlig med alkohol når mini er våken, men kan godt ta en øl til grillmaten f.eks. Mini sover godt på natta og våkner så godt som aldri før på morgenkvisten. Har derfor heller null problem med å sende barnevakten hjem selv om vi begge har drukket noen halvlitere. Er aldri slik at jeg ikke kunne ha trøstet, fått ham til legevakten, skiftet bleie eller noe annet i løpet av natten. Nå er dette med alkohol for mange et ganske sårbart tema og mange har veldig dårlige erfaringer så det er jo ikke noe fasit på spm. Dersom jeg hadde et veldig anstrengt forhold til alkohol og omsorgspersoner så hadde jeg nok blitt skuffet over at min mann ikke respekterte det når sjansen var stor for at jeg måtte dra. Men det handler ikke om mengden alkohol som sådan.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #15 Skrevet 2. mai 2009 4 halvlitere? Det er jo ingenting, det. En er ikke ute av stand til å ta seg av barn da, om det skulle være noe. Taxi og ambulanse er gode alternativer om en må ha legehjelp. Det er det uansett, alkohol eller ikke, for da har en mer mulighet til å ta seg av barnet(trøste og følge med) enn om en kjører bilen. Og skjer en ulykke, og barnet blir skadet, så er en oftest som forelder veldig stresset, og dermed ingen trygg sjåfør, uansett. Greit at edru er det beste til vanlig, men å ta seg noen halvlitere har da lite med grøftefyll å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå