annie-77 Skrevet 1. mai 2009 #1 Skrevet 1. mai 2009 Hei. Mye og ta tak i her, men i hovedsak er hun lynrask! Hun hører ikke når vi sier nei, hun stikker av,klatrer på alt mulig, er helt uredd og fryktelig sta. Takk og pris at hun har søsken som kan passe litt på, men merker nå at jeg stadig vekk ikke sier nei til henne fordi hun ikke hører like vel... Ikke bra! Ille slitsomt. Ser jo at det er behov for flere regler for henne, men gruer meg til og sette i gang for ho er fryktelig sta. Samtidig så er jeg usikker på hvor mye som kan forventes av ei på 17 mnd. Noen eksempler Åpne kjøleskapet og hente ting er moro! Stikke av ute er moro! Klatre opp på stoler,bord,sklier,armlener er digg, og så stå og danse på toppen uten og holde seg! Tømme innholdet i klesskap (åpner døren til soverommet selv). Fyke rundt fra ting til ting (vi har ikke mye leker på gulvet om gangen, men alt kan jo bli en leke i de rette hender...). Håper noen har innspill, vi har lekegrind, er ute 2 ganger for dag og hun spiser vanlige sunne måltider. Merker at jeg blir veldig sliten av dette, og det og besøke andre uten barn er noe jeg helst unngår nå om dagene.
3småtroll♥ Skrevet 1. mai 2009 #2 Skrevet 1. mai 2009 Har det slik jeg også med lillemann på 1år;) Er vel ikke annet å gjøre enn å ha klare grenser og være konsekvent! Det hjelper ikke å kjefte, men et besemt nei og flytte henne fra situasjonen er nok det eneste riktige. Det sies jo at man ikke skal bruke ordet "nei" så mye,men om ikke annet så er hvertfall det noe de skjønner. Etterhvert som hun blir større kan du jo variere med ting som "det må du ikke gjøre", "det får du ikke lov til" osv. Viktig å forklare hvorfor de ikke får lov! Noe som kan lette situasjonen nå er jo selvsagt å sette barnesikring på dører og slik så hun ikke får åpnet de. Men en gang må hun jo lære hva hun ikke får lov til... Dersom du setter på slike låser kan du hvertfall forskyve kranglingen til hun blir litt eldre og ev. forstår mer;) Når det gjelder klatring lar jeg lillemann klatre på ting som ikke egentlig er så farlig å dette ned fra i håp om at han lærer av litt knall og fall;) Uansett er jo denne tiden slitsom for de skal jo utforske verden og det er jo tross alt et godt tegn at de er aktive;)
annie-77 Skrevet 1. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. mai 2009 Hei, ja det var et godt tips og sikre døren, en liten krok på den gjør jo at hun kan gå i gangen uten og kunne gjøre noe ugang i klesskapene!! Takk,takk. Er jo mye moro med ei slik tulle som vil gjøre alt mulig og helst gjøre det selv!! Men nå begynner det og ta av her, må jo kunne sitte litt i ro (fester henne med sele i barnestolen, og må holde henne fast om vi skal få bladd mer enn 1 side i boken hun kommer med og vil se i). Er ille vanskelig og være streng mot henne, for jo mer uskikkelig hun er jo mere gliser hun :-) Flere råd mottas med takk, godt og høre at vi er fler i samme situasjon!
Gjest Skrevet 1. mai 2009 #4 Skrevet 1. mai 2009 Har en liten villstyring på 14 mnd jeg også. Har jo barnesikret mye, men man kan jo ikke barnesikre alt, noe må han jo lære også.. men det går tregt for å si det sånn. Hører ikke, bare kjører på liksom. Forklarer jo stort sett for han når jeg sier nei, men han skjønner jo ikke det når han er så liten... Ingen gode råd her heller, bare bekymret hvordan det skal bli fremover med en liten Emil i lønneberget i hus :-D
kitty08 Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Jeg vil ogsaa ha raad ... Hun har tatt av fullstendig den siste uka etter at hun knekte klatrekoden ... Bare 14 mnd ...puuh hvordan skal dette gaa fremover ? ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Vi har hatt turboprins hele veien og har kanskje ikke så mange gode råd å komme med, men ser at det meste av sprellene kommer og går i perioder. (han er nå 17 mnd) Skjønner godt hvordan dere har det, ikke noe gøy å være sammen med andre når barnet er så aktivt. I lange perioder har ikke vi heller kunnet gjøre på så mye annet en å være ute eller hjemme hos oss selv. Ganske riski å være på handletur med en som IKKE sitter stille i handlekurven. Er redd den skal velte og har et par ganger tatt ham i luften, da han har holdt seg fast i kanten ved rullebåndet på kassen og dratt seg ut av setet. Og lite vits i å besøke noen, når 99% av tiden går med til å holde ungen unna ting. Når det gjelder tømming av skuffer og skap, har vi enkelte steder der han bare får holde på. Har lært ham å rydde det på plass igjen og noen ganger gjør han det. Virker som fasen har gått litt over nå, for det er sjelden han tømmer skuffer for tiden. Andre rom låser jeg og noen skuffer er sikret. De farligste møblene som pallen har vi flyttet vekk, mens turning i sofaen ikke lenger aksepteres. Når han er i sofaen viker jeg ikke fra ham og setter ham konsekvent ned om han reiser seg opp. (gjør det samme i badekaret) Vi holder oss egentlig minst mulig inne i huset, da han finner på mest sprell om han kjeder seg. Sørger derfor for å være i masse aktivitet ute, da vi på den måten sliter ham litt ut. Nå har vi jo bare en, så det er nok enklere for oss å sette grenser og være konsekvente enn om vi hadde flere vi skulle fulgt opp. Forøvrig har vi droppet den påtenkte sydenturen i sommer, da jeg ser på det omtrent som "misshandling" å skulle forsøke å holde ham rolig inne i et fly i flere timer. Trøster meg med at min mann var sånn som barn, men er veldig rolig nå. Men en storsjarmør er han i allefall:)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Jeg fikk et godt råd av min søster som faktisk har fungert ganske bra i tilfeller der mini ikke hører etter og synes det er moro når vi er strenge og sier nei. Det er å huske at en for all del ikke skal kave seg opp og lage minst mulig styr ut av ulydige handlinger. Feks. gå rolig bort til ham og si med normal men bestemt stemme at nei, det er ikke lov og flytte armen rolig bort fra tingen som det ikke er lov å røre. Da er det ikke like morsomt som når mamma og pappa blir rare i fjeset og kanskje bykser frem og roper litt...
Gjest Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Anonym 13:22 Det er som å høre om min gutt på 14 mnd. Faren var også sånn men ble kjempe rolig i 7-8 års alderen. Så det er håp:-) Det er jo ofte at de som er viltre som små blir rolige når de blir eldre og omvendt. Vi får satse på at de blir rolige og fornuftige tenåringer som ikke roter seg borti masse rart. :-)
Yo&La+spire Skrevet 2. mai 2009 #9 Skrevet 2. mai 2009 De er nok sunne og normale unger hele gjengen;) Jenta mi har også alltid vert veldig aktiv. Hun klatrer og klyver, står på gyngehesten og gynger uten å holde seg, hopper fra kommoden og ned på gulvet, går i alle skuffer og som ikke er sikret og løper stort sett rundt og hviiiiner;) Det er rett og slett bare slik unger er i den alderen, og det er jo kjempebra å se at de er aktive og uredde, synes eg...kansje veldig slitsomt nå, men garantert morsomt senere;) Mine tips er først og fremst og sikre alle skap og skuffer og ta vekk alt som kan knuses og ødelegges. Da sparer du deg for mange dumme situasjoner. IKKE overbruk ordet nei. Da mister det effekten. Bruk nei i situasjoner der det er farlig for ungen, eller ting av verdi kan bli ødelagt. Ellers holder det å si f eks "du må ikke gjøre det" og ta hånden vekk eller rett og slett hele ungen;) Det er ikke sant at "nei" er det eneste som virker, alt virker dersom du tar tiden til hjelp (man føler ofte at nei hjelper mer, men det har nok noe å gjøre med at en blir litt streg/skarp i stemmen når en roper det). FORKLAR alltid hvorfor barnet ikke skal gjøre sånn og sånn...de forstår det kansje ikke nå, men du er glad du gjorde når du plutselig en dag om noen mnd oppdager at de faktisk har forstått! Jenta mi prøver aldri å ta på ovnen lenger, fordi hun nå vet hva vondt er og eg har sagt at man ikke må ta på ovnen for da får man vondt (hun har ikke brent seg på den tidligere), men det tok en stund før hun tok koblingen.... Avled raskt etter at du har forklart. Gjør det på en rolig måte, og oppfør deg som om det som barnet har gjort galt ikke er noe å bry seg og...Ikke gi det noe mer oppmerksomhet enn at du forklarer "at man skal ikke gjøre sånn fordi..." Avledning funker ikke alltid da...men er verdt et forsøk! Og husk at det går over altså, men gjerne ikke før det har blitt litt verre, hehe....Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #10 Skrevet 5. mai 2009 Godt å lese alle desse innlegga - då veit eg at jenta mi er normal og ikkje overaktiv. Frisk og sunn
The Bad Gal Skrevet 8. mai 2009 #11 Skrevet 8. mai 2009 Har samme type jente, men synes mest bare det er gøy. Vet ikke om jeg har så mange gode råd, men det jeg gjør er å prøve å la henne slite seg ut, da har hun det både gøy og får ut energi samtidig. Oppførselen blir som verst når hun kjeder seg og vi ikke finner på noe, så det er best å unngå. vi er heldig å ha stor hage og fin gangvei uten biler nær på vei til butikk o.l, så vi er mesteparten av dagen utendørs om været tillater det. Er det ikke til å være ute, så baker vi, teller småpenger, herjer eller drar på kjøpesenter hvor hun kan springe villmann, se på dyrebutikken, leke på toys'r'us, se på andre barn, få oppmerksomhet fra folk, spise rundstykke og undersøke alt mulig rundt om i senteret. Antar du ikke har henne i barnehage, det har ikke jeg heller, men vurderer å ha henne noen få timer i uka fra høsten eller neste år av, slik at hun får rast ifra seg skikkelig, vet at mange unger blir litt "roligere" i hus når de har slitt seg ut i barnehagen. En del unger kan bli litt sure når de bare må være hjemme med mor, ihvertfall når de når en viss alder. Synes bare du skal være glad for at du har en frisk og aktiv frøken, og så må man nok bare lukke ørene og la dem hyle og bli sinna når d blir irettesatt, det går jo stortsett over ganske raskt likevel. (har dronninga av krokodilletårer her)
annie-77 Skrevet 11. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 11. mai 2009 Ja mange små villstyringer rundt omkring. Stemmer at ho ikke er i b.hage ja, men ho har ei storesøster som er endel hjemme så hun får lekt mye med henne og. Dagens moro besto i og klatre opp i sofaen (nylært ferdighet), gå opp på armlenet, bøye seg over stresslessen (som sto med ryggen inntil sofaen fordi søster så på barneTV) og slå kolbøtte over stolen og havne på gulvet med et digert glis! Hjelpes land, tror jeg må handle flere gåvogner,tuneller og hindre så jeg kan lage tarzan-løype i stua :-) :-) Hi,Hi... Nei, takker for at det er vår og fint slik at vi kan være mye ute!!
annie-77 Skrevet 13. mai 2009 Forfatter #14 Skrevet 13. mai 2009 Joda, men som jeg nevnte slites jeg nesten helt ut her,og ba derfor om råd til og takle hverdagen. Og jeg har fått noen gode innspill! Takker! Den eldste ungen vår er en helt annen type, så jeg var ille godt vant..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå