Gå til innhold

Går alle ned i vekt av amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født for 4 uker siden og fullammer. Vet at man ikke skal slanke seg når man ammer, men ønsker å gå ned en 5 kilo. Hva kan jeg gjøre foruten å spise nok og sunt? Jeg går en times tur daglig, og spiser sunt. Men vekta har stått stille i 2 uker. De første to ukene mistet jeg 11 kilo som jeg la på meg under svangerskapet. Er det noen som har noen tips? Kan det være at jeg ikke spiser nok? Hvor myw forbrenner man ekstra daglig av ammingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjære deg, det tar tid! Du skal konsentrere deg om å mate småen din og spise sunt og godt for din lille!

jeg fikk min for snart 8 mnd siden, og har nå gått ned mer enn det jeg veide før jeg ble gravid. Har ikke vært så flink med å trene, men gått masse turer, trent i perioder hjemme. jeg leste et sted at man forbrenner 500 kalorier hver gang man ammer... Så om noen mnd er du vel gjerne tynnere enn det du var før du ble gravid.

Men det er veldig forskjellig fra person til person det der.

Skrevet

Jeg fullammet i 5 mnd, ammer myye enda og gutten vår er nå litt over 6 mnd. Jeg går IKKE ned i vekt av å amme! Så individuelt ja..500 kalorier stemmer iallefall uansett ikke, det er sykt mye.

Skrevet

Her fungerer amminga nesten omvendt. Har fått et enormt snop, og spesielt sjokoladebehov som jeg aldri har hatt før. Er vanligvis ikke engang glad i sjokolade :( Fødte for 3 mnd siden og har bare gått ned 6 av 10 kg.

Skrevet

Ting tar tid, ikke stress:) Har hørt att en trenger ca 2 skiver brød med hvitost på ekstra nåe en ammer:)

Gjest yrild
Skrevet

Jeg har det som anonym her, bare at jeg gikk opp 16 kg og har kun gått ned 8.... Er sykt sugen på søtt (noe jeg normalt ikke er) så det er vanskelig a gå ned ja...

Ville uansett ikke stresset det iom at hvis du går ned for kjapt kan avfallsstoffer ga ut i morsmelken, men spise sundt, mye bevegelse og masse vann er jo bra :-)

Skrevet

Jeg er helt enig i at tålmodighet er et stikkord her. 4 uker er jo ikke mye! Jeg fødte for 7 mnd siden (fullammet i 6 mnd), og har gått ned det jeg la på meg i svangerskapet, det vil si ca 25 kg. Det har gått litt i tykk og napp, og vekten har absolutt stått stille i perioder. Jeg er sikker på at du kommer til å gå ned mer om du fortsetter å amme. Jeg har også lest flere steder at man bruker ca 500 kcal når man fullammer. Synes ikke det høres mye ut heller - når man tenker på at babyen lever kun av melken. Den inneholder jo en del energi....

Jeg spiser nok mer enn da jeg ikke ammet, og derfor har vekten stagnert nå. Spiser en del sjokolade, gitt :-/

Skrevet

Kanskje i døgnet ja, men ikke HVER gang man ammer..da hadde vi vært anorektiske alle sammen ;)

Skrevet

Takker for svar, jenter...Dere har nok rett i at jeg må gi det tid..selv om man er utålmodig etter å få kroppen sin tilbake! Skal fortsette med å spise sunt og gå mange trilleturer med lillemann, så går det vel litt av etterhvert! Er ihvertfall veldig glad for at ammingen går kjempefint, og at småen legger på seg:)

Skrevet

Ja for all del - pr. døgn. Hvis det var pr amming så skulle jeg jammen kjørt på med noen økedøgn nå før sommeren ;-)

Skrevet

Jeg har ammet dag og natt i over ett år og har ikke gått ned en kg! Men vet det e r mange som gjør det.

I teorien skal man lettere finne tilbake til matchvekt ved amming enn hvis man av ulike grunner må gi MME..

Skrevet

Beklager, men jeg ikke ikke ned i vekt av amming. Hva legger du i ordet slanking? Å ikke spise? Å gå på en spesiell diett? Alle vil spise sunt og trene/gå turer etter fødselen, kanskje til og med spise sunnere og være mer aktiv enn før-da er vel det slanking. Mulig jeg kaster ut en brannfakkel, men jeg tror de fleste slanker seg etter en fødsel, bare ingen som tør å si det for det er så forbanna politisk ukorrekt.

Skrevet

..og jeg tror også det er løgn at man går ned i vekt av amming-det er det staten sier for å få oss norske kvinner til å amme, men du ser her inne at det er like individuelt som væromskiftningene på vestlandet.

Skrevet

Jeg gikk ned igjen til det jeg veide før jeg ble gravid (BMI ca 22), men det tok sin tid. Jeg fullammet til 6 mnd, og ammet en del etter det frem til hun var 14 mnd, nå er det bare en pupp på kvelden. Men jeg begynte ikke å gå ned noe særlig før etter det første halvåret - altså først går man jo ned en del rett etter fødselen, men så gikk det saktere etterpå.

Spis sunt og normalt, vær litt fysisk aktiv, vær forsiktig med sjokolade og brus, så kan det godt hende at du går ned en del hvis du bare ammer lenge nok:)

Skrevet

Har ikke gått ned en kart - men har ikke jobbet for det heller!

(13 mnd)

Skrevet

Nei, alle går IKKE ned i vekt. Jeg gikk ned under svangerskapet (-3 kg like før fødselen i forhold til før jeg ble gravid), men jeg har gått opp 15 kg etter fødselen (6,5 mnd siden). Veldig lei meg, egentlig. Har nesten lyst å slutte med ammingen så jeg kan slanke meg, men bare nesten. Tror ikke jeg gjør det.

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men jeg regner med at de går på at det er bare fire uker siden fødsel etc. De kiloene du mistet de to første ukene hadde ingen ting med ammingen å gjøre - det var baby, fostervann, morkake, væske i kroppen etc. Etterhvert går det mye saktere.

Nå har jeg gått ned 15kg, har fem igjen. Knertis er sju mnd gammel. Vekta har stått stille ganske lenge. Som sjefen min sa: "Man går jo ikke ned av amming, for man går bare hjemme og spiser masse søtt pga søtsuget!" Slik er det for meg, i alle fall. Jeg regner med vekta blir mer medgjørlig når jeg begynner å jobbe igjen.

Ikke stress!! Du skal kose deg med babyen din og hvile deg når du kan, ikke vei deg for ofte!

Skrevet

Jeg gikk opp 18 kilo da jeg gikk gravid. Nå har det gått 8 uker siden og jeg har igjen 1,4 kilo til der jeg var. Så amming å en slitsom baby som har grått mye, fikk ned kiloene raskt her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...